Detroitská Auto Show se prezentuje jako budoucnost automobilové dopravy, chlubí se více než 50 světovými premiérami, očekávanými 700 tisíci návštěvníky a také novináři, kterých se akreditovalo 6 800 ze 60 zemí světa. Po novinářských dnech, odvětvových konferencích a pátečním charitativním dni se brány autosalonu otevřely veřejnosti. A je to snad poprvé v historii autosalonu, co se pozornost světa upírá více na technologie než na nejžhavější premiéry nových vozů. Jednoduše si jsou všichni vědomi potřeby rozsáhlých změn v oboru, nejen technologických – v oboru zůstanou jen ti nejschopnější, nadprodukce vozů, které nikdo nekupuje, je neudržitelná a automobilek snažících se zvyšovat produkci a prodej je nyní prostě nadbytek. Každý se teď dívá hlavně sám na sebe, jak přežít nebo jak ze současné situace vyjít s co nejmenšími šrámy.
General Motors, Ford a další výrobci vozů i automobilových dílů vyvíjejí stále větší tlak na nového amerického prezidenta Baracka Obamu a jeho novou administrativu, usilují o získání lepšího financování a průmyslového dohledu pro podporu vývoje elektromobilů, vodíkových palivových článků, pokročilých pohonných jednotek na biopalivo a dalších alternativních technologií. Pád ceny ropy uklidilo velkou část amerických spotřebitelů a ukolíbalo jejich zájem o menší a hospodárnější auta, nicméně vrcholní manažeři automobilek tak klidní nejsou. Ředitel vývoje GM Larry Burns dokonce vyslovil své obavy o národní bezpečnost: „Myslím si, že se jedná o otázku ekonomické bezpečnosti, národní bezpečnosti, energetické bezpečnosti, že Spojené státy využívají vnitrostátní zdroje. Nechceme být závislí na ropě na jiných státech a stejně tak nechceme závislost na know-how jiných států.“ Poté vyzval k veřejně-soukromé spolupráci na rozvoji nových technologií.
Ale abychom se vrátili k hlavní myšlence pořádání autosalonů – jaké premiéry se na autosalonu objevily? Velkou pozornost poslední dobou táhnou elektromobily Fisker. Kalifornská společnost založená Henrikem Fiskerem, který navrhoval například BMW Z8 nebo Aston Martin Vantage, otevřela nové návrhářské centrum, aby pomohla vozům Karma a Sunset na trh. Právě Sunset strhnul mnoho pozornosti, jedná se o dvoudveřový kabriolet s odnímací pevnou střechou, můžete si jej objednat za cenu 1,8 milionu korun a dorazí k vám z finské továrny, kde se montují Porsche Cayman a Boxster. Na vozy má automobilka již 1300 objednávek a očekává prodej 15 tisíc kusů ročně. Henrik Fisker se snaží vysvětlit nový pohled na pojem luxusu: „S naším vozem měníte pohled na luxus, vytváříte si nový obraz sebe sama a ukazujete, že si stojíte za tím, kým doopravdy jste.“
V oblasti hybridních pohonů představila Honda přímého levnějšího konkurenta Toyotě Prius, která absolutně dominovala tomuto segmentu a která se v Detroitu také dočkala představení své již třetí verze. Na druhou stranu nová Honda Insight nedosahuje úspornosti Priusu a ani jeho velikosti. Z Toyoty přesuneme zájem mezi větší vozy, prvně na dceřinou značku Lexus, která představila první výhradně hybridní vůz v oblasti luxusních automobilů – HS 250h a pokračuje tak v průkopnických stopách mateřské Toyoty. Podle generálního manažera Lexusu bude o hybridy v tomto segmentu velký zájem: „Věděli jste, že 60% zákazníků luxusních vozů by zvážilo výběr hybridního pohonu, pokud by nějaký na trhu existoval?“
Z ostatních automobilek stojí za zmínku koncept elektromobilu od GM – Cadillac Converj, u BMW s nadšením krom svých technologií prezentovali nový Z4 roadster, Mercedes-Benz představil nový vůz třídy E a také limitovanou edici supersportu s retrodesignem McLaren SLR Stirling Moss, Audi letos slaví 100 let značky a přivezlo sportovní R8 s novým motorem, Maserati odhalilo nejvýkonnější vůz své historie, Bentley představil Continental GTC Speed, Porsche se rozhodlo autosalon v Detroitu vynechat.