Jiří Čapovec radí, jak na duševní zdraví a psychické problémy

2
10548

Duševní zdraví zahrnuje naši emocionální, psychologickou a sociální pohodu. Ovlivňuje to, jak myslíme, cítíme a jednáme. Určuje jak dokážeme zvládat stres, ovlivňuje naši emoční inteligenci (jak zvládáme negativní myšlenky a emoce) a také určuje co děláme a jak se rozhodujeme. Jde o jeden z nejdůležitějších aspektů našeho života. Jak zlepšit své duševní zdraví a zbavit se psychických problémů a poruch radí celostní terapeut Jiří Čapovec.

Duševní zdraví je něco, co ovlivňuje náš každodenní život a to absolutně ve všech oblastech jako jsou vztahy, štěstí a spokojenost, práci a kariéru, fyzické zdraví a dokonce i náš finanční život. To vše také funguje i opačným směrem. Faktory jako je kvalita mezilidských vztahů, starosti, stres, problémy v práci, nebo finanční i zdravotní problémy a další faktory… to vše může přispívat k narušení duševního zdraví a naší duševní pohody.

Duševní zdraví a deprese vs. společnost a aktuální situace

Ocitli jsme se v době, kdy je čím dál tím těžší si udržet zdravý životní styl a vysokou úroveň duševního zdraví a pohody. Žijeme ve společnosti, kde je naše mysl neustále zaměstnávána a hlavně jsme neustále rozptylování, velký tlak se klade na výkon a hlavně nároky a to nejen v zaměstnání, ale i ve vztazích a o osobních životech nás všech. K tomu všemu ještě připočítejte momentální pravidla, kterými se “musíme všichni řídit”, které vyloženě narušují naše duševní zdraví, oslabují naší imunitu a zhoršují naši kvalitu života. Nejen, že narušují naše zdraví, ale i další oblasti, které jsou přímo spojené s duševním zdravím a rozvojem duševních poruch jako jsou – sociální vazby a kontakty a to hlavně u dětí a teenagerů, kvalita mezilidských vztahů, omezení pohybu a sportu, omezení koníčku a volnočasových aktivit, omezení dýchání, omezení pobytu venku v přírodě na slunci a mnoho dalšího.

V dnešní společnosti jsou psychické problémy a poruchy neustále na vzestupu a zejména pak deprese, kterými trpí čím dál větší část naší populace. Není divu, když jsme vyměnili přírodu za sídliště, nákupní centra a velkoměsta. Ztratili jsme kontakt s přírodou a tím i sami se sebou. Náš životní styl je zaměřený na výkon, dosažení co nejlepších výsledků a hlavně se snažíme uspokojovat a vyhovět druhým a sebe stavíme až na druhé místo. Jsme neustále rozptylování, naše mysl je v jednom kuse zaměstnána, neumíme odpočívat, relaxovat, jsme stále ve stresu a hlavně máme velmi mizernou až téměř žádnou emoční inteligenci a proto nás kde jaká negativní myšlenka, strach, stres a emoce mohou velmi jednoduše infikovat (zničit naši psychiku) a vést až k rozvoji psychických a duševních poruch.

Když k tomu přidáme další důležité aspekty životního stylu jako je strava, kde jsme naučeni na jídlo z fastfoodu a supermarketů plného skrytých cukrů, chemie a modifikovaných potravin a lepku, dostává se nám minimálního pohybu, špatně dýcháme, více času trávíme v práci, nebo doma u televize místo sportu, pobytu v přírodě, pobytu na sluníčku, které nám pomáhá k posílení imunity a zlepšení psychiky. Rozvoj deprese je na vzestupu zejména u lidí, kteří nemají v životě žádný smysl. Pokud nemáme žádný smysl života, životní poslání ani nějaké cíle, tak se to odrazí na našem životě a to zejména na tom, že přestáváme růst a začínáme stagnovat a to vede k zhoršení duševního zdraví a ke vzniku deprese. Mezi další faktory, které patří mezi příznaky, ale také vedou ke vzniku deprese je špatná chemie mozku a problémy s endokrinním systémem, kdy dochází k omezené produkci hormonů jako jsou serotonin, dopamin, endorfiny a další hormony zodpovědné za stav naší psychiky a duševní pohodu. Ve skutečnosti se nejedná o příčinu, ale důsledek, špatného životního stylu v kombinaci se špatnými návyky, špatné emoční inteligence včetně stresu a také toho, že v životě nejsme šťastní a spokojení. Výsledkem je špatná chemie našeho mozku a rozvoj duševních poruch jako je deprese a další.

Deprese je také problém nedostatečného sebepoznání. Pokud neznáme sebe, své vzorce myšlení a chování, své silné a slabé stránky, nemáme v životě žádný směr, smysl ani cíle, tak zůstaneme na místě stagnujeme a vytváříme prostor pro rozvoj deprese. Často dostávám otázky na to jak se zbavit deprese? Je to jednoduché… Začni žít více v přítomnosti, medituj, dělej to co tě skutečně baví a naplňuje, buď vděčný za to co už máš tady a teď, poslouchej své tělo a svou intuici, začni žít zdravě a změň životní styl, začni trávit více času v přírodě, vytvářej hodnotu pro lidi kolem sebe, společnost, faunu a flóru, respektuj matku zemi a snaž se s ní žít v rovnováze a souladu. Pokud jde o sebepoznání, tak si odpověz na následující otázky – Kdo jsem? Kým chci být? Kam chci směřovat? Tyto otázky ti pomohu nasměrovat život správným směrem, ale buď k sobě upřímný.

Psychické a duševní problémy mohou způsobovat různé další zdravotní problémy mezi ty nejvýraznější patří například celkové oslabení imunitního systému a tím zhoršená obrana před rozvojem a vznikem nemocí. Dále to mohou být bolesti hlavy, problémy se spánek, migrény, trávicí potíže, problémy s nervovým systémem, rakovina, změna tělesné hmotnosti, problémy s krevním tlakem a mnoho dalších.

Duševní zdraví a pohoda je bezesporu nejdůležitějším faktorem, který přímo ovlivňuje fyzické zdraví. Toto koneckonců potvrzuje i naše studie zaměřená na nevyléčitelné a smrtelné nemoci, kde dominují tři faktory, které způsobují nevyléčitelnost a smrtelnost nemocí, mezi kterými jsou stres a strach.

Jak zlepšit své duševní zdraví a zbavit se psychických problémů

Mezi nejdůležitější složky duševního zdraví patří životní styl. V každém případě je nutné změnit (zlepšit) svůj životní styl. To zahrnuje změnu stravy, kdy je nutné se především vyhnout cukru i toho skrytého, dále bílé mouky a obecně lepku, nahradit živočišnou stravu stravou rostlinou, omezit sůl a zlepšit poměr omega 3 k omega 6. Zlepšení poměru omega 3 k omega 6 dosáhneme pomocí lněného oleje a lněných semínek. Také je nutné začít jíst kvalitní suroviny a hlavně hodně ovoce a zeleniny a pak také ořechy, semínka, luštěniny, klíčky a houby. Další důležitou složkou pro naše střeva a náš mikrobiom je jíst probiotickou stravu. Mezi probiotickou stravu patří kysané zelí, fermentované potraviny a další.

Dále je nutné dodržovat pitný režim, který by měl obsahovat čistou vodu, vodu s citrónem a bylinkové neslazené čaje. Dýchání je kapitola sama o sobě, ale zde bych zmínil skvělý způsob jak zlepšit své duševní zdraví a to pomoci Wim Hofovy dýchací metody. Stačí bohatě ji dělat  jednou denně. Otužování, pobyt v přírodě a na sluníčku (vitamín D) je také skvělý způsob jak posílit imunitu a zlepšit svůj životní styl i své zdraví, včetně lepší psychické odolnosti a duševního zdraví. A samozřejmě dostatek pohybu je klíčový pro naši psychiku, protože pomáhá uvolňovat hormony jako jsou endorfiny a serotonin, které podporují naši duševní pohodu a posilují imunitu.

Rozhodně důležitou součástí zlepšení psychiky i zdraví je úprava hmotnosti a to zejména v této době. Změna životního stylu spolu se změnou návyků a také přeprogramování podvědomí je jednou nejlepší a hlavně trvalou cestou jak zhubnout a posílit svou imunitu a zlepšit tak své zdraví. U obézních lidí a lidí s nadváhou imunitní systém nefunguje optimálně a proto je rozhodně hubnutí důležitým krokem na cestě ke zdraví a duševní pohodě.

Další důležitou složkou zlepšení duševního zdraví je změna návyku a zbavit se svých závislostí. Jde o to identifikovat právě ty návyky a závislosti, které poškozují tvé zdraví a tvůj život a nahradit návyky, kterou budou podporovat tvé zdraví, štěstí a tvůj osobní i duševní růst. Mezi takové návyky patří například meditace, kterou je nejlepší praktikovat ráno a večer. Mezi další návyky na podporu zdraví patří dýchací techniky například Wim Hofova metoda, studené sprchy a otužování, vděčnost, všímavost, každodenní procházky a pobyt v přírodě, sport, jóga, čchi-kung a další. A samozřejmě pracovat na zvýšení svých osobních vibrací, zbavit se strachu a stresu.

Úzkost a strach

Šíření strachu patří mezi ty největší hrozby naší společnosti. Strach snižuje naše vibrace, oslabuje náš imunitní systém, poškozuje naše zdraví, zhoršuje a přispívá k duševním poruchám jako jsou deprese, úzkosti, panické ataky a další… Jednoduše zhoršuje kvalitu našeho života a to ve všech oblastech. Všichni si vědomě vytváříme svou realitu, ale pokud žijeme ve strachu, tak tomu tak už není. Strach nás dostává na dráhy života, které jsou plné utrpení, problémů, překážek, stresu, nemocí a dalších strastí života. Pokud neovládáme svůj strach, tak ovládá on nás. Nemůžeme ovládat svůj život, pokud neovládáme svou mysl.

Pokud se spojí strach se stresem, tak můžeme zaznamenat úbytek energie, únavový syndrom, problémy se spánek, jednoduše to vyčerpává naše tělo i mysl a může to vést až ke vzniku duševních poruch. Dlouhodobý (chronický) stres a strach patří mezi nejrozsáhlejší příčiny vzniku úzkosti. Mezi další příčiny vzniku úzkosti patří například nevyřešené trauma z minulosti, nebo jiná těžká emoční situace, ale také negativní myšlenky, které mohou způsobovat stres, strach a vést ke vzniku úzkosti jiných psychických a duševních poruch.

Při léčbě úzkosti je polovina úspěchu identifikovat její zdroj, to znamená původ strachu. Pokud najdeme čeho se skutečně bojíme, co je příčinou naší úzkosti, s jakou situací z minulosti je naše úzkost spojená, tak můžeme podniknout přesné kroky, které vedou k přeprogramování mysli a následnému vyléčení. Proto jsem z poznatků ze své terapeutické praxe vytvořil a zpracoval model úzkosti Jiřího Čapovce, který obsahuje 4 hlavní oblasti (kvadranty) a 4 zdroje strachu, které způsobují úzkosti a následné řešení.

Jak se zbavit stresu

Stres je součástí našeho života, ale to ještě neznamená, že musí být nutně špatný. Problém nastává tehdy, když jsme v dlouhodobém stresu, který je také označován jako chronický stres.

Být někdy pod tlakem a zažívat stres je normální součástí našeho života. Může nám pomoci jednat v životně důležitých situacích zvládat obtížné období, cítit se lépe nabitý energií a dosahovat výsledků. Pokud jsme ale často, nebo dlouhodobě ve stresu, může to být pro nás problém. Dlouhodobý chronický stres negativně ovlivňuje naší duševní pohodu, napomáhá ke vzniku duševních poruch, zhoršuje naše fyzické zdraví, prodlužuje celkou dobu rekonvalescence.

Většina lidí se ptá odkud se bere stres, nebo ještě jinak jak se zbavit stresu? Ono je to podobné jako u bolesti hlavy. Většina lidí, když je bolí hlava si vezme prášek proti bolesti hlavy v domnění, že všechno bude v pořádku. Ve skutečnosti tímto vyřešíme jen následek nějakého hlubšího problému a myslíme si, že bude všechno v pořádku.

Stejně to funguje i se stresem. Naučili jsme se žít v době, kdy si ani neuvědomujeme, že chronický stres je natolik velký problém, že je ho třeba řešit do hloubky s jeho příčinami místo řešení následků. Všude slyšíme, že zbavit se stresu můžeme pomocí meditace, dýchacích metod, všímavosti, pobytu v přírodě, relaxaci, poslechu relaxační a meditační hudby, sportu a mnoho dalšího… Ano to všechno je pravda, ale co když je to jen iluze, která nás přivádí do začarovaného kruhu?

Představ si, že jsi v zaměstnání, které tě nebaví stresuje tě a má negativní vliv na tvé duševní zdraví a celkovou pohodu. Pokaždé když se blíží konec víkendu, každý večer před práci už začíná znovu ten stres, ty pocity, že na druhý dne musíš do práce a není z toho úniku. V práci jsi ve stresu, po práci stres přetrvává a ty nevíš co si počít… Najednou se dozvíš, že pravidelná meditace, všímavost, dýchací metody a další pomáhají redukovat stres a začneš tyto metody praktikovat. Po pár týdnech uvidíš výsledky a dokážeš se účinně zbavit stresu ze svého zaměstnání. Problém o kterém většina lidí ani zdaleka netuší je v tom, že jsi se zbavil následku, nebo-li symptomu něčeho hlubšího, ale nebyla vyřešena příčina.

I když se dokážeš úspěšně zbavit stresu, není vyřešená jeho příčina a to znamená, že pokaždé když se blíží pracovní doba, jsi v práci, tak se dostáváš znova a znova do stresu. Stejný princip funguje například i pro vztahy, kdy nějaké hlubší problémy a konflikty ve vztahu způsobují stres, ale ty jsi se naučil stres vypínat, potlačovat, nebo ho vyřešit pomocí meditace. Problém je opět v tom, že nedochází k vyřešení příčiny a po každém konfliktu ve vztahu se stres opět objevuje dokola a dokola. Takových příkladu existuje desítky až stovky. Tímto jsi se dostal do začarovaného kruhu.

Stres je potřeba řešit na hlubší úrovni a vždy hledat příčiny stresu a co ho způsobuje. V předchozích dvou příkladech by bylo řešením například opustit zaměstnání a najít si jiné a u vztahu jde například o zlepšení komunikace a práci na sobě i vztahu. Ze své terapeutické praxe vím, že největší oblasti, která je zdrojem chronického stresu jsou vztahy a jejich kvalita. Na druhém místě je to zaměstnání, pak finanční situace a další. Udělej si analýzu, která oblast v životě tě nejvíce stresuje?

Je to oblast vztahu, práce a kariéry, finanční život, zdraví, nebo spokojenost a štěstí v životě (osobní život)? Možná nemáš ani žádné cíle a pokud ano, tak nejsi na správné cestě k jejich dosažení a to tě může také stresovat. Možná je toho na tebe hodně a nedokážeš vypnout, uvolnit se a relaxovat. Najdi své zdroje odkud vychází tvůj stres a co ho způsobuje? Pojmenuj si to a začni pracovat na změně.

Další skvělý nástroj jak identifikovat stres ve svém životě je odpovědět si na tyto otázky, které dávám svým klientům, aby jsme našli zdroje stresu, ale i dalších nefunkčních oblasti života:

  • Co ti už neslouží?
  • Co nepotřebuješ?
  • Co s tebou nerezonuje?
  • Co ve tvém životě nefunguje?
  • Co negativně ovlivňuje tvůj život?
  • Co ti brání v růstu?
  • Co snižuje tvé osobní vibrace?
  • Co poškozuje tvůj život?
  • Co nerezonuje s tvým sny a tvou cestou?

Tyto otázky ti pomohou k hloubkové analýze tvého života. Pomohou ti najít zdroje stresu a oblasti v životě, které je potřeba řešit, aby si mohl růst a hlavně zlepšit své duševní zdraví, spokojenost a štěstí v životě a tím i celý svůj život.

Autorem článku je celostní terapeut, kouč a mentor Jiří Čapovec, který se zabývá oblastí celostní medicínou a funkční medicínou, kde propojuje důležité aspekty jako je osobní rozvoj, psychosomatika, epigenetika, psychologie a rozvoj lidského vědomí, neurovědy a práce s podvědomím. Kromě působení v oblasti nemocí, fyzického a duševního zdraví, se také zaměřuje na psychologii mezilidských vztahů. Více informaci najdete na jeho webu cesta relaxace, kde sdílí své zkušenosti, studie, techniky, příběhy a uvědomění. Případně jeho druhý web cesta za snem.

2 KOMENTÁŘE

    • Moc nás těší, že se článek líbí. Ať se Vám daří! ❤️
      S přáním krásného dne
      za DreamLife
      Iva P.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here