7 rad, jak správně navázat a pečovat o obchodní kontakty

0
1587

Zamýšleli jste se někdy nad tím, kdo z vašeho okolí by vám pomohl, kdybyste se stěhovali? Ti, kdo by přišli a balili by krabice s vámi, jsou vaši přátelé. Ostatní jsou známí. A právě o vašich známých to všechno v businessu je. Vztah s lidmi, kteří vám sice nepomohou stěhovat, ale dají vám příležitost pro vaše podnikání, předají zajímavý kontakt nebo s vámi navážou spolupráci, je potřeba od začátku budovat. A nepřestat. Říká se tomu networking.12188449_10208092702184295_699361454_n

Věděli jste, že více než 70 % pracovních pozic je rozdáno právě přes známé? I o tom je networking. Nejlepší business se dělá právě s těmi, koho poznáváte, komu důvěřujete, s kým si rozumíte. Potřeba kvalitních kontaktů stoupá ve 21. století na žebříčku důležitosti stále výše.
Jak si ale síť takových kontaktů budovat? Vyzpovídali jsme Petra Krejčího, uznávaného konzultanta networkingu a zakladatele business platformy www.MinutovyNetworking.cz, aby se s námi podělil o tipy ze své bohaté praxe. A tady jsou.

Poznejte druhého

To je pravidlo s velkým P. Dříve než s někým vyrazíte na schůzku či obchodní jednání, zjistěte si dopředu, s kým máte tu čest. Vyhledejte si, co daný člověk dělá, na čem pracuje, za co nese ve firmě zodpovědnost. Sami přece znáte ten pocit trapnosti, když druhý dá jasně najevo, že o vás skoro nic neví. A naopak jste vždy mile překvapeni dotazem cíleným na konkrétní věc: “Jak se daří tvým konzultacím www.Networking.cz? Jak dopadlo poslední jednání ohledně výhradní spolupráce, kterou jste…?”. Vyhledávání informací o dotyčném je v dnešní době internetu naštěstí docela snadné. Zadejte si jeho jméno do vyhledávače Google, podívejte se na profesní síť LinkedIn, která vám odhalí třeba jeho pracovní úspěchy, zapátrejte také na Facebooku, který vám může prozradit vaše společné známé. Taková témata navozují uvolněnou atmosféru. Naopak nikdy nekomentujte negativní záležitosti, které se o dotyčném při své rešerši dozvíte.

Myslete na follow-up

Nejčastější chybou, kterou po schůzce můžete udělat, je, že se nic neděje. Je to jako s rande. Pokud se po něm jeden druhému během týdne neozvete, zřejmě tuto situaci vyhodnotíte jako nedostatek oboustranného zájmu. V businessu je to podobné. Proto doporučuji co nejdříve udělat alespoň dva základní kroky:

  1. Přidat si dotyčného na LinkedInu, kde je dnes už skoro každý a počet registrovaných každým dnem roste.
  2. Poslat krátký follow-up v podobě e-mailu, v němž poděkujete za schůzku/seznámení a během pár vět shrnete, o čem jste se bavili. Do této zprávy nezapomeňte přidat také klíčová slova o vaší firmě. Např. to, že děláte buzz marketing. Pokud vás totiž dotyčný bude chtít za půl roku dohledat mezi poštou a zadá například „buzz“, zobrazí se mu váš e-mail. Na něj pak můžete směle navázat.

Dávejte hodnotu

Neustále se snažte hledat možnosti, jak a kde kontaktům z vaší sítě pomoci. Pomoc přitom může být materiální, ale především doporučuji tu nemateriální. Například si vzpomenete, že dotyčný hrává golf, zahlédnete v televizi zmínku o novém sportu fotbalgolf a pošlete mu tip pro zajímavost. Víte, že někdo četl knížku “Mnich, který prodal své ferrari” a dozvíte se, že autor vydává knížku novou. Pošlete dotyčnému tip, také se určitě nebude zlobit. Koná se ve vašem městě zajímavá business akce, přednáška či networkingová párty? Pozvěte ho na ni. Každou maličkost, díky které si na dotyčného vzpomenete, zaručeně ocení. Kromě pomoci zapůsobí na druhé také vděčnost. Poděkujte za skvělou business příležitost, za předání užitečného kontaktu nebo za příjemnou schůzku. Vděčnost je totiž šém, který dokáže oživit jakéhokoliv Golema. Příště, až se naskytne něco, co může pomoci vám, druzí jistě také nenechají plavat. Networking totiž není o braní, ale o dávání. To si lidé často pletou. Jak se říká, nejdříve musí jít dřevo do kamen, aby z kamen šlo teplo.

Snažte se odlišit

Také vám před Vánocemi chodí SMS zprávy s přáním “Šťastné a veselé”? Také posíláte oslavenci v den narozenin přání “Vše nej”? Pokuste se to příště udělat jinak. Adresáta potěší, pokud přání bude upřímné a osobní a nikoliv bezduché a univerzální. Pokud například víte, že váš nový kontakt se živí pořádáním svateb, popřejte mu lidsky, s oslovením a odkazem, že víte, co dělá: “Ahoj Luci, přeji krásné narozeniny a doufám, že se lidé přestanou brát, abys měla více času na odpočinek!” Nezapomeňte na konci připojit smajlík, kterým sdělení uvolníte.

Mějte vždy na jazyku svou „výtahovou řeč“

Jedna z klíčových dovedností v networkingu je umět zaujmout „výtahovou řečí“. Tzv. elevator pitch je zhruba 30 vteřinová prezentace toho, co děláte, pro koho to děláte a jaký je přínos pro danou cílovou skupinu. Pakliže jste autorem projektu Minutový networking, vaše řeč bude vypadat následovně: “Naše firma pořádá podnikatelské akce známé jako Minutový networking, kde můžete potkat až 10 zajímavých lidí během jedné hodiny. Vždy mluvte srozumitelně, nepoužívejte příliš odbornou terminologii ani cizí výrazy, používejte příklady, dbejte na tón hlasu i dikci, se kterou svou činnost prezentujete. Zkrátka jako byste o tom říkali vaší babičce.

Komunikujte moderně

Doba pokročila a vy už dávno nemusíte volat z telefonní budky, abyste dotyčného zastihli. Ani SMS zprávy nebo e-maily už nejsou jedinou možností. Existuje přece řada moderních komunikačních technologií, které k budování obchodních kontaktů můžete využít. Většina z vašich známých je totiž také běžně používá. Messenger na Facebooku, aplikace Viber, WhatsApp nebo starší Skype jsou dnes již právoplatnými komunikátory, pomocí nichž můžete sdílet informace, předávat kontakty, domlouvat si schůzky, gratulovat k pracovním úspěchům nebo děkovat za pracovní příležitost. Nebraňte se jim a využívejte je efektivně.

Berte „NE“ s nadhledem

I negativní zkušenost má v networkingu své místo. Zocelí vás totiž mnohdy více než ta pozitivní. Pokuste se čas od času oslovit lidi, na které podle vás “nemáte”. Většinou totiž přijdete na to, že i oni jsou “normální” lidé, kteří se s vámi rádi dají do řeči nebo si s vámi domluví schůzku. A pokud ne, to nejhorší, co se může stát, je, že vás s díky odmítnou. Víte, že i Colonela Sanderse, zakladatele fastfoodu KFC, prý stokrát odmítli, než dosáhl úspěchu? Berte proto každé NE jako součást úspěšné networkingové cesty.

Více rad a tipů, jak vykročit správnou nohou do networkingu, najdete v tomto videu nebo na Facebooku Networking.cz.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here