Dubaj není zrovna typickým místem, kde by si britské královny užívaly zasloužený důchod, ale ruku na srdce, snad nejslavnější loď všech dob Queen Elizabeth 2 nikdy nebyla tou typickou konzervativní starou dámou, které známe z anglického trůnu. A proto bude tato legenda všech moří a oceánů trávit svůj odpočinek řekněme poněkud svérázněji. Nikde jinde, než v dynamicky se rozvíjející asijské metropoli Dubaj, která si tímto připisuje další lákadlo pro nekonečné řady turistů.
Loď byla minulý rok prodána dubajské státní společnosti Istithmar, jenž do ní investovala 100 milionů korun (přibližně 2,1 miliardy). Tím však investice zdaleka nekončí. V plánu je rozsáhlá přestavba, na jejímž konci má stát luxusní pětihvězdičkový hotel s obchody a muzeem, pevně kotvící u jednoho z uměle vytvořených ostrůvků.
„Vždy si ji budeme pamatovat jako nejvíce milovanou loď na světě a velmi nás těší, že se bude moct těšit z budoucích generací cestovatelů ve svém novém domově v Dubaji,“ řekla Carol Marlow, prezidentka společnosti Cunard Line. Post vlajkové lodi společnosti po ní hrdě přebírá snad ještě o něco luxusnější a rozhodně modernější Queen Mary II. Jedním z důvodů vyřazení Královny Elizabeth 2 z aktivních plaveb totiž bylo i to, že pokud by neprošla opravdu nákladnou celkovou rekonstrukcí, v roce 2010 by přestala splňovat nejnovější bezpečnostní normy.
Queen Elizabeth 2, která proslula mimo jiné milionářskými plavbami kolem světa, po léta křižovala moře a oceány a svůj přechodný „azyl“ poskytla milionům cestujícím. Mezi nimi nechyběli celebrity, bohatí podnikatelé, ani příslušníci královských rodů. Na její dvanáctipatrové palubě se s nadšením plavili Elizabeth Taylor, Paul Newman, princ Charles a princezna Diana v době, kdy ještě tvořili spokojený pár, ale i samotná jmenovkyně lodi a současná britská královna Elizabeth II. A byli to většinou právě věrní cestovatelé, kteří loď důvěrně znali z dřívějška, kdo se nalodil na poslední plavbu.
Ta má trvat dva týdny a podle očekávání by dubajské břehy měla spatřit 26. listopadu. Nejlevnější lístky na tuto cestu se daly pořídit za 28 000 liber (přibližně 870 000 korun), ale přesto bylo všech 1700 volných míst vyprodáno téměř okamžitě.
Nebyla to vždy jenom zábava a dobrodružství – ať už při hraní rulety, golfu, četbě knih z bohatě vybavené knihovny, plavání v bazénu či večeři ve vyhlášené restauraci, co pasažéři hledali na královnině palubě. Svého času, přesněji řečeno v roce 1992 během argentinsko-britského válečného konfliktu, ve který vyvrcholil spor o Falklandy, Queen Elizabeth 2 věrně pomáhala své zemi a na své palubě převážela raněné vojáky a dobrovolníky. Těm se jistě dostávalo péče doslova královské.
Při včerejším vplouvání do domovského přístavu v anglickém Southamptonu loď na pár momentů uvízla na mělčině, odkud se dostala až s pomocí pěti vlečných člunů. Přihlížející dav neváhal vysvětlit si tuto menší nehodu symbolicky s tím, že Královna Elizabeth 2 ještě do důchodu zdaleka nechce. O jejím osudu nicméně bylo rozhodnuto již dávno předtím, a proto nezbývá nic jiného, než udělat za téměř 40 let dlouhou námořní kariérou, během níž stihla osmsetkrát přeplout Atlantik, této gigantické lodi velkou tečku. „Snad bude atrakcí pro celý svět nadále, i když už nebude plout,“ doufá mluvčí společnosti Cunard Line Eric Flounders.