Kvalitní spánek: Skvělý motor na cestě k úspěchu!

Jak je pro nás spánek důležitý? Jak se vyspat kvalitně a čím si usínání zpříjemnit?

spánek

Ideální délka spánku se liší podle věku a především se jedná o individuální záležitost – každé tělo má své vlastní požadavky. Pokud máme deficit, další den/noc smíme dohánět. Při oslabené imunitě se taktéž doporučuje spánek protáhnout (sytě) dorůžova. Při pocitu, že nám stačí málo, netřeba se přemáhat, nemáme-li zdravotní potíže… Všeobecně ale platí:

tn

Zdroj obrázku: tn.nova.cz

Zajímavost: „Spát jako miminko“ znamená nejen vypadat při této činnosti nevinně, půvabně a roztomile, ale především spát dlouho (viz tabulka).

Nedostatek spánku vede nejen ke snížené produktivitě, ale může vést i ke snížené inteligenci (zejména v období puberty), špatné náladě, obezitě a mnohým zdravotním problémům. Nedostatek spánku je nebezpečnější než nedostatek jídla – únavou zemře člověk dříve než hlady.

Spánek není pouze balzámem pro fyzickou, ale jak bylo zmíněno, i pro psychickou kondici. Prostřednictvím snů se vyrovnáváme se stresem. Podvědomí promítá a řeší naše obavy, stresy, události uplynulé i ty, na které se připravujeme. Dokonce se traduje, že podle rozmanitosti snů se pozná inteligence. Čím bohatší fantazie, tím vyšší intelekt.
Pokud jsou v souladu pravá mozková hemisféra (fantazie – intuice) a levá (logika – data), sny si lépe pamatujeme.
Zajímavost: Všichni savci sní.

„Spánek je pro člověka totéž co natahování pro hodinky.“
Artur Schopenhauer

Co způsobuje špatné sny? Noční můry jsou nejčastěji  následkem stresu a fyzického nepohodlí: ležíme na tvrdé matraci, je nám zima, chce se nám na toaletu atd. Další teorie tvrdí, že to, co nám chybí v reálném životě, vynahrazuje REM fáze (doba, kdy se nám zdají sny). Krásný a spokojený život může být tedy vyrovnán snovými dramaty. Podvědomí si totiž nebere servítky a klidně nám ukáže scénáře, kterých se nejvíce bojíme – možná proto, aby nás posílilo a udržovalo ve střehu.

Čtěte také: Spánek: Základ spokojeného života

Na délce nezáleží, když chybí kvalita! Nerušený, klidný a kvalitní šlofík není možný kdekoli a kdykoli.  Na kutě bychom měli jít tam, kde se cítíme v bezpečí a kde nejsou žádné rušivé elementy jako například: puštěná televize, mobilní telefon v těsné blízkosti hlavy, světlo (i pouliční osvětlení, které se vkrádá do jinak tmavé místnosti, ubírá na kvalitě – doporučují se žaluzie, závěsy, klapky na oči), hluk, velká zima/velké teplo, nepohodlná postel/matrace, špatný vzduch (pro alergiky se doporučuje čistička vzduchu).

Tipy pro příjemnější usínání

Máte pocit, že jste ještě mnoho věcí neudělali a obáváte se, že na ně do zítra zapomenete? Mějte v dosahu (třeba na nočním stolku) poznámkový blok a své myšlenky/plány si zapisujte. Na nočním stolku/v dosahu by také nemělo chybět pití a kapesníky.

Některé vůně mohou usínání znepříjemnit (či dokonce znemožnit), některé naopak. Pokud chcete ložnici provonět, sáhněte po přírodních, jemných vůních. Na ucpaný nos je výborný eukalyptus. Oblíbená uklidňující vůně je kupříkladu levandule, meduňka nebo slabší máta. Tyto bylinky udělají parádní službu i jako večerní čaj.

Proč zíváme?

Při vyčerpání a únavě se zvyšuje vnitřní teplota mozku. Zíváním ji zchladíme na produktivnější teplotu – zvyšuje se tím soustředění a udržuje nás ve střehu. Chcete zjistit, jak je určitý člověk empatický? Zívněte si a uvidíte, jestli s vámi cítí (zda vás bude kopírovat).  Nakažlivé zívání je i u zvířat (kromě andulek).
Zdroj informací o zívání: Vsauce

Čtěte také: 5, jak si dopřát kvalitní spánek

//

 

Tags: , , , , , , ,

O autorovi: Iva Preislerová

 

 

Další články v kategorii Osobní rozvoj

 

Buď první a přidej komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

 

 
 

Přihlašte se k newsletteru


poskytuje MailChimp!
 
 
 

Už také na Instagramu!

 
 

Doporučujeme