Hans Wilsdorf: Hodinářská legenda jménem Rolex

0
2825

Hans Wilsdorf se narodil roku 1881 ve městečku Bavaria v Německu do rodiny úspěšného obchodníka se železem. V brzkém věku 12 let se nešťastnou shodou okolností stal sirotkem a péče o něj byla svěřena jeho tetě a strýci. Záhy se dostal na internátní školu v Coburgu, vzdálenou 40 kilometrů od domova. Byla to pro něj hrozná zkušenost a Hans byl velmi nešťastný. Aby unikl depresivním pocitům, soustředil se na školní aktivity, konkrétně anglický jazyk. Velmi brzo brilantně ovládal jak psanou, tak mluvenou formu, což se mu později v životě ohromně vyplatilo.

Jednoho dne si Hans řekl dost, opustil internátní školu a odjel do Ženevy, kde začal pracovat pro obchodníka s perlami. Naučil se obchodovat a v ranném věku pochopil, že firma nemusí nic vyrábět a přesto může tvořit zisk. Společnost pro kterou pracoval skupovala perly z mnoha zdrojů, třídila je a poté distribuovala klenotníkům. Tato lekce v byznysu se Hansovi později také zúročila.

Následné aktivity našeho budoucího průkopníka byly zaměřené na práci pro rostoucí společnost Cuno-Korten. Najali jej díky schopnosti vládnout anglickým jazykem, který byl životně důležitý pro komunikaci s Amerikou a Britským impériem, dvěma nejbohatšími mocnostmi tehdejšího světa. Právě v tomto období se zrodila jeho vášeň, když mu učarovali hodinářské strojky a jejich přesnost.

Později našel v Alfredu Davisovi obchodního partnera a společně založili hodinářskou manufakturu – Wilsdorf and Davis. V éře kapesních hodinek přesvědčil nezávislého hodináře, aby pro něj vyráběl dostatečně malý strojek pro nošení na zápěstí. Začala se projevovat jeho vizionářská schopnost… A jeho náramkové hodinky se ihned po uvedení staly velmi úspěšnými.

Wilsdorf a Davis poprvé zaregistrovali obchodní jméno Rolex v roce 1908. Tento název navzdory všem historkám nic neznamená a jeho stvoření je inspirováno myšlenkou George Eastmana, který se v roce 1884 rozhodl pojmenovat svůj fotoaparát Kodak, namísto Eastman 25. Eastman je znám pro svůj názor, že obchodní jméno musí být krátké, rázné, nezaměnitelné do míry, že by to zničilo jeho identitu a pro klid právníků také nesmí mít žádný význam. Značka Rolex se zrodila!

Pan Wilsdorf pokračoval ve svém tvůrčím myšlením a zpočátku se zaměřoval na přesnost chodu strojku. Potom mu zdánlivě banální událost přinesla myšlenku za doslova miliony dolarů! Pokoušel se otevřít ústřici, ale nebyl toho schopen. Za krátký čas nato spatřily světlo světa první hodinky odolávající vodě, prachu, vlhku a dalším vnějším vlivům. Dostaly příznačné jméno Rolex Oyster (oyster – ústřice), a dodnes se jich prodaly statisíce kusů.

V roce 1927 se ukázal v plné síle i jeho talent pro marketing. Využil služeb mladé písařky z Londýna, která se měla stát první ženou, co přeplave kanál La Manche. Wilsdorf všude oznámil, že si ona plavkyně při začátku pokusu nasadí hodinky Rolex Oyster a po úspěšném doplavání na druhý břeh bude jejich čas naprosto přesný. Jak řekl, tak se stalo a druhý den novinové titulky plnily hned dvě senzační zprávy. Jedna o první pokořitelce La Manche a druhá o zázračných schopnostech Rolex Oyster!

Celoživotní vášeň Hanse Wilsdorfa byly hodinky Rolex. Jeho posláním bylo udělat svět lepším místem díky jejich používání, přesnosti a kráse. Chtěl aby jeho hodinky byly symbolem dosažení úspěchu, ne symbolem statusu a byl dotčen, když se o nich tak mluvilo. Jejich cena byla nastavena nad možnosti průměrně vydělávajícího člověka z jednoduchého důvodu – aby více pracoval, přispěl světu více než ostatní, natáhl se po vyšších příčkách a přijal větší zodpovědnost. Hodinky Rolex jsou obecně znamením významného úspěchu v životě jejich vlastníka. Do smrti pana Wilsdorfa v roce 1960 vlastnil celou společnost a dodnes je řízena Hans Wilsdorf Foundation, což je charitativní organizace. Proslýchá se, že zisky potichu plynou do dětských charit po celém světě (pamatujete – sám pan Wilsdorf byl sirotek) a pro vývojáře nových technologií (samotnému zakladateli náleží na 700 patentů). Buďte extrémně hrdí na Rolexky zdobící vaše zápěstí, vaše úspěchy které Vám dovolily si je pořídit a výrobní společnost, jejíž odkaz je tak silný. Mnoho to o vás vypovídá….

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here