Petra Vančurová, známá jako PetraLovelyHair, patří mezi nejvlivnější Čechy na sociálních sítích. Čtyřikrát zvítězila v Czech Blog Awards, má vlastní značku umělých řas. V roce 2013 uvedla na trh svou úspěšnou značku kosmetických štětců, které jsou nyní prodávány pod značkou Dermacol. Pro Revolution London navrhla a na celosvětový trh uvedla několik produktů… Jaký má recept na úspěch a spokojenost?
Krásná a sympatická blogerka, youtuberka, vlogerka, podnikatelka Petra Vančurová, podle magazínu Forbes jedna ze 77 nejvlivnějších Čechů na sociálních sítí, má na YouTube více jak 253 tisíc odběratelů, na Instagramu 234 tisíc sledujících, na Facebooku 74 tisíc fanoušků… Co nám o sobě prozradila?
Z Prahy ses v 21 letech přestěhovala na malou vesnici do jižních Čech, z paneláku do chalupy, kde byla studená voda, suchý záchod… Co Tě k takovému kroku, mimo komfortní zónu, vedlo?
Přírodu a jižní Čechy jsem milovala už od mala, kdy jsme na Jindřichohradecko jezdívali na prázdniny do tenkrát ještě podnikových chalup. Bydlet v malebné krajině byl tedy můj sen už od dětských let. Přestěhování bylo souhrou ukončení jedné životní etapy, nespokojenosti s dosavadním životem, vztahy v rodině, touhou osamostatnit se a splnit si své sny. I když jsem se do značné míry neshledala s pochopením v rodině, bylo to nejlepší rozhodnutí v mém životě.
Transformace chalupy v útulný domek vždy stojí mnoho sil i financí. Co vás s manželem přimělo nepovolit, nezabalit to a nepřestěhovat se do bytu třeba v Praze?
Je pravdou, že chalupa byla původně v neutěšitelném až dezolátním stavu. Já jsem ale vždy ve svých představách viděla, jak krásné, romantické až pohádkové bydlení by tu mohlo být a nikdy jsem se nevzdala. Finančně by skutečně vyšlo podobně pořídit si například byt v Praze nebo začít stavět, ale když to někde milujete a je vám tam dobře, tak neuvažujete pouze ekonomicky. Pro mě je rozhodující žít šťastně, a to mi prostředí venkova umožňuje.
Nejen Tvé bydlení, ale i Tvá práce, do které ses pustila, potřebovala jistou dávku odvahy a cílevědomosti. Kdy Tě poprvé napadlo, že budeš podnikat, blogovat, vlogovat?
Asi jsem to v sobě měla vždycky. Jsem ráda svým pánem a těžko snáším autority. Ráda rozhoduji sama o sobě a řídím si svůj život. I když doma mi bylo samozřejmě, jak už to tak bývá, vtloukáno: „Vystuduj a pak si najdi práci – nejlépe ve státní správě…“ nikdy to nebylo to, co bych chtěla. Baví mě kreativní činnosti, nemám v práci ráda stereotyp, a protože prací trávíme podstatnou část života, chci milovat co dělám. A právě to mi blogování a podnikání splnilo.
Můj první podnikatelský počin se ale datuje ještě dále.
Záhy po studiích jsem začala podnikat v odvětví módního průmyslu a služeb. Když začal být populární Youtube, rozhodla jsem se tak propojit svůj koníček a vášeň s byznysem a zkusit to na internetu. V tu dobu se v zahraničí začaly rozrůstat tzv. beauty blogy a youtubování a já jsem v tom viděla úžasnou příležitost dělat, co mě baví a zároveň to spojit s podnikáním.
Už od počátku jsem měla svůj vlastní produkt a v roce 2013 na jaře vznikla má vlastní značka kosmetických štětců Petra LovelyHair. Dnes ji vlastní největší česká kosmetická značka Dermacol a dále na vývoji štětců pracuji. Také se mi podařilo založit v roce 2017 úspěšnou značku nalepovacích řas PLH Beauty. V letech 2018 a 2020 se pak uskutečnily spolupráce s proslulou londýnskou značkou Revolution Beauty a vznikla líčidla, která se prodávají celosvětově. Jsem za celou svou téměř desetiletou cestu a všechny zkušenosti nesmírně vděčná.
Bylo, z Tvého úhlu pohledu, těžší podnikání a vstup na blog + YouTube scénu před lety, když nebyla téměř žádná konkurence, avšak bylo nutné publikum seznámit s něčím (pro ČR/SK) novým, neobvyklým, nebo nyní, když je konkurence tolik, že se mnozí, byť talentovaní a zajímaví, mohou ztrácet v davu?
To je velmi těžké posoudit, protože obě varianty mají své výhody i úskalí. Jednoznačné však je, že tím, že jsem začala v beauty sféře youtubovat jako první, mnoho reakcí bylo rozporuplných, a ne úplně příjemných. Také technické zázemí a technika obecně byla v té době nedostupná, a to nejen finančně. Dnes stačí mobilní telefon a cestička už je prošlapaná. Myslím, že kdo je šikovný, originální a dělá vše s láskou, prosadí se kdykoliv.
Jak řešíš konkurenci?
Já jsem měla ze začátku, jak se později ukázalo, velmi utopistickou představu, že se úplně všichni budeme mít rádi a pomáhat si. Ta se však poměrně brzy rozpadla, když na scénu vstoupily spolupráce, peníze, soutěže oblíbenosti. Pochopila jsem, že stejně jako v každém jiném kolektivu (zvláště ženském), budou některé věci problém. Osobně nemám ráda neshody a drama, ale díky tomu, jaký záběr dnes tento segment má, nelze se tomu úplně vyhnout.
Já přeji úspěch každému, kdo na něčem tvrdě maká a jde za tím čestně. Sama jsem se vždy snažila podporovat úspěch a produkty svých kolegyň, sdílím často makeup artisty nebo profily s menšími čísly. Ne vždy se mi však dostane stejné podpory zpět. Nepřeji si nic jiného než prosperitu české beauty scény a myslím si, že podporou ostatních člověk sám netratí. Pozoruji však, že valná většina tvůrců raději „konkurenci“ nepodpoří. Je to na druhou stranu pochopitelné, jsme velmi malý trh. Já se ale konkurence nebojím, rozmanitost trhu vychází vstříc divákovi a do určité míry je vždy zdravá.
Co by poradila nynější Petra Petře v minulosti, na začátku kariéry?
Uf, toho je! Určitě hlídat si víc soukromí, nevěřit každému, kdo se tváří jako kamarád a nepomáhat lidem, kteří za to nestojí. Jsem však za každou zkušenost ráda, nakonec ty mne dovedly tam, kde jsem teď a jsem hrdá na to, že přes všechny problémy a překážky jsem zůstala sama sebou a věrná svým zásadám.
Jaký je podle Tebe recept na úspěch?
Být sám sebou a vytrvat. Žádná zázračná rada ani recept neexistují, prostě musíš milovat to, co děláš, z Tvé práce je to cítit a jde z ní úplně jiná energie.
Dříve se nároky na líčení zdály menší. Stačila rtěnka, řasenka, pudr a kdo měl dva oční stíny, už balancoval na hraně „zmalovanosti“. Nyní máme mnohem více produktů. Líčení se stalo uměním, které dokáže nejen zkrášlit, ale celou tvář (i tělo) změnit. Ze statusu: „Je divné, když se moc nalíčíš!“ se společnost přehoupla spíše k: „Je divné, když se vůbec nelíčíš!“ Jak tento vývoj vnímáš? K jakému trendu se přikláníš?
Já jsem především ráda, že dnes máme tak obrovský výběr, že si každý zvolí, co je jemu blízké. Osobně si v líčení nedávám žádné mantinely. Ať se každý namaluje tak, jak je mu příjemné a nosí, v čem se cítí dobře. Nikdy bych nikoho nesoudila na základě vzhledu obecně, tím spíše líčení.
Jaké jsou Tvé 3 beauty grály?
Možná překvapím, protože líčení miluji, ale základem je pro mě pěstěná hydratovaná pleť. Takže hydratační krém, balzám na rty a oční krém.
Dotkla se Tě někdy nějaká výtka nebo hejt od sledovatelů?
Mnohokrát. Zvláště pak, pokud se jedná o nepravdivá tvrzení shazující můj morální kredit. Také mi vadí, že na sociálních sítích často mizí slušnost. Hejt není názor ani konstruktivní kritika. Ale tohle vždy chodí zásadně z anonymních profilů, tedy ne od mých sledujících a fanoušků.
Jak se vypořádáváš s hejtry? Máš nějaký tip, jak zůstat nad věcí?
Abych byla upřímná, tak to záleží na situaci. Někdy se sejde více nepříjemností najednou a člověk prostě nemá náladu jednat v rukavičkách. Jindy mě naopak některé hejty pobaví. Nejlepší bývá vůbec nereagovat, ale někdy to člověku nedá!
Kdybys to měla shrnout, co Ti blog + youtube dal a vzal? A co Ti obecně úspěch dal a vzal?
Jednoznačně převažují pozitiva. Získala jsem mnoho zkušeností, kontaktů a nových známostí. Hlavně mi to ale dává pocit naplnění a štěstí. Předávat lidem pozitivní energii a snažit se, aby se ve své kůži cítili lépe, považuji přímo za své poslání. A co mi vzal? Čas a část soukromí.
Co Tě hnalo kupředu, dál pracovat, když jsi dosáhla vrcholu (výhrou v Blogerce, úspěšnými produkty, e-shopem) a co Tě postavilo zpět na nohy, když jsi byla na dně (pravděpodobně v době, v které přišlo video: „Konec“) ?
Jsem perfekcionista, tedy téměř nikdy s ničím nejsem 100% spokojená, je opravdu těžké se mnou pracovat. Ale právě touha být stále lepší mě žene dál. V tom nejhorším období mě neskutečně podpořili moji sledující, jsem jim za to nesmírně vděčná.
Co Ti dokáže zlepšit náladu?
Jednoznačně dobré jídlo, příroda, sport a moje kočička Blair.
Mají, podle Tebe, kočičky i léčivé schopnosti?
Vycítí napětí i bolístky a umí je zmírnit svou energií, předením a masáží tlapek. Jsou to velmi senzitivní zvířata. Kočky jsou nejúžasnější zvířátka, miluji je. Kdybych mohla, mám plný barák koček! (Smích)
Setkáváš se a děláš rozhovory s úspěšnými lidmi. Kdo Tě nejvíc překvapil a inspiroval?
To je jeden z aspektů mojí práce, kterého si velmi cením. Inspirovat se lidmi, kteří něco dokázali a mohou předat cenné zkušenosti, je vždycky přínosné. Ti opravdu slavní a známí, bývají většinou velmi milí, skromní a pokorní. Sympaticky na mě zapůsobila jak Heidi Klum, tak Katy Perry, Eva Longoria, nebo Leoš Mareš či Taťána Kuchařová. Přímo v oboru beauty průmyslu mne nejvíce inspirovali paní Olga Knoblochová, která stála u zrodu Dermacolu a zakladatel Makeup Revolution Adam Minto.
Otázka pro Tebe + Míru: Tvoříte skvělý tým, vaše profese jsou propojeny, trávíte spolu mnoho času nejen jako pár, ale i jako kolegové. Mimo klasické partnerské záležitosti spolu musíte řešit i leckteré pracovní problémy… Jaký máte recept na šťastný vztah a jak nepropadnout „ponorce“?
Petra: Nebudu lhát, že si někdy nelezeme na nervy. 🙂 Zvláště, co se týká focení. Míváme často každý jinou představu a vznikají třecí plochy. Ale důležité je, že umíme komunikovat a vše si vyříkat. V zásadních věcech se shodneme.
Míra: Jak říkala Peťa, v zásadních věcech a v pohledu na život se shodneme. V těch pracovních si sice občas vjedeme do vlasů, ale oba pak docela rychle vychladneme a vyřešíme to. Neshody plynou i z toho, že Peťa je perfekcionistka, co chce vše hned a já mám občas na vše dost času a věci dělám na poslední chvíli. 🙂 Ale kdybychom byli oba stejní, byla by to nuda. A můj recept na šťastný vztah? Pokud to mají lidé stejně jako my a pracují spolu, musí oddělovat pracovní a soukromý život. Když se na něčem neshodnete jako kolegové, nesmí se to přenášet do soukromí. Což je někdy docela těžké, ale myslím, že se nám to daří.
Jaký máš oblíbený citát, motto?
Já na citáty moc nejsem, ale přesto, několik oblíbených mám. Například: „Zatímco inteligentní lidé jsou plni pochyb, blbci bývají plni sebedůvěry“. (Charles Bukowski)
Žiješ svůj DreamLife? Jaký sen by sis ještě přála v osobním a pracovním životě splnit?
Řekla bych, že si nemám na co stěžovat. Stálo mě to hodně energie, času a úsilí, ale jsem se svým životem spokojená. Plánů a snů ještě pár mám, ale nerada o nich mluvím dopředu, držím se toho pracovat tvrdě v tichosti a nechat za sebe mluvit výsledky.
Na co se fanoušci mohou těšit?
Momentálně máme v produkci nové typy řas PLH Beauty, jsou to dvě zbrusu nové kolekce, na které se strašně těším, bude to bomba! A taky doufám, že si všichni společně užijeme krásné poklidné léto. Letošní rok byl prozatím hodně náročný, tak by to chtělo nějaké pozitivní zprávy a příjemné zážitky pro nás všechny.
Děkujeme za rozhovor a přejeme vše dobré!
Peťu najdete na Instagramu: petralovelyhair, YouTubu: petralovelyhair, Facebooku: PetraLovelyHair a blogu: www.petralovelyhair.com
Čtěte také: Kateřina: Když člověk chce, tak to jde