Veleúspěšný výrobce sportovních vozů Lotus v průběhu letošního roku zkonstruoval speciální edici dvoumístného kupé Lotus Exige s názvem Scura, což v italštině znamená tmavý. Názvu se není třeba příliš podivovat, jelikož karoserie automobilu skutečně dostala matně tmavou barvu, což z automobilu dělá skutečně ‚netradiční‘ kousek na světových silnicích. Barva však není všechno, co může zaujmout nestranného pozorovatele. Konstrukce automobilu je orientovaná na principy aerodynamiky, o čemž vás může přesvědčit zejména použití spoilerů, které automobilu dávají svěží a sportovní vzhled a při rychlosti 160 km/h působí na záď automobilu přítlakem o velikosti 42 kilogramů. Uvnitř automobilu nalezneme tmavý interiér s karbonovými doplňky a na sedadla skořepinového tvaru, která jsou rovněž tmavé barvy. Jak již bylo naznačeno – v interiéru se vyskytují karbonové doplňky a tak asi nikoho nepřekvapí použití tohoto materiálu na zmiňovaných sedadlech a středové konzole. Pro některé milovníky aut ale není design automobilu tou prioritně důležitou věcí, a tak dáme melancholikům to, po čem touží a zahltíme jejich monitory několika čísly, které Lotus Exige Scura skrývá pod svou kapotou.
Srdcem celého automobilu je kompresorem přeplňovaný motor o obsahu 1800 kubických centimetrů od Toyoty, skrývající výkon 260 koní, jenž řidiči umožní dosáhnout z rychlosti 0 km/h na 100 km/h za 4,1 s. A jaká je nejvyšší rychlost? Vhodné je především podotknout, že motor tuto sílu předává zadní nápravě pomocí šestistupňové manuální převodovky. Popis motoru vám napoví, že není problém sešlápnout plyn a dostat se až k maximální rychlosti tohoto vozu, tedy k rychlosti 245 km/h. Všechny popisované komponenty jsou umístěny na podvozku, který prodělal několik důležitých inovací, kam můžeme zařadit například použití nastavitelných Öhlins tlumičů či stabilizátorů.
Celý automobil je zkrátka příjemnou kombinací sportovního vozu a ‚klasického‘ osobního vozu. V základní nabídce jsou obsažené příjemné maličkosti, jako je například asistent pro rychlý rozjezd a mnohé další. Jako výhodu lze nakonec považovat i použití karbonu, který celý automobil odlehčil o 10 kilogramů. Proto zde ve výsledku máme vůz s váhou pohybující se kolem 900 kg, který může dosáhnout rychlosti 245 kilometrů za hodinu. To je krásné, že? Potenciální zájemce ale možná zaskočí, že vůz se jako zástupce limitované edice vozu Lotus Exige na světovém trhu vyskytuje v počtu pouhých 35 kusů. Na závěr doplníme popis cenou vozu, jenž se na základě použitých komponent vyšplhala na 60 000 euro. Jestli je tato cena únosná či není – to už rozhodněte sami.
Lotus ma vždy zaujímal, hlavne pre svoje zaujímavé tvary. Je to auto ktoré sa vyznačuje veľmi dobrou priľnavosťou k vozovke a dobrou dotáčavosťou zákrut aj vo vysokej rýchlosti. Nie je to však auto pre ľudí, ktorí dávajú prednosť pohodlnosti. Je skôr pre špotovo orientovaných vodičov. Tá cena sa min nezdá ani moc vysoká. Exige som okolo 60 000eur pozoroval, aj pred pár rokmi. Teda ak sa jedná o limitovanú edíciu, príde mi to aj málo. Som rád, že tu pribudol článok aj o tomto nádhernom autíčku. Štěpán Vraný odviedol dobrú prácu.