Už do kolébky mu bylo vloženo vrozené umělecké nadání, které rozhodlo o jeho budoucnosti. Když se totiž v listopadu 1940 narodil, přivítala ho rodina s opravdu výjimečným citem pro umění. Dědečkovy obrazy se dodnes vystavují ve známé florentské Uffizi Galerii a matka uplatňovala své vlohy jako krejčí. Mladý Roberto se díky tvořivému prostředí rozhodl pro studium umění na Akademii umění a okamžitě začal vynikat v aplikaci malby na textil. První kreace květinových motivů a malování portrétů spolužaček na trička byly pouhou předzvěstí toho, co následovalo. Roberto Cavalli přinesl něco absolutně originálního. Začal experimentovat s tiskem a malbami na kůži a to tady ještě nebylo. Italský Vogue mu pro jeho originální výtvory poskytl zasloužený prostor a Roberto si svůj revoluční způsob tisku na kůži nechal patentovat.
Jeho prvními klienty se staly módní domy Hermes a Pierre Cardin a Roberto byl připraven odkrýt další kus své tvořivé mysli. Objevil patchwork a jeho zdokonalování věnoval dalších několik let. Ve třiceti letech představil svou první kolekci v jednom se salónů, kterou následovaly oficiální prezentace ve Florencii a poté v Miláně. Kritiky tehdy svou extravagancí doslova šokoval, ale od začátku byl styl mladého rebela evidentní. Vedle patchworku představil potisk na denimu, ornamenty a zvířecí potisky. Zvířecí imitace leoparda, aligátora nebo tygra jsou dodnes iniciály jeho značky. Když poté v roce 1972 otevřel první autorský butik v Saint.Tropez, svými výtvory začal formovat vkus a styl mladých celebrit včetně Brigitte Bardot nebo Sophie Loren.
Strmý úspěch vzhůru však nenásledoval. Byl sice oblíbený a vyhledávaný, ale postupně začal pomýšlet na ukončení kariéry. Možná byl stále ve stínu úspěšnějšího muže jménem Versace. Možná, že byl jeho styl příliš inovátorský. V každém případě díky manželce Evě Duringer, chytil na začátku 90. let druhý dech. Éra minimalismu se v té době schylovala ke konci a Roberto Cavalli nastoupil dynamičtěji a agresivněji než kdykoliv předtím, aby dal průchod svému silnému uměleckému cítění. Jeho posedlost novátorskými metodami přinesla další objevy ve světě denimových materiálů a nyní tady byla jeho žena, která se z matky jeho dětí a věrné manželky proměnila v ženu „obchodnici“. Realizovala modely, rozjela přípravu reklamních kampaní a komerčních kolekcí pro butiky, což otevřelo brány Roberta Cavalliho široké veřejnosti.
Teatrální styl Cavalliho se stal kultem, který okamžitě objevil Hollywood. Po prvních megaúspěšných kolekcích se svou džínovou módou v roce 1994 zaujal mladou generaci a ta je tahounem módních trendů. Autorských butiků má dnes ve světě více než třicet. K luxusním kouskům pro ženy přibyly i kreace pro muže a v nabídce jeho kolekce je i rozšířená linie Just Cavalli, pod kterou spadá džínová móda a také spodní prádlo a plavky. Novější kolekce Class následuje trend klasického, ale stále smyslného oblečení. Nechybí kolekce pro děti, módní doplňky, brýle, obuv, parfémy. Málokterý návrhář se také může pyšnit vlastní značkovou vodkou.
Nadšený pilot Roberto Cavalli je mužem, který svým úspěchem nežije, ale který jej rozdává. Miluje vyjížďky jachtou se svou rodinou, je hostilem těch nejvyhlášenějších večírků a obohacuje šatník takovým hvězdám jako jsou Madonna, Beyonce, Charlize Theron nebo Lenny Kravitz. Není však návrhářem, který se nadnáší pouze ve „hvězdném oparu.“ V listopadu tohoto roku například navrhne limitovanou kolekci pro pro 200 obchodů švédského řetězce H&M a nebál se působit i na jiném poli. Jako milovník gastromie otevřel svůj vlastní řetězec Café butiků v Itálii.
Ve světě módy se už dávno stal velikánem, který ji svými „malbami“ výjimečně obohatil. Jeho dcera Cristina Cavalli, která je čerstvou výkonnou ředitelkou firmy uvedla, že letošní prodej podle rozvíjejícího se obchodu vzroste o 30 % na úctyhodných 710 miliónů euro (téměř na 20 miliard korun). Smyslnými výtvory Roberto Cavalli podtrhuje ženskost takovým způsobem, že modelky na molu připomínají barevné vážky nad rozčeřenou hladinou. Mužům naopak přinesl elegantně silný, mužský element. Rozhodnutí už nechal na každém z nás, jestli mu je jeho styl něčím blízký.