The New York Times: Závazek kvalitní žurnalistiky

0
321
Dějiny žurnalistiky s názvem The New York Times se začaly psát 18. září 1851 původně jako New-York Times, tento název však vydržel pouze šest let, než byl změněn do současné podoby. Za vznikem a prvními úspěchy novin stály dvě osoby, žurnalista a politik Henry Jarvis Raymond společně s bankéřem George Jonesem. Raymond však neměl štěstí dožít se prvních úspěchů svého deníku, během občanské války stál ještě u rozšíření publikací z 6 na 7 dní v týdnu, ale teprve v roce 1869 začaly nabývat na významu. Psaly se roky 1870-71, kdy newyorskou radnici řídil muž přezdívaný „Boss Tweedy“, manipulací se zakázkami se mu podařilo během několika let zpronevěřit miliony dolarů, skutečná částka nebyla nikdy odhalena ani vyčíslena, ale odhady se pohybují mezi neskutečnými 75 – 200 miliony dolarů! Tehdy začaly The New York Times naplno plnit svou společenskou roli, kdy svými články a mediálním tlakem přispěly k pádu Tweeda. Vliv a váha novin ve společnosti dosáhly nezanedbatelné úrovně. Bohužel nastolený trend se nedařilo udržet.
To nejlepší mělo teprve přijít. V roce 1896 nastala první a poslední změna majitele, tehdy 36letý Adolph Ochs si půjčil peníze, aby mohl provést akvizici svého života a koupil celé The New York Times, které se potácely v nepříznivé situaci. Jeho rodina drží majoritu doteď a podílí se na chodu. Na své nové akvizici začal okamžitě pracovat, snížil cenu ze 3 na 1 cent, angažoval precizního šéfredaktora, vylepšil zpravodajství, nastolil nestrannost deníku a vymezil se vůči bulváru. Takto rozsáhlé změny bylo možné zhodnotit až po letech, ale růst z tehdejších 9 000 čtenářů na 780 tisíc v období kolem roku 1920 lze považovat neuvěřitelný úspěch.
20. století bylo již pro The New York Times neobyčejně úspěšné, jako první zprostředkovaly bezdrátové zpravodajství z námořní bitvy, staly se průkopníky leteckého doručování novin do vzdálených destinací jako Philadelphie a o pár let i transatlantických transportů novin do Londýna. V období druhé světové války a po druhé světové válce výrazně rozšířily své stránky o tématické sekce jako móda nebo mezinárodní zpravodajství. Úspěchy se projevily i v expanzi, nyní vydavatelství vlastní dva velké deníky, šestnáct dalších listů, rozhlasovou stanici a přes padesát webových stránek.
 V novém miléniu tištěným médiím zlé jazyky předpovídají krátkou životnost, The New York Times se však existenčních potíží neobávají. Kvalita jejich zpravodajství je staví do čela deníků a médií ovlivňujících nejen názory veřejnosti, ale i obsah zpravodajského vysílání a jsou pravidelně citovány. Současně jejich desítky webových stránek denně navštíví další zástupy čtenářů, kteří jsou ve vysoké míře zastoupení vysokoškolsky vzdělanými nebo vysokou školu studujícími lidmi. Původní rodina vydavatelů Ochs-Sulzberger jsou na svou práci patřičně hrdí a se vztyčenou hlavou mohou vyhlížet následující dny i desetiletí.
Za svou historii má deník i černé puntíky, které slouží nepřejícím jako argumenty ke kritice. Vytýkány jsou prostalinské zpravodajství, zlehčování počátků nacistického holocaustu, nepřesné zpravodajství z občanských válek a násilí ve střední Africe během osmdesátých let nebo nedávné nedostatečně investigativní zpravodajství o iráckých zbraních hromadného ničení. Šrámy na cti jsou však v porovnání s úspěchy zanedbatelné, jakkoliv je třeba je brát v potaz. Od roku 1917 jsou udělovány Pulitzerovy ceny, nejvyšší americké ocenění v oblasti novinářské žurnalistiky, literatury a hudby. The New York Times jich za stoletou historii ukořistil neuvěřitelných 98, pochopitelně tedy absolutně nejvíc mezi novinovými deníky.
Česko je 28. zemí, kde je možné až do listopadových prezidentských voleb v USA číst původní články z The New York Times, tyto články publikují vždy páteční Hospodářské noviny.
Zajímavosti New York Times:
The New York Times je absolutně nejlákavějším čtením pro čtenáře novinových deníků, stráví nad nimi přes 46 minut.
Téměř polovina všech návštěvníků nytimes.com (47%) si zakoupili špičkové nebo luxusní zboží online.
The New York Times jsou k dispozici ve více než 3000 kavárnách Starbucks.
71% čtenářů zareaguje na reklamu, kterou v novinách uvidí.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here