Tipy, jak zvládnout vedra, o kterých jste možná nevěděli!

Nedostatek energie, nevrlost až bezradnost? Horké letní dny i večery lze zvládat lépe! Pojďme se „osvěžit“ a  vysoké teploty zkrotit v prostých 10 bodech…

  • Sprcha

V zimě nás teplá voda zahřeje, v létě nás chladná voda osvěží (+ samozřejmě očistí). Pozor ale na velké změny teplot – šoky! Lze si dovolit i velmi časté sprchování, avšak nutno tomu přizpůsobit přípravky, jsou-li potřeba (mýdla, sprchové gely, šampony). Volme raději produkty pro citlivou pokožku (přírodní, pro miminka nebo atopiky). Nezapomínejme pokožku hydratovat rychle se absorbujícími krémy, které budou i regenerovat pokožku (např. podrážděnou sluncem).

  • Vhodné oděvy

Za vhodné materiály pro horké letní dny lze označit bavlnu, len, kašmír a hedvábí ve světlých barvách, které odrážejí sluneční paprsky.

  • Pokrývka hlavy, sluneční brýle

  • Krém s ochranným faktorem

Důležitá je odpovídající výše ochranného faktoru (podle fototypu + lokality) a natřít se cca 30 minut před pobytem venku.

  • Dostatečný pitný režim

Ledový nápoj je velkým lákadlem, avšak teplé nápoje přimějí tělo, aby se samo chladilo. Paradoxně tak teplý nápoj zchladí tělo lépe, nezpůsobí šok, pomůže při termoregulaci. Doporučovány jsou teplé/vlažné čaje (např. zelený, který je bohatý na antioxidanty, snižuje horečku, má antibakteriální schopnosti, zlepšuje trávení, stabilizuje krevní tlak, vyrovnává hladinu cukru v krvi, podporuje funkci močové soustavy, podporuje ochranu před UV zářením, funguje jako antidepresivum…), voda + citron + máta, okurková limonáda, minerální vody… Inspirací může být i recept beduínů, ti dávají do vody ibišek a nechají jej louhovat přes noc. Tím vyrovnávají obsah vody v těle. Dalším tipem je horký slazený černý čaj s bylinkami.

  • Vhodná strava

Říká se, že člověk pozná, co jeho tělo potřebuje. Vyhýbá-li se tlumičům, jako např. velkému množství soli a rafinovanému cukru, jeho tělo si samo řekne, co žádá za stravu. V létě bychom měli mít větší chuť na čerstvé ovoce a zeleninu. Ochlazující účinky, díky vysokému obsahu vody, vitamíny i antioxidanty nabízí např. hlávkový salát, okurka, brokolice, cuketa, avokádo, meloun, jahody, borůvky, broskve, meruňky, mango, rajčata, citrusové plody… Mezi další vhodné pokrmy v létě patří mořské plody, nesolené ořechy, vejce, bylinky… Extra panenský olivový olej je též vhodnou součástí jídel. Zajímavost představuje hořká čokoláda (v přiměřeném množství), díky ní je pokožka odolnější vůči UV záření. TIP: 10 zajímavostí proč mlsat

  • Osvěžující spánek

Dát vychladit pyžamo či polštář do mrazáku, to je jen jedna z možností. Důležité je především měnit častěji povlečení, pro zachování čistoty a svěžesti. U polštáře se doporučuje prát povlak častěji, ideálně každý den, čímž se zajistí čistší pleť i eliminace akné. Pokud nechceme prát tak často povlaky na polštáře (popřípadě polštář nepoužíváme), můžeme na něj dávat před spaním např. pánský bavlněný kapesník a ten denně měnit/prát. Nechceme-li spát bez přikrývky, ale pod peřinou/dekou je velké teplo, poslouží nám klasické prostěradlo nebo samotné (prázdné) povlečení (bavlněné, lněné nebo saténové). Usínání ochlazením usnadní polštář naplněný rýží nebo pohankou, jenž vydrží dlouho držet chlad (cca 30 min), dáme-li ho předtím do mrazáku. Stejnou službu splní i vychlazená termoláhevSpánek v klubíčku přijde vhod v chladném počasí, ve vedrech se vyplatí roztahovat se, aby se o sebe končetiny nehřály.

  • Ochlazení i na cestách

Velkou službu prokáží vějíře (pro pány je může suplovat kupříkladu časopis o automobilech).
Další skvělé osvěžení nalezneme v podobě vody ve spreji na obličej: termální či bylinné (tu si snadno vyrobíme i sami). Miniatura se vejde i do menší kabelky/tašky. Kapesníčky by měly být vždy při ruce (nejen na slzy dojetí při pohledu na odhalená sexy těla,  na rýmu např. z klimatizace, změn teplot, ale také pro otírání potu). Spolu s kapesníčky nachází velké využití vlhčené ubrousky, jimiž se osvěžíme i očistíme (pro multifunkční využití jsou výborné „miminkovské“ – mají složení šetrné k pokožce). Skvělým doplňkem je šál/šátek, který se hodí nejen jako pokrývka hlavy či spálených ramen, ale namočíme-li ho, skvěle nás i ochladí. Pro ochlazení pulzních bodů poslouží též např. kapesník. Doporučují se chladit kotníky, kolena, zápěstí, lokty, zátylek, hlava. Pokud můžeme volit, procházejme se raději v lese než v rozpálených ulicích města. V horkých letních dnech v lese (oproti otevřené krajině) naměříme o cca 5˚C chladněji. Les si reguluje teplotu i za chladných nocí, kdy v něm je naopak tepleji – teplota v něm klesá pomaleji než mimo něj. Nejen díky regulaci teplot, ale také díky větší vlhkosti je v něm i v horkých dnech příjemně. Před jízdou v autě nezapomeňme chránit před přímým slunečním zářením volant, pásy, opěrky sedadel.

  • Zchlazený interiér

I v interiéru bez klimatizace může být příjemně. Dáme-li na větrák na mřížku mokrý hadr/kapesník, který po zapnutí větráku bude vlát ve směru (aby se nezamotal do lopatek nebo motorku) nebo postavíme-li před větrák misku s kostkami ledu, vytvoříme si jednoduchou klimatizaci. Místnost ochladí též pověšený mokrý ručník. Přes den je vhodné zamezit vyhřívání místnosti sluníčkem. Zatáhněme žaluzie nebo závěsy. Větrání přijde vhod ráno a večer, kdy teplota není na svém maximu. Přes noc může být okno otevřeno (před hmyzem nás ochrání síťka v okně nebo přírodní repelent, např.: sušená levandule, esenciální olej z citronové trávy či směs citronové šťávy, francovky a hřebíčku před okny, v místnosti nebo přímo na těle). Máme-li klimatizaci, nezapomínejme, že teplotní rozdíl by neměl být vyšší než 5-7 stupňů oproti venkovní teplotě. Teplý vzduch je lehčí než studený, proto je v létě lepší „držet se při zemi“, kupříkladu spát v nižším patře domu nebo na zemi.

  • Sportování ve vhodný čas

Pro sportovní a náročné aktivity jsou vhodná rána nebo večery. Naopak kolem poledne přijde vhod siesta, šetřit si energii.

Pozor na to, co se hřeje a zahřívá! Nenechávejme na sluníčku či v rozpáleném autě mobilní telefony, notebooky (s nimi – jako s lidmi – opatrně i na klíně), nápoje či pokrmy, které by se mohly zkazit.
Nenechávejme v zavřeném autě lidi ani zvířata!
Mějme dostatek pitné vody a vždy najděme/mějme k dispozici stín zejména pro děti, seniory, zvířata.


 

Tags: , , , , , , , , ,

O autorovi: Iva Preislerová

 

 

Další články v kategorii Osobní rozvoj

 

Buď první a přidej komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

 

 
 
 
 
 

Už také na Instagramu!

 
 

Doporučujeme