Základ úspěchu tkví v každodenních návycích

0
1130

Každý máme nějaké zlozvyky a návyky. Některé si uvědomujeme, některé ne… Ale dovedou nás k úspěchu?

návyky, schody

Ráno vstanu, dám si sprchu, vyčistím si zuby, obléknu se, uvařím si kávu, nasnídám se a vyrážím do práce. Každé ráno je tak stejné, že spoustu věcí dělám tak automaticky, že si je ani neuvědomuji. Kartáček na zuby beru do ruky, aniž bych rozlepila ještě ospalé oči a tlačítko na kávovaru mačkám s přesností olympijského matematika. Možná kdyby mi píchačky v práci posunuli o metr, tak bych znejistila: „Moment, tady je něco jinak.“

Stálo by za zamyšlení, jestli nejet do práce dnes třeba jinou cestou nebo si nastavit budík o 20 min dřív a zkusit se před sprchou ještě protáhnout. Jednoduše ten všední den trochu něčím ozvláštnit, aby mozek nezakrněl a měl jiné vjemy.

Jeden moudrý člověk řekl:

„Tvá budoucnost je skryta
v každodenních návycích.“

Nemusíme hned být dokonalí jako z časopisu, to ani nejde, ale začněme třeba s troškou každý den. V knize Atomové návyky James Clear dává velmi dobré typy:

Zkuste se na váš konečný cíl dívat trochu jinak

Cesta samotná za vaším cílem se stane úspěchem. Řekněme, že chci uběhnout maraton, tudíž cílem není uběhnout 42,2 km, ale stát se běžcem. Cílem není přečíst si knihu, nýbrž stát se čtenářem. Vaše chování podtrhuje vaši identitu. V tom, jak se chováte a co děláte každý den se odráží to, jak sami sebe vnímáte.

Vyzkoušejte metodu „Ukaž a řekni“

Jedná se o metodu, kdy cokoli, co děláte nebo se chystáte udělat, tak nahlas pojmenujete. Např. „Teď si jdu vařit oběd. “ Díky této jednoduché metodě si uvědomíte spoustu věcí, kterými třeba přes den trávíte čas a nechce se vám je říkat nahlas: „Chystám se sníst tuhle koblihu, i když to nepotřebuji. Přiberu po ní a svému zdraví taky neprospěju.“

Pište si skórkartu návyku

Co taková skórkarta obsahuje? Vyhraďte si jeden den, kdy si na papír napíšete veškeré aktivity, co jste dělali. Jakmile budete mít seznam hotový, zamyslete se, jestli je to návyk dobrý, neutrální nebo zlozvyk a pište si k nim znaménka +, =, -. Pro účely tohoto cvičení si je roztřiďte podle toho, jaký prospěch vám přinesou z dlouhodobého hlediska. Můžete si potom položit otázku, zdali vám tyto návyky pomáhají stát se člověkem, jakým chcete být.

Nahraďte zlozvyky správnými návyky

Když už víme, které návyky nám neprospívají, začněte s tím, že za svůj stávající zlozvyk uděláte okamžitě nový návyk. Klíčem je spojit určitý úkon s něčím, co už každý den děláte. Když si tuto základní strukturu osvojíte, můžete začít menší návyky shlukovat do větších celků. Například:

1. Až dojím večeři, hned vstanu a dám talíř do myčky.

2. Až si po sobě uklidím, hned utřu stůl.

3. Až utřu stůl, připravím si hrnek na kafe na další ráno.

Nastavte si prostředí

Naprosto jednoduchý fígl, jak se motivovat k návyku, s kterým chcete začít je, že si podnět s tím spojený dáte do zorného pole. Tím myslím, že když se chci učit hrát na housle, tak si je připravím například do obýváku, abych je měla hned na očích, až přijdu domů.

A nakonec bych vás chtěla uklidnit, že ne každý je dokonalý, i když se na sociálních médiích tak všichni prezentují. Takže když třeba někdy svůj nový návyk vynecháte, nevěšte hlavu, ale dejte si pravidlo, že nikdy nevynecháte dvakrát.

Helena Náprstková

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here