9 tipů, jak při pohovoru získat svoji vysněnou práci?

0
2184

Denně se hrabete ve stovkách inzerátů, sepisujete jeden motivační dopis za druhým a najednou se vám dostane odpovědi. Přišla vám pozvánka na přijímací pohovor. Jak ale zvládnout stres a samotné výběrové řízení, abychom uspěli a nemuseli se za výkon stydět? Zachovejte klid a myslete na svoji připravenost a věřte si.

y01vdyax63

Proč brát pohovor do práce jako v uvozovkách pokec s nadřízeným o vašich úspěších, praxi a vaší osobnosti. Protože takovým způsobem se dnes o práci ucházíte. Nikdo vás nebude urážet, nikdo vám nebude říkat, že na danou pozici nestačíte a vaše schopnosti jsou nedostatečné. Nikdo vás nebude zkoušet jako malého před tabulí. Jdete se zkrátka ucházet o zaměstnání a popovídat si s potencionálním nadřízeným a většinou milou personalistkou.

Především jde o váš výstup a přijetí. Pokud však pohovorů zkusíte víc, můžete si zpětně říct, že vám třeba někteří lidé nebyli příliš sympatičtí a jejich přístup k  práci by se vám nelíbil. Nelitujte neúspěšných pohovorů, nikdy nevíte, kdy se vám budou hodit. Je to cvik, a čím víc si takových situací vyzkoušíte, budete později působit jako ostřílený adept do nynější vysněné práce!

Než dojde k samotnému ústnímu projevu

Psychika je důležitá. Uklidněte se předem, nebo se rovnou přiznejte. Nikdo to nepokazí tím, když řekne, že o tuto pozici opravdu hodně stojí, ale že je trochu stydlivý a bojí se, aby něco nepokazil.

Věnujte dostatek času správnému výběru oblečení. Při výběru si uvědomte, o jakou profesi jdete žádat. Protože každá práce a pracovní prostředí si žádá různé oblečení. Bankovní úředníci si hodně potrpí na obleky, kdežto například alternativní skupinky umělců si často všimnou spíše výraznějšího kousku oblečení, který vypoví o vaší originalitě a nápaditosti.

Naučte se střízlivé podání ruky, které nebude ani přehnaně pevné, ani mrtvolně leklé – zlatá střední cesta je tu na místě.

Nasadit úsměv a jde se na to

Čekejte na to, až vás někdo vyzve k usazení a až se vám ostatní představí. Mluvte klidně a s rozmyslem. Než se ale vydáte na samotný pohovor, zjistěte si o firmě co nejvíce informací. Dáte tak najevo, že se o práci opravdu zajímáte a vyvíjíte samostatný průzkum. Detailní popisy náplně práce pak budou spíše formalitou než prvním seznámením.

Každá práce má svoji specifickou firemní kulturu, takže se s ní co nejrychleji seznamte. Některé firmy se chlubí tím, že jsou neformální, nabízejí přátelské prostředí, akce, jsou pet friendly a otevřeni různým nápadům. Jiné zase proslavila jejich seriózní pověst, nažehlené límečky, perfektní vystupování na úrovni a slušné chování. Všichni mohou mít ve finále profesionální přístup, zamyslete se i nad tím, v jaké firemní společnosti se budete cítit ,,jako doma“. Jestliže se budete horko těžko adaptovat, bude pro vás zapracování velmi náročné a zrovna tak i výběrové řízení.

Správné vyjadřování a artikulace

Dejte najevo zájem, ptejte se! Nejhorší je, když sedíte jako pecka a čekáte, že vám o místu poví něco sami zaměstnavatelé. Kontrolujte si i samotné vyjadřování. Vyhněte se slangu, hovorovým výrazům a vulgarismy (i ty rádoby vtipné) rozhodně vyškrtněte!

Zůstat přirozený

Není nic horšího než nadrcený monolog, povýšený nad všechny ostatní a dobře míněné věty, které vyznívají jako poučky. Jestliže jste stydliví, tak se přiznejte, popište to například jako jednu z vašich slabých stránek, se kterou se snažíte bojovat.

Štěstí přeje odvážným

A nakonec, jděte to zkrátka zkusit. Jestliže si myslíte, že vás firma nevybere, no tak vás vybere příště, nebo vás vezmou jinde. Ale nic nedáte za to, když to půjdete zkusit, maximálně půl hodiny v prostředí, kde byste jednou mohli pracovat.

Měli byste vědět, co chcete

Uchazeči by měli znát důvody, proč chtějí ve firmě pracovat. Zároveň by měli vědět, co od práce a dané pozice požadují. Tím, že budete znát nejen hodnoty zaměstnání, ale především své vlastní, můžete se velmi dobře prodat. Jistě vám bude položena otázka, proč právě vy jste tou pravou volbou pro zaměstnavatele. Snažte se je přesvědčit, že pro danou pozici máte ty nejlepší schopnosti a v neposlední řadě i velké nadšení.

Mějte své priority a těch se držte

Ujasněte si, co jste schopni práci obětovat. Co v prvních dnech a měsících bude muset jít trochu stranou. Personalisté se vás mohou zeptat, co byste byli schopni práci podřídit, zda byste byli schopni se kvůli místu přestěhovat, nebo pracovat přesčasy.

Pár rad závěrem

Pokud nechcete, aby se od vás nadřízený odvracel s odporem, odpuste si v den, kdy máte pohovor, cokoliv s česnekem a cibulí. A to platí i předchozí den. Buďte prozřetelní a přibalte si do tašky papírové kapesníčky. Nejednomu z nás se nervozitou potí ruce a nikdo nechce podávat ruku vlhkým dlaním. V boji s nervozitou je nejlepší zvolit takové možnosti, které se vám zrovna nabízejí. Jestliže někde čekáte na hodinu H, zkuste se bavit s neznámými lidmi. Dokážou vás příjemně rozptýlit a možná vás přivedou na úplně jiné myšlenky. Někomu může pomoci chvíle oddychu v oblíbené kavárně, v prostředí lidí, kteří se sem chodí uklidnit a vychutnat si oblíbený šálek svého nápoje.

© Barbora Mikysková

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here