Mediace umožňuje prostřednictvím třetí osoby vyřešit nějaký konflikt. Někdy si ovšem sami klienti pod mediací představují něco jiného a něco jiného očekávají i od samotného průběhu. V čem se tyto představy liší a jaká komunikace je zde potřeba?
Jak probíhá mediace
U pracovních mediací se mediátor často setkává se zajímavým přístupem. Většinou se jedná o šéfa, který má problém mezi členy svého týmu. Těm nařídí mediaci a mediátorovi, aby okamžitě dosáhl uspokojivého řešení.
TIP: Naučte se důležité mediační techniky na výcviku mediace.
V jeho myšlenkách by tak mediátor měl členům jeho týmu promluvit do duše. Následně by se tyto osoby měly chytit za hlavu, uznat svoji chybu a z minuty na minutu změnit své chování. Ale jak již jistě správně tušíte, nic není takhle jednoduché.
V úvahu je třeba brát například to, že při mediaci nějakou chvíli trvá, než se klienti o svém problému rozmluví a svého mediátora alespoň trochu poznají. Nikdo nechce něco řešit se zcela cizím člověkem.
Úkolem mediátora tak není okamžitě změnit chování svých klientů. Naopak se snaží společně s nimi přijít na uspokojivé řešení problému tak, aby se v budoucnosti již více neopakoval. Lidé na mediaci často přicházejí v případech, že se jim na zmíněné řešení nedaří přijít ani po dobu několika let.
Problém v komunikaci
Na mediaci se obvykle dostanete v případě, že se v minulosti mezi vámi a druhou stranou objevil nějaký komunikační uzel. Ten zablokoval jakoukoliv další snahu. Úkolem mediátora je proto tento uzel objevit, pojmenovat a následně se posunout dál.
Každá ze stran obvykle situaci vnímá jinak, a proto si mediátor musí vyslechnout oba dva subjektivní názory. Teprve poté se můžete věnovat něčemu dalšímu. Nemá totiž smysl mluvit o tom, jaká situace je teď. Mnohem důležitější je najít příčinu, proč se tato situace objevila.
Staňte se mediátorem a během šesti dnů se naučte vše potřebné pro vykonávání této profese. Dokonale vám k tomu poslouží mediační výcvik