Liliane Bettencourt a L´Oreál: Nejen továrna na krásu

0
1348
Krása ducha, toť nejoceňovanější lidská vlastnost. Ale přiznejme si – kdo z nás nikdy nevypomohl půvabu své duše úpravou fyzických kvalit? Že péče o tělesnou schránku vládne světem, ví každý, své by mohly vyprávět téměř všechny kliniky estetické chirurgie. Ale ještě daleko před skalpelem se drží pomocník, kterého si pouštíme k tělu opravdu blízko, a to dennodenně. Kosmetika je zkrátka mocná čarodějka…a také velmi výnosný byznys. Synonymem obrovského úspěchu na poli (především ženské) krásy je bezpochyby značka L´Oreál.
Tu samozřejmě znáte, minimálně z reklam v televizi nebo v časopisech. Dáváte ale přednost jiným značkám, například Vichy, Biotherm nebo Helena Rubenstein? Pak vězte, že patříte k jedněm z nejvěrnějších zákazníků…ano, správně, právě L´Oreálu. Jak je to možné?
Začněme v roce 1907. Právě tehdy si mladý francouzský chemik Eugéne Schueller lámal hlavu nad výrobou nové barvy na vlasy, která by byla šetrnější a účinnější. Nakonec dokázal ještě mnohem víc, než vynalézt  formuli, jež nazval Aureóle. Už za dva roky si nechal zaregistrovat název Société Française de Teintures Inoffensives pour Cheveux, tedy česky trochu složitě Francouzská společnost pro výrobu nezávadných barev na vlasy. Jednou z mnoha hodnot firmy s dnešním známým jménem L´Oreál je „Výzkum jako nejdůležitější složka našeho podniku“. Tohoto motta se drží kosmetický gigant dodnes. A snad právě proto se týmy výzkumníků nespecializují jen na pár produktů – pod L´Oreál spadá přes dvacet dceřinných společností, každá je ale zaměřena na specifický typ zákazníka. Pro běžného spotřebitele, který hledá kvalitní kosmetiku, za kterou ale nechce utratit příliš, jsou určeny například produkty Maybelline, Garnier nebo L´Oreál Paris, oblíbené i u nás. Do sekce přípravků, se kterými pracují profíci, patří L´Oreál Professionnel, Matrix či Redken. Zákazníkům s vysokými nároky jsou určeny značky jako výše jmenovaná Helena Rubenstein, ale také Lancôme nebo parfémy Gorgio Armani. Pouze v lékárně je k dostání poslední řada značek, specializujících se na výrobu dermakosmetiky – například Innéov nebo La Roche-Posay.
Že jste něco takového netušili? Není divu. Firma L´Oreál, která na světovém trhu v oblasti kosmetiky a krásy patří k jedničkám, není z těch, které by informovaly o každém kroku. Jednou ze zásad všech, kteří se stali pracovníky koncernu, a to na jakékoliv pozici, je především diskrétnost s velkým D. A proč tolik tajností? Ať už je L´Oreál sebezvučnější jméno, v minulosti byl zakladatel Schueller kritizován za kontroverzní spolupráci s francouzskou násilnickou a antikomunistickou skupinou La Cagoule, jíž nebyly cizí fašistické myšlenky…
Úspěšnou značku ale tvoří především její zaměstnanci. Po zesnulém Eugénu Schuellerovi zdědila v roce 1957 jmění v hodnotě několika miliard dolarů jeho jediná, tehdy pětatřicetiletá dcera Liliane, v té době již vdaná za francouzského státníka Andrého Bettencourta, pozdějšího ministra zahraničí a kultury. Pokud je vám jméno ženy, která je dnes ve firmě majoritním vlastníkem (druhým se stal před třemi lety překvapivě Nestlé), povědomé, není divu. Liliane Bettencourt stojí podle žebříčku časopisu Forbes letos na dvanáctém místě nejbohatších osobností, zároveň je již dlouhodobě nejmovitější ženou planety. Znamená to, že dědička by nemusela hnout ani prstem, a přesto nikdy nepozná, co je chudoba a hlad. Ale taková noblesní Francouzka rozhodně není. Vzhledem ke kladnému přístupu firmy L´Oreál k výzkumu a vědě založila Liliane v roce 1987 nadaci Bettencourt Schueller, jejímž cílem je podpora a pomoc projektům mladých lidí pracujících v oblasti medicíny, kultury a sociálních problémů. Kromě této činnosti ještě kosmetický koncern ve spolupráci s UNESCEM podporuje ženy ve vědě – 9. listopadu byla udělena již podesáté cena pěti úspěšným vědkyním, mezi nimi třeba profesorce Lihadh Al-Gazali z Arabských Emirátů za popis nových genetických chorob.
Takové aktivity jsou důkazem, že krása a s ní spojená kosmetika, nejsou jen pozlátkem a povrchním byznysem, ale mohou pomoci lidem na celém světě. Legendární heslo L´Oreálu Protože vy za to stojíte získává najednou netušený rozměr…

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here