Duševní pohoda aneb 7 tipů pro relaxaci

0
121

Duševní pohoda je základem dobrého života, zdraví, štěstí, sebelásky, lásky. Každý z nás by si měl najít denně min. 90 minut sám pro sebe. V tomto čase hloubavě dumat, přemýšlet, plánovat, snít, nabírat síly, relaxovat… mlčet, nebo hovořit sám se sebou, aby dostal jednu z nejlepších rad – od nejbližšího přítele, své intuice.

Každý den jsme vystaveni stresovým situacím, svádíme nejrůznější boje a zapomínáme sami na sebe, na svůj vnitřní klid. Mnoho chybných kroků činíme jen proto, že v celém tom chaosu neslyšíme vlastní „slovo“ – intuici, která ví… 

„Tvá nespokojenost a úzkost pramení z toho, že neposloucháš svou duši.“
Neale Donald Walsch

Jeden člověk má moc nad Vaším životem

Terapie pustého ostrova

Ať už potřebujeme odpočinek, energii, klid, rovnováhu, mír, přesměrování od negativních myšlenek (abychom se k nim mohli vrátit už s účinným řešením) či výživný vnitřní rozhovor, jenž nás též přivádí k řešení, můžeme využít následující tipy pro relaxaci/meditaci, při kterých si vystačíme sami, bez přítomnosti jiných lidí (nikdo by v tyto chvíle neměl rušit naše myšlenkové vlny a energii). Spojíme se tak se svou intuicí, vyslechneme vlastní rozum a cit bez rušivých vnějších vlivů.

Příroda

Lesy jsou považovány za jedny z největších „baterek“, které nás mohou dobít. Sílu ale lze čerpat i z jednoho stromku, květiny na zahrádce, řeky, jezera, moře, slunce, noční oblohy, deště… Matka příroda je skutečnou „matkou“ nás všech a v jejím náručí se dá najít bezkonkurenční klid a energie. Kdo se necítí na objímání stromů, hlazení rostlin, hluboké dýchání v lese, pozorování vodopádů či máchání v říčce, může si jednoduše na okamžik zout boty, postavit se na trávu, hlínu, písek… a jednoduše tak chvilku v klidu setrvat. Takovýto drobný krok pro člověka je velkým prvním krokem k čisté laskavé duši.

Proč pozorovat hvězdy

Hudba

Velice individuální jsou preferované hudební styly. Někoho uklidňuje klavír, někoho (viz první bod) zvuky přírody (např. déšť, vánek, šumění moře), jiný dosáhne štěstí a klidu při popu, nebo opeře atd. V zásadě bývá lepší volit optimistickou uklidňující hudbu s laskavým či neutrálním slušným textem, při kterém se v mysli nepromítnou bojové scény, hádky apod.

„Nenabývá ničeho ten, kdo nenabude pro svou duši.“
Zarathuštra

Uklidňující zvuky (ASMR)

Velké přízni se těší uklidňující zvuky (ťukání na dřevo nebo sklo, česání vlasů, zvuk stříhajících nůžek, listování v knize…) Mnoho takových audio záznamů lze najít kupříkladu na youtube.com

ASMR (autonomous sensory meridian response) bývá označováno za „virtuální drogu“. Navozuje velice často příjemné mrazení a může být návykové. Hlavní aktér šeptá nebo provádí výše zmíněné zvuky, aby navodil pocit bezpečí, klid. Ideální jsou tato videa/zvuky před spaním. Stačí mít v uších sluchátka a člověk se rázem ocitá v naprosto jiném rozpoložení a náladě.

Masáž „na dálku“ se řadí pod ASMR. Zvuky, které proudí přes sluchátka do uší, simulují skutečnou masáž. Za pozornost určitě stojí přímo masáž uší.

Záliby

Malování, hraní, zpívání, focení či jiná kreativní činnost, sport, procházky… Děti vědí, jak si udělat radost + posílit duševní pohodu. Inspirujme se jimi! Stačí k tomu minimum prostředků, například papír a tužka. Trápení, která nejdou (zatím) ventilovat vlastními slovy, mnohdy spatří světlo světa právě prostřednictvím kreativní činnost (v obraze, v melodii…) I úsloví: „Musíš to rozchodit!“ obsahuje více moudrosti, než se na první pohled zdá. Procházky dodávají energii, neboť zvyšují krevní oběh a přívod kyslíku. Zabraňují demenci, posilují srdce…  Studie ukazují, že svižná chůze dokonce dokáže nahradit antidepresiva!
Tip: Puzzle dokáže též s psychikou divy.

Koupel

Voda má léčivé a uklidňující účinky, obzvláště v příjemné teplotě, v příjemném prostředí. Svíčky, oleje, pěna… (prožitek je ideální násobit relaxační hudbou). Relaxační koupel udělá dobře nejen mysli, ale i bolavým kloubům a ztuhlým svalům. Skvělou přísadou do koupele může být sůl, zelený čaj, heřmánek, meduňka, olivový olej, levandulový olej (ideální na uklidnění) či jiný esenciální (dle preferencí), skořice, květy růže…

Meditační dýchání

Meditační dýchání by mělo být především pomalé a hluboké. Metod je mnoho, například nádech nosem, výdech ústy, krátké zadržení dechu anebo, jak Dalajláma radí: „Hluboce se nadechněte levou nosní dírkou, pak pomalu vydechněte pravou. Opakujte. Poté obráceně. Opakujte. Následně oběma nosními dírkami. Nadechujte se do plic, vydechujte z břicha. Když se nadechujte, zavřete pěsti, když vydechujete, otevřete je.“

„Když se soustředíme na náš nádech a výdech,
snižujeme intenzitu svých negativních emocí.“

Dalajláma

Meditace/modlitba

Více v článku Proč se pomodlit či meditovat

Někdy, když se věci rozpadají,
mohou do sebe ve skutečnosti perfektně zapadat.

Autor neznámý

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here