Michal Orsava: Příběh kreativního tvůrce virálních videí

Michal Orsava je kreativní video tvůrce, který se snaží svojí tvorbou pobavit lidi a to vždy originálním způsobem. Jeho zaměřením jsou proto virální videa, které samovolně kolují internetem. Mezi jeho dosavadní úspěchy patří například jeho nejnovější video, které se lavinovitě šíří KNIGHT RIDER na dálnici D1. Dále známé video Brno – město plné vzrušení (aneb Tom Hanks v Brně) nebo parodické Babišovy dostihy. Jeho cílem je pobavit náš český národ způsobem, jakým nečekali. Ve své tvorbě neustále experimentuje a zkouší nové věci. Nebrání se i mystifikacím, jako například Krádež kuliček z Brněnského orloje, která oběhla celostátními médii.

Úvodem se nám Michale prosím tě stručně představ, kdo jsi a čemu se v životě věnuješ?

Jsem člověk co je neustále kreativní a snaží se přemýšlet stylem „outside of the box“. Snažim se vytvářet příběhy tam, kde na první pohled nejsou a bavit tím lidi. Mimo své autorské projekty se živím komerční tvorbou tedy tvorbou videí na zakázku. Jsem schopný zajistit video od jednoduché reportáže až po vysokorozpočtovou reklamu, videoklip či hraný spot. I to mě baví, pracovat se zadáním a udělat něco s jasným sdělením.

V kolika letech jsi začal s podnikáním a realizací vlastních nápadů?

S videem jsem se první dostal do styku, když mi bylo necelých 12 let a dostal jsem mobil, který uměl natáčet videa. Začalo to krátkými filmečky točenými u babičky – šlo například o Anakondu 11 (parodie Kobry 11) nebo Hvězdná branka (parodie Hvězdné brány). Od té chvíle jsem věděl, že mě to baví.

Jaké všechny projekty máš za sebou? Ať ty úspěšné, neúspěšné či jiné?

Za úspěch považuji dokončení svého prvního filmu Snapshot, který se realizoval po dobu 4 let za velmi náročných okolností. Jde o mysteriózní scifi thriller, kde jsem se naučil spoustu věcí, jak vyprávět příběh skrze video a hlavně vizuální efekty (https://vimeo.com/222230502)  Během školy jsem potom pracoval na menších zábavných videích jako Pivní nominace v Shawshanku (https://www.youtube.com/watch?v=Mtuui1OEyJ4&t) nebo 7 druhů cukroví (https://www.youtube.com/watch?v=ospLHrPAtqk&t). S virálnější tvorbou jsem však začal až po škole – všechno to odstartovalo Brno – město plné vzrušení. Pak následovali menší projekty jako Babišovy dostihy, Kuličková aféra, Oskaři, Autoposilovna. Během toho jsem pracoval na videu, které mělo pokořit všechny laťky – KNIGHT RIDER na D1 (https://www.youtube.com/watch?v=NggNZ5f7FQo ).

Z komerčních projektů bych chtěl vyzdvihnout videoklip Hrdinství, rapera Raega, ve kterém vystupuje sám Ladislav Špaček (https://www.youtube.com/watch?v=xNcXLg-apuA ). Rapový videoklip, ve kterém vystupuje mistr etikety? To je přesně to zvláštně bizardního a originálního co mě pohánělo v režii tohoto díla.

Během této cesty sem narazil i na překážky a ikdyž mám jeden projekt, který by byl myslím velice úspěšný, nemůžu jej vypustit z právních důvodů.

Co tě baví na tvorbě videí?

Baví mě dělat věci netradičně! Baví mě dostávat známé postavy (Tom Hanks, David Hasselhoff) do českých reálií. Abychom je sledovali, jak bojují se stejnými problémy jako my tady v Česku. Videa fungují právě kvůli tomu, že si půjčuji jejich popularitu a dávám ji do českého kontextu. Tak vznikají vtipné situace, jako když se Tom Hanks kouká na plakát Hany Zagorové nebo když David Hasselhof musí předjet autobus Student Agency po dvou kolech. Svými videi se zároveň vyjadřuji satiricky ke konkrétnímu problému, který tu v Česku máme.

Jak videa tvoříš?

Vše začíná nápadem. Myslím si, že spousta lidí dostane nápad, ale vidí před sebou spoustu komplikací, které mohou nastat. Začnou si vybavovat všechny problémy, proč nejde to nebo to. Já takto nepřemýšlím, vždy jsem velmi motivovaný vytvořit něco nového. Čím víc bláznivější a originálnější to je, tím líp! Má práce mě baví a proto věnuji tvorbě videí většinu svého času. Už na škole jsem se snažil proniknout do všech hlavních složek filmu (scenáristika, režie, kamera, střih, zvuk, vizuální efekty) a snažit se z každého odvětví pochytit základy. Díky tomu bylo pak jednodušší začít sám s vlastními projekty, než se ke mně přidali další. Pokud dostanu nápad, jsem schopný je střihem poskládat tak, aby byl pro diváka zajímavý. Zároveň obstarám většinu vizuálních efektů a vím přesně co potřebuji natočit. Jsem rád, že se ke mně v pozdějších projektech připojili další, v týmu se vždy pracuje lépe.

Kolik tvorba tvých videí zabere času?

Nejnáročnější jsou samozřejmě projekty, které jsou z 90% tvořené v postprodukci (Brno – město plné vzrušení, Knight Rider na D1). U obou těchto projektů jsem strávil okolo měsíce a půl času. Další projekty jsou půl na půl (Babišovy dostihy, Oskaři), kde jsou dotáčené celé scény a vizuální efekty jsou jen na několika místech. V těchto projektech se snažím reagovat na aktuální dění a kvůli potřebe vydat video v brzké době, není čas na zdlouhavou postprodukci. Dalším druhem jsem normálně natáčená videa (Autoposilovna, Kuličková aféra), kde na vizuální efekty nespoléhám. Tady musí být nápad nejoriginálnější, jelikož nevytváříte pomocí triků nějaké nereálné vtipné situace.

Jak je to s autorskými právy u tvých videí?

Tuto otázku mi lidé často pokládají a je na to velmi vcelku složitá odpověď. Ve videích Brno – město plné vzrušení a Knight Rider na D1 skutečně používám záběry z filmů jako Šifra mistra Leonarda nebo originálního seriálu Knight Rider z 80.let. Problém je, že otázka autorských práv není v České republice vůbec jasná. Nikdo vám nemůže dát razítko na to, jestli tohle vadí a tohle ne. V zahraničí je to například tak, že pokud vytváříte parodii, což je v podstatě to co dělám i já, stačí pouze citovat vaše zdroje. U nás je pravděpodobně správný postup kontaktovat vlastníka práv a domluvit se s ním na podmínkách použití. Problém je, že z dřívějších zkušeností vím, že vám buď vůbec neodpoví nebo rovnou napíšou že ne. Jelikož je to složité, u svých videí to řeším tak, že u nich záměrně nedávám reklamu. Bylo by protiprávní vydělávat na obsahu videa, které mi patří jen z části. Přesně z těchto důvodů si myslím, že mi ani služba youtube videa nijak nezakázala ani nevymazala zvukovou stopu, jak to tak často bývá. Tyto videa, které tvořím ve volném čase, však nevytvářím pro peníze, ale vytvářím pouze zábavu. To, že oběhne video celou republikou a dostane se třeba i do zahraničí, je pro mě největší pochvala.

Virální videa tvoří tvůj volný čas? Co je tedy tvoje pravá práce?

Ve volném čase se věnuji těmto autorským virálním projektům. Živím se tvorbou komerčních videí na zakázku. Mým cílem je však smazat rozdíl mezi komerčním a autorským videem. Chtěl bych lidem ukázat, že i v komerčním sektoru se dají dělat videa nezapomenutelně, virálně a zábavně. Beru to jako životní výzvu, kterou jednoho dne s trochou štěstí naplním. Rád bych dostal možnost ukázat, že to jde.

Co tě pohání?

Základ je v tom, že mě skutečně baví tvorba videí a mým hlavním koníčkem je být kreativní. Udělat něco co tu ještě nebylo a vyzkoušet věci tak, jak je ještě nikdo neudělal. Být ten člověk, co zvedne tu laťku zase o level výš. Nejdůležitější je pro mě nečekat až ke mně sami přijdou nové projekty, ale projekty si sám vytvářím. Když jste skutečně odhodlaní něco dokázat a věnujete tomu svůj čas, každý může udělat něco, co pohne světem. Řídím se citátem „Tajemstvím úspěchu je účelná vytrvalost“ – Benjamin Disraeli


 

Tags: , , , ,

O autorovi: Martin Olejník

 

 

Další články v kategorii Media

 

Buď první a přidej komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

 

 
 

Přihlašte se k newsletteru


poskytuje MailChimp!
 
 
 

Už také na Instagramu!

 
 

Doporučujeme