Asi ani nemá smysl vysvětlovat, v čem je Grand Prix Monaka tak výjimečná a proč se odlišuje od ostatních. Nikde jinde totiž jezdec nevyrazí v podstatě ze svého obýváku s formulí na závodní trať. Na trať, která je svou kvalitou asfaltu balzámem pro běžné Mercedesy, Rolls-Royce i sportovní vozy značky Ferrari, ale naprostým nepřítelem pro monoposty formule 1. Nikde jinde jezdci nekrouží kolem kasína, a asi těžko si představíme jiný okruh, kde by se diváci mohli pokochat výhledem na moře a na jachty kotvící přímo u tratě. A už vůbec nelze pomyslet na fakt, že by se někde jinde mohli piloti proletět rychlostí tři sta kilometrů v hodině uměle osvětleným tunelem.
Historie monacké GP je stejně čirá jako čistota panny Marie, bez výrazných přerušení zde závodní vozy krouží každoročně již od roku 1929, ani trať za tu dobu nedoznala výrazných změn. Jednotlivé úseky mají samozřejmě nový asfaltový povrch, některé umělé šikany a nové obrubníky pro snížení rychlostí a zvýšení bezpečnosti, ale i přesto je průjezd tratí knížecího státu jako let helikoptérou po obýváku. Není pochyb, že právě tento riskantní adrenalin spojený s okolním životem snů je tím největším lákadlem, a také důvodem proč se zde stále závodí. Monako je celebritami nejrušnější událostí z celého kalendáře a právě zde se odehrává spousta jednání a setkání, která ovlivňují životy nejen motoristických fanoušků. Současně znamená Monte Carlo prestiž bez ohledu kým jste nebo jaký názor na cokoliv máte, je to skvělá reklamní příležitost.
Mnohamiliardový moloch kolotoče Formule 1 láká spoustu velkých hvězd rozličných zaměstnání a přitahuje je jako magnet, pokud se vydáte do Monte Carla právě tento víkend, nebude to jen návštěva nejprestižnějšího závodu roku, ale také společenská událost. Na ulici nebo v kasinu potkáte hvězdy typu Brada Pitta nebo George Clooneyho, a když se poštěstí, narazíte třeba i na samotného mága a majitele všeho s emblémem F1 – Bernieho Ecclestona, člověka bohatšího než anglická královna. Je to právě prostředím, že tyto jindy nepřístupné celebrity se pohybují a působí naprosto přirozeně. Neposlední výhodou být přímo v centru dění i obyčejným návštěvníkem je dostupnost pit-lane, která je vždy otevřena po skončení programu. Každý tak může vidět v boxech mechaniky i inženýry ladící monoposty, zkoumající v laptopech data a techniku, kterou by záviděli i vědci z NASA a na vlastní oči si může prohlédnout i poslechnout komunikaci jezdců s týmovými techniky.
A když už tu padlo slovo reklama a sebezviditelnění, nelze zapomenout na marketingové tahy poslední doby, které využívaly právě prestiže Monaka. Nejčastěji se jednalo o propagaci premiér filmů, v posledních letech tak Jaguar s Bradem Pittem umístili na špičku nosu vozu šestimiliónový diamant nebo jezdci Red Bullu pobíhali po boxech s vlajícím pláštěm supermana, nelze ani zapomenout na mechaniky v kostýmech Star Wars. Zatímco akce Red Bullu zvýšila zájem jak o Supermana, tak i o Star Wars, Jaguar s filmem Ocean’s 12 splakali nad výdělkem. Samozřejmě v případě těchto hvězd to zvládli s nadhledem, ale i tak svůj diamant marně hledali v úzké vlásence Loews, když zde celou příď vozu roztříštil o svodidla mladý pilot Klien. Od roku 2004 je tento malý poklad nezvěstný a události se trefně přezdívá “Monacká záhada”.
Účast na GP Monaka nemusí zákonitě zruinovat váš bankovní účet, a rozhodně za zvážení stojí. V samotném městě je nespočet báječných hotelů k ubytování, po městečku je lepší se pohybovat pěšky, anebo využitím místních přepravních autobusů. Ubytování středního luxusu na týden přijde orientačně na padesát tisíc korun, ubytování ve čtyřhvězdičkovém hotelu Mirabeau přímo vedle závodní tratě nepřesahuje dvě stě tisíc za pět neuvěřitelných nocí s nezapomenutelným budíčkem v podání burácejícího závodního speciálu vytočeného na devatenáct tisíc otáček za minutu. Nedaleké francouzské městečko Nice není také špatnou výchozí destinací s mnohem levnějším ubytováním, ale zato se stylovou možností dopravy vrtulníkem přímo do centra Monaka za 1200 korun tam i zpět.