Originál, klasika, evergreen…Burberry

0
1191
Kdyby si Gabrielle ze Zoufalých manželek vyšla v modelu od Donatelly Versace, Susan v tričku od Ed Hardy a Lynette v dobře padnoucí košili od Hugo Boss, co by zvolila perfekcionistka Bree? Určitě kabelku nebo baloňák od Burberry! Proč?
 Trocha historie. Jako každá, později světoznámá a proslulá značka, se i Burberry začala rodit velmi nenápadně. První obchůdek otevřel v padesátých letech 19. století v Basingstoke v oblasti Hempshire mladík Thomas Burberry, který byl do té doby učněm v obchodě s látkami. Dařilo se mu, a už v 80. letech vytvořil materiál, který se stal velmi používaným – gabardén, tedy látku nepromokavou, pevnou a odolnou. Na začátku 20. století si nechala značka zaregistrovat logo, které je známé dodnes – rytíř na koni třímající prapor s latinským nápisem „prorsum“ nebo-li „vpřed“. A tímto heslem se v módním domě opravdu řídili. Burberry zdolala jižní pól, bojovala v první světové válce. Jak je to možné? Jednoduše. Na náročnou cestu vybavila značka Roalda Amundsena, norského badatele, který v roce 1911 dosáhl jako první právě jižního pólu. A o tři roky později se díky pověření ušít vhodný kabát pro vojáky zrodil „trench-coat“. V padesátých letech bylo značce uděleno Královské uznání (Royal Warrnat) od Alžběty II., které zajišťovalo takto vyznamenaným prestiž a uznání.
V sedmdesátých letech si značka, ne vlastní vinou, pošramotila image, když si její styl oblíbila tzv. „casual“ generace, která se nechávala spojovat s fotbalovými hooligans a „chavs“ (mladí lidé se zalíbením v okázalých špercích a drahém sportovním oblečení s viditelným logem). Tato skutečnost firmu v očích veřejnosti degradovala, ale naštěstí ne navždy. „Vstát z popela“ jí pomohlo nové vedení firmy a především reklamní kampaně se známými modelkami (mezi nimi dodnes figuruje topmodelka Kate Moss, která je i tváří nejnovější kolekce).
Proč se stala tato anglická značka tak slavnou? Hlavně díky svému již zmíněnému trenčkotu, který si po vojsku Jejího Veličenstva oblíbili i „civilisté“, s podšívkou z typické béžovo-červeno-černé kostky. Tento vzorek je snad nejnapodobovanějším designem, tou pravou britskou kostkou se ale mohou chlubit jen oděvy Burberry. Ne nadarmo si ji nechala v roce 1920 firma zaregistrovat jako ochrannou známku. Kabát známý prostě jako „baloňák“ je jeden z několika málo vyvolených oděvů, který by se měl – i přes svou vysokou cenu –  vyskytovat v každé skříni. Je naprosto klasický, sluší každému, dá se v podstatě kombinovat s jakýmkoliv oblečením a od doby svého vzniku se jeho střih nezměnil. Tento evergreen nosí lidé bez ohledu na jejich životní styl, postavení nebo názor. Nesčetněkrát se objevil i na filmovém plátně. Baloňák Burberry je zkrátka nesmrtelný…
Pravdou ale je, že i na takových kultovních kouscích občas usedá prach. Ten pomohl oprášit mladý britský návrhář z Yorkshire, Christopher Bailey, který v květnu roku 2001 nastoupil do poněkud zastaralého módního domu Burberry, vybavený zkušenostmi po předchozí spolupráci s Donnou Karan nebo Gucci. Z kabátu udělal „vývozní artikl“ číslo jedna a když si baloňák oblékla v reklamní kampani právě módní ikona Kate Moss, zvědavost milovníků krásného oblečení i všeho britského se ještě znásobila.
Dnes je firma už několik let na pomyslném vrcholu, i obyčejný outfit doplněný jen o šátek s kostkovaným vzorem Nova check znamená povýšit ho o několik kategorií výš.
Teď už i čeští fanoušci anglické značky mohou posoudit, nakolik jsou nové trendy na jaro/léto 2007 zajímavé. V pražském butiku, který navrhli v čistě londýnském stylu architekti Podia a Bauencorp ve spolupráci s Burberry Store Planning & Visual Team, naleznou kolekce Burberry Prorsum (moderní a „trendy“), Burberry London (klasičtější, do této kolekce patří právě nesmrtelný trenčkot) a Burberry Accessories (jak už název napovídá – boty, brýle, kabelky, hodinky, parfémy,…).
A pro koho jsou šaty a doplňky Burberry určené? Umělecký ředitel Christopher Bailey říká, že pro skutečné osobnosti. A nezbývá než souhlasit…

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here