Jak předejít podzimní únavě a zůstat plný energie?

1
465

Venku je mlhavo, sychravo a zkrátka řečeno ponuro. Na nebi se schylují mraky, ve kterých se sráží déšť. Daleko za horami je hřejivé slunce a zpěv ptáků. Dny se pomalu zkracují, ráno za tmy vstáváme, večer se za tmy vracíme z práce. Člověk by šel rád ven, ale co by tam dělal? Je tam zima, ošklivo, a co chvíli začne pršet. A tak raději zalézáme do postele, choulíme se pod peřinu a naše špatná nálada nás ubíjí svou na duši sedající podzimní depresí. Co teď? Jak z toho bludného podzimního kolotoče ven?

podzimní

Podzim není špatný, natož zlý

On podzim není tak špatným ročním obdobím. Tedy do té doby, dokud svítí sluníčko, ze stromů padají barevné listy a dokud se nepřehoupne podzimní čas. Vždyť jaru taky nespíláme, přestože na nás má stejně „neblahý vliv“ jako podzim a stejně tak jako podzim představuje přechod mezi letními a zimními radovánkami, mezi letním mořem a zimními horami, atd.

Nicméně podzim se oproti jaru vyznačuje pár rozdíly, které bohužel hrají v jeho neprospěch. Na jaře se totiž všechno probouzí a rodí, kdežto na podzim všechno „umírá“. Pokud tedy patříte mezi ty, kterým podzim a změna času nesvědčí, pak čtěte dál.

Změna času není zlo, ale na štěstí nám nepřidá

Velké množství lidí si podzimní únavu a hlavně depresi podvědomě spojuje zrovna se změnou času. Všichni víme, že změna času je problém, ale málokdo ví proč. Důvod je v podstatě logický. Naše tělo je totiž naprogramované na světlo a výše zmíněná ranní a brzká odpolední tma a celodenní svícení, které jsou protikladem světla, nám ani našemu tělu na štěstí a dobré náladě nepřidají. Je tedy zřejmé, že s delšími nocemi potřebuje naše tělo i více odpočinku, ale problém spočívá právě v tom, že málokdo z nás se změnou ročního období mění kromě šatníku i svůj životní styl.

A probdělé dny si brzy začnou vybírat svou daň a na nás začne padat ona známá podzimní únava a také nechvalná podzimní deprese. A nejen to. Naše tělo může s podzimem i přibírat na váze, neboť nedostatek spánku a únava vedou k ubývání energie. A jak už to bývá, my, abychom ztracenou energii nabyli zpět, povětšinou konzumujeme více potravin a hlavně více nezdravých pochutin, neboť ty jsou rychlým zdrojem energie. A nahrazování spánku jídlem vede k vytváření tukových zásob, čímž se vytváří zacyklený kruh podzimní deprese a únavy.

Odpočinek jako nástroj prevence i účinné léčby

Celý den běháme sem a tam, pracujeme, staráme se o domácnost, o děti, o zvířátka… A co uděláme večer, když na nás dolehne naše celodenní únava? Pravděpodobně se jdeme vyspat. A kupodivu ono to zabere. A ještě většímu kupodivu, spánek nezabírá jen na krátkodobou únavu, ale také na tu dlouhodobou. Pravidelným a dostatečným spánkem tak můžeme vyřešit nejen problém únavy, ale také problém tloustnutí.

Je nám jasné, že v dnešní hektické době nikdo z nás nemá příliš času a volna, aby mohli spát osm hodin každý den a k tomu ještě aspoň dvě hodiny denně odpočívat. Většinou nám dá dost práce už jen uvědomit si, že dostatečný spánek sám o sobě nestačí, že kromě spánku potřebujeme i odpočívat. Pokud totiž člověk pracuje, tedy je na nohou, 16 hodin denně, a potom se jde na 8 hodin vyspat, probudí se jistojistě unavený.

Buďte jako kočka na rozpálené střeše

Jakmile bude venku hezky, vyrazte ven a nahřívejte se na sluníčku stejně jako kočka na rozpálené střeše. Sluníčko totiž našemu tělu dodá chybějící vitamín D, jehož nedostatek oslabuje imunitu. Sluníčko navíc nebojuje jen proti podzimní únavě, ale také proti podzimní depresi. Jak jsme již výše naznačili, naše tělo je naprogramované na světlo a přesně tím sluneční svit je. Našemu tělu totiž zoufale chybí sluneční paprsky, které podporují tvorbu serotoninu a jeho nedostatek se projevuje právě smutkem a depresemi.

Běžte na procházku

Říká se, že čerstvý vzduch je lepší než deset lékařů. A víte co? Ona je to pravda. Nejen z toho důvodu by člověk neměl zapomínat chodit ven. Kombinace slunce, čerstvého vzduchu a trochu toho mrazíku utuží naši psychickou pohodu a vytvoří nám úsměv na rtech.

Pohybem k psychické pohodě

Několikrát jsme se zmínili, že na podzim často začínáme přibírat na váze, a proto je pohyb v tomto ročním obdobím snad ještě důležitější než v létě. Běžte si proto zaběhat na čerstvý vzduch a na sluníčko a zabijete několik much jednou ranou. Naplníte své tělo vitamínem D a serotoninem, pročistíte si plíce a osvěžíte mozek a trocha toho mrazíku vám nějakým záhadným kouzlem vytvoří hřejivý pocit u srdce. A když je ošklivo nebo nemáte přes den čas, zkuste si zacvičit doma. Nemusíte nijak posilovat ani se jinak uhánět, stačí se trochu protáhnout a prokrvit se. Vyzkoušejte například jógu, která prospívá nejen tělu, ale také psychice.

Vitamíny, živiny, pitný režim – zkrátka životospráva je základ

Říká se, že jsme to, co jíme. A v konečném důsledku je to pravda. Vždyť nás již od malička učí, že životospráva je základem péče o sebe sama a o naše zdraví. Součástí správné životosprávy je výživná a pravidelná strava, pitný režim a dostatek pohybu, který jsme již probrali. Co se těch dalších dvou věcí týče, problémem je, že na podzim jíme více a naopak pijeme méně. Nesmíme tedy zapomenout stravu podřídit a jíst méně tučného a nezdravého a naopak začít pít více vody a čajů, abychom posílili imunitu a vyhnuli se tak podzimní virózám.

Pár slov závěrem

V neposlední řadě je zapotřebí dodat, že pro úspěch všech výše uvedených tipů musíte svoji únavu přijmout a přestat se přetahovat. Pokud totiž nepřijmete fakt, že jste unavení, pravděpodobně nebudete mít chuť něco na sobě měnit. Proč taky, vždyť vám nic není.

© Markéta Vlková

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here