Abychom se vyjádřili úplně přesně, Adolf (Adi) Dassler založil svou firmu ještě o pár desetiletí dřív než před šedesáti lety. Všechno to začalo v Německu v poválečném roce 1920, kdy Adi ve své dílně vyrobil první botu, která postavila základy snad nejvýznamnějšího výrobce sportovního oblečení všech dob. Na počátku tedy stála speciální běžecká bota prodávaná za dvě marky. Už o osm let později boty poprvé spatřily jasné světlo olympijského ohně při Olympijských hrách v Amsterodamu.
Po výrazném omezení výroby během druhé světové války se Dassler vrací ve velkém stylu: V roce 1948 poprvé představuje boty s dnes už neodmyslitelnými třemi proužky, které o rok později začal chránit pod obchodní značkou Adidas. A právě tento historický moment letos společnost oslavuje mohutnou celosvětovou kampaní.
Ve třech proužkách se odráží tři vůdčí principy, podle nichž se Adi Dassler celý svůj pracovní život řídil: Dokonale uspokojovat specifické požadavky nejrůznějších sportů. Chránit sportovce před možnými zraněními a následky. Vyrobit maximálně odolné a kvalitní boty.
Ano, po dlouhou dobu se Adidas zaměřoval primárně na výrobu obuvi, doplňkové zboží se přidalo později. Už od prvního modelu byly boty Adidas velkým hitem a kdo je měl, byl jednoduše “king”. I sportovní výkony jako by v záři proužků ustupovaly do pozadí.
Bratři Adi a Rudi se od počátků zaměřovali na inovaci a jedinečnost. Jako první vynalezli boty s podporou nožní klenby. A jako první taktéž začali profesionálním sportovcům dávat své boty zdarma, aby tak propagovali svou značku.
Když v roce 1968 společnost vstoupila na americký trh, rozpoutala tak šílenství ne zcela nepodobné Beatlemánii, která zde proběhla o čtyři roky dříve. Dva tradiční američtí obuvníci Wilson a MacGregor, po desetiletí soupeřící mezi sebou, naráz začali krachovat, protože o jejich boty už nebyl zájem.
70. léta byla pro společnost pověstnou zlatou érou. Na mnichovských olympijských hrách v proužkovaných botách chodilo, běhalo a sportovalo vůbec na tisíc a půl sportovců z většiny světových zemí. Po několika letech neobvyklého úspěchu však vedení společnosti zlenivělo, chyběly tvůrčí nápady i podněty k další práci. Zpychlý Adidas navíc totálně podcenil nováčka, který se dravě pokoušel zaujmout jeho místo. Oním dravcem byla značka Nike.
Možná začátečnické štěstí, spíše ale schopnější vedení, inovační design a moderní styl posunuly Nike na vrchol oboru. Oslovením nové generace tehdejší doby Nike převzalo pomyslné žezlo a poptávka po Adidas pomalu uvadala.
Z bláta společnost doslova vyrvalo zmrtvýchvstání módy sedmdesátých let na konci minulého století. Adidas oprášil starší (nyní retro) modely, které se pomalu začaly vracet do botníků především mladších generací ovlivněných návratem psychedelické módy. A svou druhou šanci už si společnost ujít nenechala.
Proto dnes může velkolepě oslavovat své diamantové výročí. A při této příležitosti vypouští na trh svého černého koně, diamantové tradiční tenisky Superstar se třemi proužky. Každý pár zdobí 12 0,2 karátových diamantů na bočních stranách obou bot, jejichž lesk je dokreslen krystalky Swarovski na tkaničkách a jazyku. Boty budou k dostání od 31.ledna a pravé diamanty vyhnaly hodnotu na 800 dolarů (17000 korun).