Každý si v týmu dělá, co chce a myslí si, že vy jste sobec a nepomáháte? Ve skutečnosti děláte práci za druhé a kolegové neví, co všechno spadá pod vaši pozici? Ať už tým rozkládá neznalost nebo špatné vedení, je potřeba s tím něco dělat. My vám dáme pár tipů, jak se efektivně hnout z místa, nenaštvat kolegy a jak se společně posunout.
Věřte, že v tom nejste sami
Ve firmách se bez správného vedení hromadí objem práce a úkolů, rostou zakázky a lidé neví, co dělat. Není jim jasné, kdo přesně za práci odpovídá a komu projekty odevzdat. Všichni řešíte dlouhodobé úkoly, hasíte požáry a stále objevujete další a další chyby… Jak z kola ven?
Zorganizujte si práci
Co to ale znamená? V prvé řadě si:
- zorganizujte práci,
- nastavte procesy,
- rozdělte kompetence,
- udělejte jasno v tom, co každý dělá.
Zameťte si před vlastním prahem a napište si seznam věcí, které řešíte. Nastavte si vlastní procesy, postupy a harmonogram práce.
Máte teď jasno v tom, co děláte a víte, co vaše pozice zahrnuje? Skvěle! Zvládáte to perfektně, tak se vrhneme na další kroky.
Stmelte se na schůzce
Celý výstup chtějte i po vašich kolezích a jakmile budete mít všichni hotovo, sejděte se na schůzce, kde každý představí svoji pozici. Řekněte si:
- Jak se vaše pozice jmenuje,
- co všechno máte dělat,
- co dělat nemáte,
- a jak v práci postupujete.
Bravo, konfrontace je za vámi a bude na programu debata o tom, kdo by měl dělat práci, která nespadá pod vaši pozici. Zkuste najít řešení, navrhujte varianty, a hlavně se snažte mluvit otevřeně. Jinak daleko nedojdete. Když totiž máte pocit, že někdo nic nedělá, ale osočuje vás, seberte poslední odvahu a jděte s informacemi ven. Vždyť pokud to nezabere, můžete si říct, že jste zkusili už úplně všechno…
Na řadě je královské dělení
Určete si kompetence, zvolte v týmu lidi, kteří odpovídají za danou práci a hlavně si ujasněte, co kdo dělá.
Ve zkratce si vyjasněte:
- kdo,
- co,
- proč,
- kdy,
- jak,
- komu
Pořád se ptáte, proč tohle dělat? Protože každá práce má své procesy a někdy týmu chybí jen pár postupů a všechno je jinak.
Procesy potřebuje akorát korporát
Chyba! Právě malé firmy, kde panuje rádoby friendly atmoška a všichni jsou kámoši, potřebují procesy jako sůl.
Právě správné postupy a rozdělené kompetence přinesou malému týmu řád a stabilitu. A hlavně přehled o práci všech, kteří jsou jakýmkoliv řádem rozrušení. Vedení pak ví o tom, co dělají i ty kreativní a éterické duše, které lítají s hlavou v oblacích.
Dá to ale zabrat
Chápeme, že všichni se musí živit, pracovat na 150 % a starat se o své účetnictví. Ale pokud chcete být efektivní a nestresovat se, kdo v týmu zase něco vyvede, nastavte si řád.
Dá to sice zabrat, ale díky tomu si jako firma zmapujete veškeré činnosti, které vám za měsíc projdou pod rukama.
Kam nemůže Slunce, tam musí lékař
Někdy se bez procesové manažerky neobejdete. A pokud už jste ztratili veškeré naděje, najděte si profesionála, který zajistí, že bude všechno perfektně šlapat a vy budete chodit do práce raději.
© Barbora Mikysková