Coca-Cola: Fascinující příběh hnědavého moku

0
499

Rodištěm Coca-Coly je město Atlanta v americkém státě Georgia. V roce 1886 tady lékárník a farmaceut John Pemberton namíchal výtečný nealkoholický nápoj, který mimo jiných přísad obsahoval zejména listy jihoamerické koky a jádra ořechů koly. Jak přesně k magické kombinaci došel, zůstává zahaleno rouškou tajemna. Povídá se, že podobně jako u celé řady převratných vynálezů, tomu dopomohla náhoda.

V každém případě, nápoj byl na světě. Zpočátku se prodával ve formě neředěného sirupu v místních lékárnách jako povzbuzující tonikum a lék proti různým zdravotním problémům, jako nevolnosti či bolesti hlavy. Pozdějším smísením s perlivou vodou pak vnikl lahodný a osvěžující nápoj. Název Coca-Cola vymyslel Pembertonův účetní Frank Robinson, který také navrhl logo, jenž reprezentuje nápoj v nezměněné podobě dodnes.

Pemberton se hned od počátku snažil do podniku zapojit co nejvíce investorů. Jedním z hlavních důvodů byla zřejmě jeho nezáviděníhodná finanční situace, navíc on sám příliš nevěřil v kdovíjak velký úspěch svého nápoje. V prvním roce dokonce na jeho propagaci vynaložil více peněz, než kolik činil zisk z prodeje. Nakonec recepturu rozprodal a krátce nato zemřel.

Nevydařeným snem tvůrce naštěstí tento příběh nekončí. Coca-Cola jen potřebovala někoho, kdo ji dokáže prodat, a tím se stal Asa Candler. Ten v Coca-Cole viděl obrovský potenciál a do roku 1891 dokázal díky investici 2300 dolarů získat plné právo na recepturu. V následujícím roce Candler společně se svým bratrem Johnem S. Candlerem, Frankem Robinsonem a dvěma dalšími společníky založili společnost s názvem The Coca-Cola Company, jejíž počáteční kapitál činil 100 tisíc dolarů.

Candler pak nastartoval masivní reklamní kampaň, Coca-Cola byla propagována v novinách i na billboardech. Prostřednictvím novin také distribuoval kupóny pro získání sklenice nápoje zdarma. Investice se vyplatila, lidem osvěžující nápoj zachutnal a během posledních deseti let 19. století se prodej zvýšil o 4000%. Coca-Cola se tak stala jedním z nejoblíbenějších nápojů v Americe. V dalších městech vznikaly nové výrobny, aby bylo možné pokrýt stále se zvyšující poptávku. Roku 1916 si společnost nechala patentovat novou láhev, která je svým vzhledem a tvarem natolik jedinečná, že se stala jedním z nejsnáze rozpoznatelných produktových obalů planety.

Zlatá éra však měla teprve přijít. Coca-Cola sice vládla Americe, ale zbytek světa zatím zůstal nedotčen. A Evropa přitom představovala miliony potenciálních zákazníků, kteří by mohli ještě více navýšit zisky podniku. V roce 1919 Coca-Colu za v té době astronomickou částku 25 milionů dolarů odkoupil finančník Ernest Woodruff a vedení předal svému synovi, který započal celosvětovou expanzi.

Robert Woodruff řídil společnost přes šedesát let a dokázal z Coca-Coly vytěžit maximum. Začal ji propagovat v rádiu a televizi, dal světu Coca-Colu v plechovce i ve dvoulitrovém plastovém balení. Během necelých dvaceti let už měla společnost své výrobny ve více než 40 zemích světa. Výrazně tomu napomohla i druhá světová válka, kdy Woodruff z Coca-Coly udělal jeden ze symbolů amerického vlastenectví a to heslem: „Postaráme se o to, aby si každý americký voják mohl za 5 centů koupit láhev Coca-Cola, bez ohledu na to, kde slouží nebo kolik nás to bude stát.“ Nápoj se pak stal známým prakticky všude, kde se američtí vojáci objevili. Lidé poznali jeho chuť a se skončením války tak mohla Coca-Cola začít dobývat celý svět.

Jako každý správný příběh, i tento má svůj dramatický zvrat, v tomto případě jde o rozhodnutí, které je dnes považováno za jeden z největších marketingových omylů. Ve snaze vytvořit dietní verzi Coca-Coly byla objevena nová receptura, která měla podle všech provedených testů mnohem lepší chuť. Když byla potom v dubnu 1985 uváděna na trh, účastnilo se toho na 200 televizí. Během jednoho dne se tato zpráva dostala téměř ke každému Američanovi. Na Coca-Colu se okamžitě snesla vlna kritiky. Společnost denně přijímala tisíce rozhořčených dopisů a telefonátů, říkalo se, že společnost zradila národní důvěru a příznivci začali hojně prohlašovat, že přecházejí ke konkurenční Pepsi-Cole.

Vedení Coca-Coly nakonec uznalo, že tímto zašlo až příliš daleko, a o pouhé tři měsíce později se s omluvou vrátilo k původnímu složení nápoje. Zákazníci to přijali a začali oslavovat návrat. Akcie společnosti se během krátké doby vyšplhaly na nejvyšší hodnoty za posledních 20 let. Od té doby je proto Coca-Cola s dalšími výraznými zásahy do receptu mnohem opatrnější.

Za šestnáctiletého vedení dalšího prezidenta, Roberta Goizueta, vzrostla hodnota společnosti ze 4 na bezmála 150 miliard dolarů. Coca-Cola se stala dosažitelnou pro lidi prakticky na celém světě a vstoupila také na obrovské trhy, jakými jsou Čína, Indie nebo Rusko. V současnosti Coca-Cola propojuje celý svět, všechny kontinenty, rasy, náboženská vyznání i politické systémy. Každý třetí vypitý nealkoholický nápoj je Coca-Cola. Z maličké firmičky o jednom člověku vyrostl gigant o 90 tisících zaměstnancích. Pan Pemberton by se jistě divil, jak daleko to jeho sirup, ve který on sám nevěřil, dotáhl…

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here