Aerotrain: Další oběť boje o železnici

0
1795

Vysoce invenční proudnicová vlaková souprava vůbec poprvé vystrčila růžky zhruba v polovině padesátých let, když se zpod poklice jedné z divizí čelního amerického motogiganta General Motors vyloupla tuze zajímavá čtyřicetivagónová “příšera” železnic. Jen tak mimochodem s křivkami a vlastně celým „nosem“ automobilu Buick Le Sabre. Le Sabre v té době platil za velice populární žihadlo pro vrstvu, které my Češi rádi říkáme „horních deset tisíc“; tím však měla veškerá podobnost končit, neboť to měl být právě Aerotrain, kdo přivleče komerčně velice zajímavou osobní dopravu zpět na trať. Vleklou železniční recesi to přirozeně nakonec nezastavilo. Ostatně, kdy jste naposledy jeli vlakem?

Aerotrain byl přirozeně jedním z těch případů, kdy nadsazené propočty a technické kresbičky fungují v konfrontaci s realitou trochu jinak, než by bylo záhodno. Krom nelevné a celkově komplikované údržby lokomotivy zradilo koumáky z General Motors právě revoluční pneumatické odpružení kol, které mělo místo kýženého pohodlí zcela opačný efekt – tedy nepohodlí. A na nervy lezoucí drncání.

První jízdy přitom byly svižné a nadějné. Aerotrain se ukázal být podstatně rychlejší než kterýkoli jiný vlak, vedle nichž navíc „žral“ jen zanedbatelně – kdo by na to býval neslyšel. Jen kdyby nedrncal! Nemluvě o tom, že tratě lemovaly davy zvědavých Američanů, kteří si tímto asi připadali velicí. Celoamericky však Aerotrain v publicitě nakonec povážlivě selhal. Koneckonců není divu – USA v dané dekádě stihly konstruovat všechno možné od UFO přes rakety a satelity – a běžného Američana čekala v novinách pravidelná vědeckotechnická krmě uvařená z podstatně modernějších ingrediencí.

Tehdejší ředitel General Motors se o své mašině jednou vyjádřil jako o „lehké váze s těžkotonážní budoucností“. Trochu přepísknutá slova i na Američana každým coulem, vzhledem k tomu, že se poslední Aerotrain odebral do předčasného důchodu roku 1966 po slaboučkých deseti letech služby. Dnes je jedna z královen železnic k vidění v muzeu v St. Louis, Missouri, a druhá v Green Bay v pohraničním Wisconsinu. Největší obdiv mas však sklidil paradoxně v Disneylandu, kde jako zmenšenina vozíval dětičky mezi jednotlivými světy.

I takové jsou někdy konce.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here