Rychlá změna? Pět vteřin stačí, drahoušku

0
970

Myslíte, že změnit se je dlouhodobá záležitost, nebo vám stačí pouhých několik vteřin? Rychlá změna není nereálná. Pojďme se na to podívat…

start

Rychlá změna je možná, ale…

Změna je možná u každého. Je pravda, že pokud chceme opravdu změnu dlouhodobou, říká se, že musíme své chování změnit alespoň na 21 dní, aby mozek bral nové chování za automatické a nepotřeboval už tolik vědomé soustředěnosti.

„Vždycky je správný čas udělat, co je správné.“
Martin Luther King Jr.

Rádi si myslíme, že při rozhodování používáme logiku a úsudek, ale není tomu úplně tak. Jak tvrdí neurovědec Antonio Damasio, v 95 % za nás rozhodují naše pocity.

Jestliže jste někdy dumali nad tím, proč je tak těžké se přimět něco udělat, o čem víte, že to vyřeší vaše problémy a zlepší vám to život, odpověď je jednoduchá: Jsou to vaše emoce.

Nikdo z nás si to neuvědomuje, ale téměř každé rozhodnutí nečiníme rozumem, nýbrž svým srdcem. Nezakládá se na našich cílech a snech, ale na našich pocitech. Bohužel se někdy naše pocity v danou chvíli ne vždy shodují s tím, co je pro nás nejlepší.

Řekněme, že potřebujete začít. Tolik se vám nechce ráno vstát… Pořád odkládáte budík a očima se snažíte zastavit ručičky na hodinkách. „Prosím, ještě chvíli!“ Je vám to povědomé?

Pravidlo 5 vteřin

Mel Robbinsová ve své knize PRAVIDLO 5 VTEŘIN radí, jak si zbytečně věci dlouho nerozmýšlet a prostě jednat. Používání pravidla je poměrně snadné. Kdykoli v sobě ucítíte instinkt jít za cílem či závazkem nebo kdykoli váháte, jestli něco udělat, ačkoli víte, že byste to měli udělat, pravidlo použijte takto:

Začněte odpočítávat pozpátku 5 – 4 – 3 – 2 – 1 – teď. Počítání vám pomůže zaměřit svou pozornost na cíl a rozežene ve vaší mysli obavy, myšlenky a strach. Jakmile se dostanete k číslu 1, je důležité si v duchu říct i slovíčko TEĎ, které právě burcuje k akci. Jednoduše převezměte kontrolu počítáním, a pak se dejte do pohybu.

Počítání i pohyb jsou akce. Když se naučíte jednat ve chvíli, kdy byste se normálně zastavili a přemýšleli, dočkáte se pozoruhodné změny. Počítání POZPÁTKU způsobuje několik důležitých věcí zároveň: rozptyluje vaše obavy, zaměřuje vaši pozornost na to, co musíte udělat, iniciuje vás k činu a narušuje zvyk váhat, příliš věci rozebírat a brzdit se.

Jestli vás zajímá otázka, pokud pravidlo funguje, když budete počítat 1 – 2 – 3 – 4 – 5 místo pozpátku, pak odpověď zní: ne. Když totiž počítáte vzestupně, nutí vás to počítat prostě pořád dál a nic se nestane. Zato při odpočítávání pozpátku už nemáte kam pokračovat (do mínusu je zbytečné jít). Můžete si například představovat, že jste raketa, která startuje, a nakonec vystřelí vstříc svému cíli.

Zajímavá vás pravidlo 5 vteřin i z jiného úhlu? Přečtete si článek ZDE.

Helena Náprstková

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here