Představte si situaci, že sedíte v restauraci a máte zde obchodní schůzku. Do restaurace přijde člověk, který má sice pěkné oblečení a je upravený, ale divně se hrbí a pohledem míří dolů. Přijde k vám, potřese vám rukou a sotva vám ji stiskne jako by se vás bál. V té chvíli vám začne představovat jeho produkt. Vyhýbá se pohledu do očí, všechno si mumlá částečně pro sebe. Jaký z toho asi budete mít dojem? Toto je přirozené chování člověka, kterému chybí sebevědomí. A myslím, že nechcete, aby z vás měl takový pocit váš potencionální klient? Pojďme si tedy ukázat, jak působit sebevědoměji.
Zkušení jedinci dokážou rozpoznat rozdíl mezi úrovněmi sebevědomí na první pohled. V zásadě už jde pouze o držení těla nebo směr vašeho pohledu. To je vždy základ, protože od prvního dojmu se bude odvíjet celý zbytek schůzky.
- Uvědomte si své silné stránky
Při budování sebevědomí je velice důležité si uvědomit své silné stránky, pracovat na nich a tak rozvíjet svou osobnost. Díky tomu se dokážete posunout někam dále a to platí jak po pracovní stránce, tak i v osobním životě.
- Koukejte před sebe a choďte narovnaní
Tím samozřejmě nemyslím, abyste chodili podle pravítka. V základu stačí pouze mít hlavu vztyčenou a vaše tělo by se mělo přizpůsobit. Vyzařující cílevědomost je první známka pro klienta, že víte, co děláte, a může vám věřit. Musíte vypadat jako byste měli namířeno na nějaké osudové setkání.
- Když podáváte ruku, důrazně ji stiskněte
Pozor ovšem na přílišné drcení. Většinou stačí krátce stisknout a zatřást, abyste dosáhli kýženého efektu. Pokud budete podávat ruku jak leklá ryba, tak vyvoláte pocit nedůvěry ve vaše schopnosti.
- Pokud s někým mluvíte, dívejte se mu do očí
Jsou jen dva typy lidí, kteří uhýbají pohledu do očí. Stydlíni a lháři. Pokud se stydíte, snažte se uklidnit a nezapomínejte, že je to také jen člověk. Mohl by totiž o vás získat dojem, že mu lžete a to je ta poslední věc, kterou byste si přáli.
- Mluvte důrazně a srozumitelně
Slovní projev je základ jakékoli schůzky. Objasníte svůj výrobek nebo služby, pobavíte se o společné spolupráci, a jak by mohla fungovat, nastíníte své plány investorovi. Mluvte běžnou hlasitostí, buďte při své promluvě energičtí a artikulujte. Druhý člověk nemá zapotřebí luštit vaše mumlání si pod fousy.
- Důvěřujte ve svůj produkt a v to, co říkáte
Nic z předchozích rad vám tolik nezaručí sebevědomí a sebejistotu, když nebudete o záležitosti, kterou probíráte s klientem, plně přesvědčeni.
Stačí, když budete dodržovat tyto základní kroky a půlka úspěchu je při vás. Takovýto přístup využijete nejen ve svém podnikání, ale i ve všech ohledech svého života. Lidé, kteří oplývají sebevědomím, přitahují ostatní lidi jako magnet. Jakmile jej totiž získáte, budete vyzařovat něčím zvláštním a neobvyklým. Dejte si ovšem pozor, abyste nevystupovali příliš sebestředně. Vyslechněte druhé a nechte si přispět i jejich postojem. Tak získáte skutečnou důvěru lidí.
© Jan Drápal