Jak se prodat na pohovoru?

0
2934

Jeden z mých klientů se rozhodl před časem změnit práci. Začal tedy chodit na různé pohovory do firem. Jenže, před každým pohovorem měl hrozný pocit. Každý pohovor byl pro něj doslova utrpěním. Přestože si připravil odpovědi na nejrůznější možné otázky, podle mnoha knih a zjistil si informace o firmě, tak přesto každý jeho pohovor dopadl špatně. A čím víc takovýchto pohovorů, tím víc se cítil nejistý. Co teda s tím? Ptal se mě.

275H

Pokud máte i vy podobnou zkušenost, tak první co říkám vám a řekla jsem i jemu: špatně, špatně, špatně. Pokud tam jdete v takovém rozpoložení, pak je opravdu těžké vpravit se do příjemné nálady a být schopen prodat to, co je ve vás nejlepší.

Přemohou vás obavy o to, jak a zda odpovíte na jejich otázky. Že se přestanete soustředit na to nejdůležitější. Strach, obavy a pochybnosti nad vámi zvítězí. A tak není divu, že chodíte od jednoho pohovoru k druhému, neúspěšně.  Je důležité, abyste měli celou situaci plně pod kontrolou. Nečekejte na to, co přijde. Je důležité, abyste vyvinuli vlastní iniciativu. Snažte se, aby pohovor byl spíše rozhovorem. Vaší snahou by mělo být, aby setkání co nejrychleji ztratilo znaky formálnosti ve prospěch nenucené konverzace.

Představte si to z druhé strany, děláte pohovory, abyste našli toho nejlepšího a nejschopnějšího zaměstnance, pro kterého se uvolnilo místo. Děláte je už od rána, před obědem přijde šestý člověk (někdo, jako vy). Který zase jen přijde, nesměle sedí, v očích má strach a čeká na to, co přijde. A pak vás jen zahltí informacemi o svých zkušenostech, školách a podobně. Co k tomu říct, nuda!

Pamatujte, rozhodující je první dojem, který zanecháte. Váš vzhled, image, teď nemyslím, že musíte být nutně nejkrásnější, ale upravení, a aby vaše oblečení odpovídalo pozici na kterou se hlásíte. Vaším vzhledem musíte být především zapamatovatelní. Další věc je to, jak vejdete do místnosti a představíte se v prvních 30 vteřinách, postoje těla, rozhodná a sebejistá chůze, oční kontakt, stisk ruky. Právě tohle může rozhodovat o vašem úspěchu nebo nezdaru.

Když přijde řeč na vaše minulý pracovní zkušenosti, měli byste být schopni vyprávět zajímavé profesní zážitky, klidně i dobrodružství, v nichž jste se ocitli. Soustřeďte se přitom na tyto tematické okruhy: Nemožné se stalo skutkem, Překonání nepřízně osudu, Bod zvratu, Vítězství pro klienta či firmu. Vyprávějte příběh, nejen fakta.

Nemějte strach a otočte role. Vyzpovídejte klidně vy je. A potom více naslouchejte, než mluvte. Je to velice účinná taktika a čím víc na pohovoru bude mluvit druhá strana, tím větší o vás bude mít zájem. Jakmile dokážete změnit jednosměrný dialog na dvousměrný, dokázali jste i navázat vztah, což jsou body pro vás. Jak na to?

Zeptejte se, na čem teď pracují, jaké jsou jejich klíčové projekty. Zajímejte se o kulturu firmy. Ptejte se a poslouchejte. Naslouchání je umění. Uděláte dobrý dojem a spoustu se toho přitom i dozvíte. Když budete více naslouchat než mluvit, pak svým posluchačům polichotíte. Naslouchání dává najevo, že pokládáte druhou stranu za moudrou, za někoho, koho stojí za to poslouchat.

Jakmile vytvoříte atmosféru dialogu, budou vás vnímat jako člověka, který si věří. A ne jako někoho, kdo přišel o něco prosit. Nesnažte se místo za každou cenu získat a „prosit“. Ukažte jim, že máte na výběr (i když byste dali nevím co za to, abyste pro ně mohli pracovat). Netlačte na pilu. Díky tomuto postoji se pohovor ocitli ve fázi, že druhá strana začne“prodávat“ svou firmu a dané místo vám. Vždy mějte na paměti, že lidé kupují protože chtějí, a nikoliv proto, že se jim něco prodává.

A co je nejdůležitější, pokud i vy stejně jako můj klient chcete na pohovoru konečně uspět, vyzkoušejte to, co tady píšu. Odolejte pokušení otálet, nevymlouvejte se, že ještě nejste dost připraveni. Nejlepší a jediná doba pro to, něco udělat, je právě teď. Pokud chcete získat práci snů, pak taky můžete, tím že se jim správně prodáte.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here