„Všechno, co děláš, dělej, jak nejlépe umíš,“ perfekcionalismus a individualismus jsou pro Blahnika typické. Aniž by zaměstnával asistenty, dohlíží sám na celý proces výroby bot. Na počátku stojí myšlenka, kterou zaznamená na papír, poté vybere vhodné materiály, modeluje podpatek, který tvoří dominantu většiny jeho bot, osobně kontroluje výrobu v italských továrnách a navrhuje vhodné reklamní kampaně.
Manolo Blahnik se narodil ve městě Santa Cruz de la Palma v roce 1942 a své dětství strávil v prostředí odlehlé banánové plantáže na Kanárských ostrovech: „Byly tam jen banány, moře a my… něco jako ráj.“ Manola a jeho sestru Evangeline vychovával a vzdělával smíšený manželský pár – český otec a španělská matka. Už od raných let si Manolo prohlížel časopisy o módě, které odebírala jeho matka, a s rodiči cestovali do módních metropolí, jako je Madrid a Paříž, kde navštěvovali návrhářské butiky. Dlouhé hodiny Manolo také strávil sledováním matky, která pomocí stuh a korálků vyráběla své vlastní boty.
Rodiče ovšem ani nepomysleli na to, že by se z Manola mohl stát umělec či návrhář, a přáli si mít z něho diplomata. Hned po prvním semestru politiky a práv na Univerzitě v Ženevě však Manolo přestoupil na studium literatury a umění. Posléze pokračoval ve studiích v Paříži a v Londýně, ovšem svým brigádám v buticích a návštěvám kin a divadelních představení věnoval mnohem více času než přednáškám ve škole. Fakt, že nikdy neabsolvoval žádné formální obuvnické vzdělání, Blahnik komentuje slovy: „Nepotřeboval jsem ho, protože mám nejlepší vkus na světě.“ Koneckonců, sám se návrhářem obuvi nikdy stát nechtěl, toužil totiž po kariéře divadelního výtvarníka.
Nechybělo moc a jméno Manolo Blahnik jsme mohli slýchávat v souvislosti s návrhy divadelních scén či kostýmů. To by ovšem nesmělo dojít ke klíčovému setkání Blahnika a Diany Vreeland, pozdější šéfredaktorky amerického Vogue, v New Yorku roku 1971. Po shlédnutí několika Blahnikových náčrtků ho Vreelandová přesvědčila, aby se věnoval výhradně tvorbě obuvi. Manolo strávil množství času v továrnách, kde sledoval každý proces, který provází výrobu bot, a po návratu do Londýna se začal věnovat navrhování obuvi pro muže. Toto však zanedlouho shledal příliš limitujícím a málo vyzývavým.
S předními návrháři tedy začal spolupracovat na tvorbě dámských bot. Už od časných let své kariéry si budoval svérázný, vysoce originální a inovační styl. Když v sedmdesátých letech hlavnímu proudu dominovaly boty na platformě, perfekcionalista Blahnik vzkřísil elegantní jehlový podpatek, který až na výjimky zůstal charakteristický pro celou jeho tvorbu. V roce 1973 si otevřel svůj obchod na Old Church Street v Londýně a na americký trh pronikl o pět let později, když navrhl kolekci pro prestižní newyorský obchod Bloomingdale’s.
Cestu k nekonečné slávě však Blahnikovi vyšlapaly především celebrity. Bianca Jagger, manželka frontmana skupiny Rolling Stones měla na nohou právě jeho boty, když v den svých třicátých narozenin s velkou slávou přijela na bílém koni ke klubu Studio 54 na newyorském Manhattanu. Lady Diana je obula právě ten večer roku 1994, kdy princ Charles přiznal v televizi svou nevěru. Madonna prohlásila, že „manolos“, jak jsou Blahnikovy boty s oblibou přezdívány, jsou lepší než sex. Když nic jiného, tak prý aspoň vydrží déle. V kultovním seriálu Simpsonovi pár střevíců od Blahnika obula i Marge Simpson v epizodě z roku 1991. Kylie Minogue v Blahnikových botách pózuje na obalu svého alba Fever v roce 2001. Zvláštní kolekci bot Blahnik navrhl i pro film Marie Antoinette, který poté získal Oskara za nejlepší kostýmy.
Lví podíl na Blahnikově slávě, hlavně v Americe, má ale Sarah Jessica Parker alias Carry Bradshaw v seriálu Sex ve městě. Jméno Blahnik se v seriálu objevovalo tak často, že ho mnozí považovali za pátou postavu. Samotná módní ikona Sarah Jessica Parker své „blahniks“ miluje tak, že vysoké podpatky neváhala nosit až do posledního dne před porodem.
V současné době Blahnik vlastní pouze několik svých obchodů, kde se ceny jeho bot pohybují v řádech stovek až tisíců dolarů. Svou inspiraci nachází v každodenních výjevech: „To mě pokaždé překvapí… filmy, knihy, obrazy, architektura nebo krajina a samozřejmě také ženy, které potkávám.“
Manolo Blahnik nadále obouvá slavné modelky a další celebrity, jako jsou Kate Moss, Diana Ross, Naomi Campbell, nebo Victoria Beckham. Ve svém domě v anglickém Bath má na tisíce luxusních párů, jeden vzorek od všech bot, které kdy navrhl. Pro Blahnika však největším luxusem nejsou ani boty ani další materiální statky. Je to jeho osobní i profesní svoboda.