5 tipů, jak zmírnit trauma a posílit duševní rovnováhu

0
1562

Trauma může být způsobeno různými nečekanými událostmi. Nabízíme 5 nápomocných tipů, jak ho zmírnit a posílit duševní rovnováhu.

myšlení

Duševní trauma není slabost, ale reakce

Zážitek, který naruší duševní rovnováhu, tak bývá charakterizováno trauma. Odlehčeně řečeno: je to něco, co vás vykolejilo. Nevypovídá to nic o vaší slabosti/síle, spíše o citlivosti a vnímavosti. Každý, kdo vnímá a (něco) cítí, je riziku vystaven.

Jak posílit nebo opětovně navodit duševní rovnováhu?

Dovolte si cítit

V první řadě si dovolte cítit. Vztek, zmatek, zkamenění, smutek… Téměř jakákoli reakce na šokující, nepříjemnou (nebo dokonce traumatickou) situaci je v pořádku a máte na ni právo (pokud tím neohrožujete životy jiných). Netřeba se stydět za slzy, „hloupé“ otázky, klení, modlení, třes, zvláštní humor apod. Zřejmě (v danou chvíli) vaše mysl vyhodnotila takovou cestu za nejvhodnější pro pochopení a zvládnutí situace.

Dopřejte si čas

Během několika dnů by mělo dojít ke zklidnění, avšak neexistuje časový plán, kterým by se všechny bytosti striktně řídily. Každý je individuální, proto neexistuje „brzy“ ani „pozdě“. Dopřejte si čas, jaký vy potřebujete a až to bude možné, zotavte se. Být tou nejlepší, šťastnou verzí sebe sama (i přes překážky), je to nejlepší, co pro sebe můžete udělat.

Čtěte také: 5 cest k vyléčení špatných vzpomínek

Posilte imunitu

Ačkoli se to může zdát zvláštní, tak imunita má vliv i na způsob, jakým zvládáte stres a těžké životní situace. O vlivu imunity hovoří Schwartzová (2016) i v souvislosti s posttraumatickým stresem. Nevyplatí se zanedbávat tělo, s myslí jsou to propojené nádoby. Vitamíny (např. omega-3-mastné kyseliny, vitamíny skupiny B, vitamín D3) a kvalitní strava (zejm. bohatá na ovoce, ořechy, semena, fazole, zeleninu), dostatek spánku, slunce a pohyb na čerstvém vzduchu dokáží posílit tělo a mysl.

TIP: Nápomocné může být také pití zeleného čaje (v doporučené denní dávce, kterou uvádí výrobce). Obecně pití příjemně teplých, chutných a ideálně i zdravých nápojů evokuje pocit pohody a bezpečí, což napomáhá hojícímu procesu.

Žádná bolístka není natolik malá, aby mohla být zesměšňována nebo ignorována, ale žádná není ani natolik velká, abyste ji nezvládli vyléčit.

Věřte (klidně ateisticky)

Trauma jako takové se často spojuje s událostmi, které nelze ovlivnit. Proto víra dokáže být mocná léčitelka. Vše má svůj důvod, se vším se dá něco dělat, na všem je něco dobrého, dobře to dopadne… Existuje mnoho míst v mysli a srdci, kam lze vložit víru a energii. Podle některých teoretických fyziků je právě ona energie ohromným motorem, který žene život (i vesmír) kupředu. Jistě, život má tendence překvapovat, ale člověk má – dovolte použití nejjednoduššího termínu – duši, jež (opět podle některých) je nesmrtelná. Na tuto tezi byste neměli spoléhat při seskoku padákem, ale můžete se o ni opřít, když potřebujete sílu. Ta síla je ve vás a nikdy na to nejste sami (viz Samota novým pohledem), věřte si. Známá rčení praví:

Nemůžete ovlivnit vše, co se stane,
ale můžete ovlivnit, jak se k tomu postavíte.

Nemůžete ztratit to, co je vaší součástí, co k vám patří.
Vždy to s vámi (nějak) bude.

Neostýchejte se vyhledat odborníka

Dříve měl úspěšný a bohatý člověk zahradníka, který pečoval o zahradu, majordoma starajícího se o chod domácnosti/rezidence, vizážistu kultivující vzhled, bankéře, jenž spravoval konta, automechanika opravujícího automobily… Dnes k tomu má i terapeuta nebo psychologa, který pečuje o duševní zdraví. Úspěšní lidé si pro sebe totiž přejí vše dobré (ideálně nejlepší). Není proto důvod ostýchat se, nehledě na sociální status, vyhledat odbornou pomoc. Sympatický a fundovaný terapeut nebo psycholog může být tím nejlepším pomocníkem.

Přátelé a rodina mohou v mnohých případech suplovat odbornou pomoc. Zejména v situacích, v nichž jde o vypovídání se, sdílení, pochopení, lásku…

„Na konci vždy vše dobře dopadne.
A jestli to dobře nedopadlo, tak to potom ještě není konec.“
John Lennon

Čtěte také: Starosti, strach další „bonusy“ života: Jak na ně?

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here