Z velkých prémiových SUV, která jsme testovali v minulosti (Volvo XC90, BMW X5 či X6) jsme přesedlali do něčeho menšího a to konkrétně do BMW 420d Gran Coupé. Jak nás zaujalo a co dokáže takové auto nabídnout a je vhodnější spíše pro businessmany nebo gentlemany? To všechno a mnoho dalšího jsme otestovali, sepsali a tady je výsledek!
BMW 4 Gran Coupé pastva pro oči
Většina motoristických magazínů si pokládá jako první otázku: Proč? Proč vůbec takovéto auto vzniklo? Tyto úvahy přenecháme přímo mistrům z Mnichova, oni určitě moc dobře vědí, co dělají a raději se zaměříme na auto jako takové.
Už z názvu auta vyplývá, že BMW 4 Gran Coupé bude spíše stylovou záležitostí, než nějakým praktickým autem pro rodinu, nenechte se však zastrašit. Tato čtyřka je totiž jako liftback a tak se páté dveře od kufru otevírají celé i se zadním oknem. Přístup do kufru je tak mnohem komfortnější a větší, díky čemuž se do něj vejde opravdu spousta věcí i s velkými rozměry.
Nebylo by to BMW, kdyby na nás vepředu nedýchali velké ledviny a zamračená světla. Celá čtyřka tak působí ještě více dojmem žraloka, který se toho na silnicích opravdu nebojí. Bohužel se nám dostala do rukou pouze klasická verze a ne M performance, jehož vzhled je přece jen o něco líbivější, to vše se však vyvážilo díky paketu Luxury Line, který nabízel o to více komfortu uvnitř vozu, ale o tom až za chvíli. Celá čtyřka působí stylovějším a sportovnějším dojem než trojka a tak budeme očekávat, že její majitelé nebudou usedlí businesmani čtyřicátníci, ale mladí ambiciózní a hladoví žraloci, již dostatečně majetní na koupi takového auta.
Interiér: Obklopeni luxusem a kůží
Ke karoseriím Coupé neodmyslitelně patří bezrámová okna, která díky automatickému pootevírání a zavírání perfektně padnou do karoserie a tak ani při vyšších rychlostech neuslyšíte proudící vzduch u hlavy. Hned po usednutí do luxusních kožených sedaček vás zaujme relativně malý volant, který nám ale plně vyhovoval. Co musíme však vytknout je tuhost řízení, která byla opravdu znát a motat se s ním na parkovišti byl vcelku výkon. Za volantem na nás v této výbavě bohužel nekoukají digitální budíky, ale zatím stále analogové, což ale na dojmu neubírá. Interiér byl potažen luxusní hnědou kůží, osobně světlý vnitřek aut nemám příliš v lásce, ale tento byl opravdu senzační a dokázal bych si jej představit i ve svém vlastním. Celý interiér byl prostorný a působil příjemně, pouze sedačky se nám zdály relativně nízko k podlaze, což bylo možná způsobeno zvykem na velká SUV, která jsme doposud testovali.
Zbytek interiéru se pak nese v klasickém znamení BMW. Pokud jste seděli v poslední době v novějších typech BMW, budete se malinko nudit, jelikož mi připadají všechna dost podobná, není to však na škodu, jelikož rozvržení ovládacích prvků je intuitivní a snadno dostupné. Nejnovější verze systému iDrive je taktéž přehledná a rychle s v ní zorientujete. V úvodní obrazovce jsem viděl malou inspiraci od systému v Mercedesu.
Ač je psáno, že BMW 4 Gran Coupé je pro 5 lidí, nejsem si tím zcela jist. Zadní sedačky jsou spíše koncipovány pro dvě dospělé osoby a místo uprostřed spíš tak pro menší plemeno psa nebo pro dětskou sedačku. Nicméně i přes sklopenou záď Coupé se na zadních sedačkách sedí sice nízko, ale pohodlně a k dispozici je i dostatek místa pro kolena. za což chválíme. Skvěle praktické je i rozdělení sklápění sedadel 40:20:40, pokud se tedy chystáte na hory a máte lyže, pohodlně je naskládáte do kufru a zůstane vám dostatek místa pro přepravu 4 lidí včetně řidiče.
Jízdní vlastnosti stylového žraloka
Po kapotou námi testovaného BMW 420d Gran Coupé se skrývá dvoulitrový čtyřválec o výkonu 140 kW, co je v přepočtu 190 koní, díky kterým dokáže z nuly na sto zrychlit za 7,5 sekundy. Přiznávám, že jsem se bál takto nízkého výkonu, jelikož všechna auta, která jsme doposud testovali měla vždy přes 300 koní. Moje obavy však byly zbytečné, po sešlápnutí plynu se čtyřka parádně rozjede za plynem, menší výkon je pak znát při zrychlování v rychlostech od 80 km/h, které vás neusadí do sedaček, tak jsme očekávali. Reakce na plyn se pak mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Udávaná kombinovaná spotřeba výrobcem je 4,5 litrů na sto kilometrů, bohužel naší dynamickou a testovací jízdou jsme zůstali na čísle 8,1 litrů na sto. Některé úseky jsme projížděli mírnějším tempem a musím říct, že by se dalo jezdit i za nějakých 5-6 litrů, vše záleží na těžké noze řidiče. Jediné co mě vcelku překvapilo byla převodovka, která na mě působila jakoby ani nebyla od BMW, občas si nebyla jistá co a kdy přesně řadit, což se mi u BMW nikdy nestalo, jejich převodovky beru jako jedny z nejlepších na trhu. Tento fakt připisuji menšímu výkonu se kterým se musí auto vypořádat, řazení jinak bylo bez prodlev čisté, rychlé a bez jakéhokoliv cukání.
Na silnici pak BMW 4 Gran Coupé drží parádně. Ať už jedete poklidnou nebo velice dynamickou jízdou, nemůže vás nic rozhodit, perfektně sedí a poslouchá. Místy se mi zdálo, že se objevila malinká nedotáčivost, ale hned v další zatáčce mě BMW ujistilo, že se mi to zřejmě jen opravdu zdálo.
Závěrem
Těžko říct na koho vlastně toto BMW cílí, ale dovedu si v něm představit téměř kohokoliv, od ambiciozního businessmana po zarytého gentlemana, , každému má vůz co nabídnout, až po nějakou emancipovanou ženu, která bude mít dostatek síly umotat tužší volant na parkovišti.
BMW 4 Gran Coupé v sobě skýtá jak stylovku pro mladé, tak praktičnost a užitečnost pro manažery. Otázkou je cenovka, která se například od srovnatelného nafouklého BMW 3 GT, určeného spíše pro rodinu, téměř neliší. Čtyřka však má co nabídnout a své zájemce najde v širokém okruhu spotřebitelů. Za nás palec nahoru.
Za vypůjčení BMW 4 děkujeme společnosti Renocar Brno.
Foto: Michal Flaxa