Cadillac & Prezident USA: Spojenectví síly

0
904




Historie této ikony amerického luxusu sahá až na samotný počátek dvacátého století. Její zrod neměl na svědomí nikdo větší než samotný Henry Ford. Název značky byl určen jako pocta slavnému objeviteli Antoine Laumet de La Mothe sieur de Cadillac, který založil v roce 1701 michiganské město Detroit. První vůz Cadillac byl zkompletován v roce 1902 a byl věrnou kopií slavného Fordova Modelu A. Zásadní rozdíl ale sehrálo řemeslné zpracování, které v detailech posunulo vůz o třídu výš. Ford jej představil na nejbližším autosalonu v New Yorku a v kapse si odnesl dva tisíce závazných objednávek.

Slavné spojenectví s hlavami USA pustilo své kořeny za vlády prezidenta Wilsona, který osedlal Cadillac v roce 1919 při slavnostním průvodu na počest vítězství v První světové válce. Pro mnohem prostší každodenní přejíždění byl Cadillac zakoupen i v dobách, kdy úřad prezidenta vedl Calvin Coolidge. Teprve v roce 1938 vyrobila značka dva totožné modely přímo na zakázku Bílého domu. Jejich jména pocházela od dvou slavných zaoceánských parníků „Queen Mary“ a „Queen Elizabeth“, které v přístavech na svých plavbách udivovaly svět svojí velikostí. Vozy s nimi korespondovaly a byly 6,5 metrů dlouhé, vážily více než 3,5 tuny a byly zhmotněním nejnovějších výdobytků techniky a luxusu z přelomu třicátých a čtyřicátých let. Obě „královny“ dobře sloužily prezidentům a to hned třem v řadě za sebou – Franklin D. Roosevelt, Harry S. Truman a Dwight D. Eisenhower.

Poslední jmenovaný se do Cadillacu zamiloval a pro jízdu v průvodu ku příležitosti vlastní inaugurace si prosadil jeden z prvních exemplářů nového a později tolik slavného modelu Cadillac Eldorado. Jeho výroba byla ukončena až v roce 2002 ve své již osmé generaci. Na konci padesátých let se začaly pozvolna prosazovat minisukně v módním průmyslu a tak se nebylo čemu divit, když oběma „královnám“ byla v roce 1956 přistřižena střecha. Klasické limuzíny tak nahradily dva kratší, plně opancéřované a vysoce moderní kabriolety Cadillac a jeden Lincoln. Byla to ale změna, která v roce 1963 stála život Johna F. Kennedy. O pět let později, na sklonku vlády Prezidenta Lyndona B. Johnsona odešly „Queen Mary“ i „Queen Elizabeth“ do automobilového důchodu.

Pokud bychom „královny“ považovali za dvojčata pak Cadillacy prezidentů Reagana a Clintona měly genetickou vazbu otce a syna. V roce 1983 byl pro úřad nejmocnějšího muže planety vyroben Cadillac Fleetwood Limousine, kterého po deseti letech vystřídal Fleetwood Brougham. Tento byl ovšem jiný. Do té doby byly pro potřeby prezidentů upravovány sériové modely externími specialisty na limuzíny, ale ne tak Brougham. Cadillac, který byl v té době již součástí koncernu General Motors uložil na výrobu limuzíny prezidenta Clintona přísné informační embargo a poprvé se pod něj osobně podepsal. Položili tak základ bezpečnosti a práce s tajnými službami, které trvají dodnes.

Před několika dny odešel do prezidentského důchodu George W. Bush a ponechal Bílému domu dvě limuzíny – Deville a DTS Presidential. Druhý jmenovaný přešel později do výroby jako DTS sedan. Navzdory tomu si svoji úplně novou limuzínu již několik dnů užívá i nový prezident USA Barrack Obama. Nikdy dříve nebyl luxus tak sofistikovaný, vrcholně praktický a zcela zahalený do mlžení tajných služeb.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here