Letoun, který je obecně považován za krále mezi osobními proudovými letadly – Legacy 650, byl na Dreamlife představen již v minulosti. Dnes se proto blíže podíváme na jeho nejmenšího bratříčka s názvem Phenom 100. Kategorie Very Light Jet (Velmi lehkých proudových letadel) byla na rozdíl od soukromých ultralightů ještě do nedávné doby téměř neprobádaným územím, na jehož půdu vstupovali jednotliví výrobci s různými představami, koncepty i odlišnými technologickými řešeními. Není jistě náhodou, že nejefektivnější řešení vývojových problémů přinesly společnosti se zkušenostmi z jiných oblastí konstrukce proudových letounů, jako právě Embraer.
Označení „nejmenší byznysjet na světě“ může zavánět stísněností, opak je však pravdou. Phenom 100 nabízí stejný vnitřní prostor jako letouny o třídu vyšší (například Cessna Citation). Kokpit i prostor pro cestující navrhlo pro brazilského výrobce designérské studio BMW Group DesignworksUSA a hlavní ohled byl brán na vysoké nároky budoucích zákazníků na úroveň pohodlí.
První prototyp odstartoval v létě roku 2007 a do první certifikace zkušebního stroje celkem 1600 letových hodin. Vstup na evropský trh byl umožněn získáním certifikátu EASA v dubnu 2009.
Phenom 100 je určen pro čtyři až šest cestujících a jednoho až dva členy posádky, délka trupu je 12,8 m, rozpětí 12,3 m a ve vzduchu jej nesou dva motory Pratt & Whitney PW 617F-E. S rychlostí 722 km/hod a doletem přes 2100 kilometrů je pro obchodní cesty opravdu hodnotným společníkem, jenž vás pohodlně dopraví i do několika evropských metropolí během jediného dne.
V kůži laděné toalety, příjemný interiér a čtyři luxusní křesla dělají z letadla ideální místo pro práci i odpočinek. Cena 3,6 milionu dolarů (61,5 milionů Kč) je v porovnání s konkurencí další silnou stránkou tohoto povedeného stroje.
Hranice 100 prodaných letounů byla překročena již během roku 2010 a distribuce stále pokračuje. Prodejním zástupcem firmy Embraer pro Českou republiku a Slovensko je letecká společnost ABS Jets. Již nyní se na naší obloze prohání několik těchto letounů a časem pravděpodobně přibudou další. Létání je tak lákavé a nyní stále vznikají další a další možnosti, kterým prostě nelze odolat.