Tentokrát se nám do rukou dostalo nové Volvo XC90 ve verzi R-Design T6 AWD Drive-E. Tento obrovský a hlavně bezpečný kolos si získal za svoji dobu na trhu spousty příznivců a není se čemu divit. Proč? Na to se dnes podíváme opět jako správní gentlemani.
Volvo XC90 a vzhled
Dostali jsme tu nejkrásnější možnou variantu modré Bursting Blue Metallic, která tomuto krasavci nesmírně sluší. Mezi ostatními auty opravdu vyniká a to nejen kvůli své barvě či velikosti, díky níž se řadí mezi ty největší na trhu, ale především díky novému futuristickému vzhledu. Sama automobilka předpokládá, že tento design je napřed před konkurencí zhruba o 5 let.
Na švédském krasavci nás jako první zaujaly světlomety, které připomínají kladivo Thora ze severské mytologie. Nastupování do takto velkého auta jde velice pohodlně. Systém snadného nastupování a vystupování, který je schopný celé auto a sedačku řidiče snížit na minimum, dodává naprostý komfort. Pánové si tedy neumažou kalhoty, což je oproti minule testované X6 obrovské plus. Trochu větší boční zrcátka, než jsme zvyklí, umožňují řidiči krásný pohled zpět a hlídání mrtvého úhlu je užitečným bonusem.
Vůz byl obut na dvacetipalcových kolech s pneumatikami o rozměrech 275/45/R20, které poskytovaly na cestách skutečný luxus. Z ostatních recenzí jsme vyrozuměli, že jednadvaceti palcová vozu nesvědčí a jízda na nich není až tak pohodlná. Za nás jsou dvacetipalcová kola naprosto ideální volba, co se do vzhledu i komfortu týče.
Interiér a výbava
Obrovské zvenku a prostorné zevnitř. Dokonale uspořádaný prostor, ve kterém vás obklopí skandinávský minimalismus a luxus. Překvapí nejen svoji vzdušností, ale zároveň pocitem bezpečí a prémiovostí. Kompletní vzdušnost prostoru doprovází k dokonalosti otevíratelná panoramatická střecha. Řidič, spolujezdec i druhá řada cestujících má velký prostor jak pro sebe, tak pro své nohy. Posezení ve speciálně navržených kožených sedačkách je více než pohodlné i na dlouhé cesty. Třetí řadu sedadel automobilka deklaruje pohodlnou pro člověka do 170 cm, ale i já jako člověk se 185 cm jsem se vmístil a středně dlouhou cestu přežil bez větší újmy. Tudíž pánové pro vaši šťastnou ženu s dětmi a vlastně i s dětmi od sousedů je toto Volvo ideální volba, místa bude mít každý dost. Zajímavou vychytávkou je i vestavěný podsedák pro dítě na prostřední sedačce.
Pojďme ale zpátky k řidiči, který je obklopen tím nejlepším, co automobilka v současnosti nabízí. Švédská kvalita, luxus a pohoda vás zasáhne ihned po usednutí za volat. Vše perfektně ladí a sedí, nikde nic nevrže a netluče. K dispozici máme hned tři displeje. Hlavní 9“ velký na palubní desce, druhý pod kapličkou palubní desky a třetí Head-Up displej na čelním skle. Vraťme se však k prvnímu dotykovému displeji, což je asi největší novinkou mezi veškerými současnými automobily. Skandinávský minimalismus nám nabízí pouhých 8 manuálních tlačítek a veškeré ostatní funkce vozu jsou ovládány právě přes hlavní displej. Velmi jemné rozlišení a citlivost v souhře s rozhraním Sensus nám nabízí bezproblémové ovládání, jež můžeme přirovnat k iPadu nebo k androidovému tabletu.
Lesklý antireflexní povrch je velice hezky čitelný i za ostrého sluníčka. Díky intuitivnímu a pohodlnému rozhraní Sensus, lze vše jednoduše ovládat i za jízdy. Chce to trochu cviku a zvyku, ale navyknete si velice snadno a rychle. Jediným mínusem jsou viditelné šmouhy na displeji po relativně krátké době používání, nic co by ale nespravil přiložený hadřík z mikrovláken. Druhý ještě větší displej přímo pod kapličkou nabízí taktéž jemné zobrazení, které je příjemně čitelné i za ostrého sluníčka. Mezi hlavními budíky lze mít zobrazenou GPS, ale i spousty dalších informací, které ovládáme buď tlačítky na volantu, nebo z hlavního displeje.
Podívejme se zblízka na kůží obložený tří ramenný volat obsahující až 14 tlačítek, s dostatečně silným věncem padne perfektně do ruky. Někteří z nás prohodili malou poznámku o tom, že je vcelku malý na tak velké auto, mě osobně připadal v pořádku. Jeho velikost by mohla být odvíjena od mnoha asistenčních prvků včetně parkovacího asistenta, který točí volantem sám a tudíž je praktičtější menší provedení než je zvykem.
Jízdní vlastnosti a parametry
Pod kapotou mělo námi testované nové Volvo XC90 T6 dvoulitrový čtyřválec o objemu 1 969 cm3 s výkonem 235 kW a 320 koňmi obsažený se softwarovou optimalizací přímo od automobilky zvaný Polestar Performance. S tímto výkonem v pohodě udrží krok s mnoha konkurenty, na 100km/h dokáže zrychlit za 6.5s, maximální rychlost je podle výrobců udána 230km/h. Upřímně to ale žádné závodní auto není, s předjetím aut však nemá žádný problém, reakce na plyn se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu.
Kombinovaná spotřeba se udává 8l/100km, ovšem při naší dynamické jízdě jsme se dostali až na hodnotu 13l/100km, s ubývající dynamikou klesá i spotřeba a reálně se lze dostat kolem deseti litrů na sto kilometrů. Osobně bych pak volil hybridní verzi T8, která obsahuje tu nejmenší baterii s největší kapacitou dostupnou na trhu. Pouze na baterii pak bude možné při plném nabití najet 40 km. Kombinovaná spotřeba se pak bude pohybovat mezi 2 a 5 litry na sto kilometrů.
Dynamice vozu tedy není co vyčítat, do zatáček se Volvo XC90 vrhá s klidem, žádné naklánění a pocit překlopení na střechu vůbec nehrozí. Tento komfort je vykoupen tvrdostí podvozku, díky čemuž občas vůz neodfiltruje veškeré nerovnosti na vozovce, některým se tak může chvilkami zdát jízda tvrdší. Jinak je ovšem velice komfortní. Zde přichází jedna velká PŘEDNOST vozu! Po jakkoliv dlouhé jízdě opouštíte vozidlo s pocitem odpočinutí, což se mi v žádném autě nikdy nestalo! Vracel jsem se domů i po třetí ráno a rozhodně jsem netrpěl známkami únavy a ospalosti. Ideální faktor pro gentlemany a manažery obětující pro svůj byznys maximum a po dlouhém pracovním dni se chtějí vracet domů odpočatí z jízdy. Nevím, co konkrétně tento pocit způsobuje, ale mohu říci, že je naprosto famózní.
https://www.youtube.com/watch?v=2QzJCtpp5k4
Bezpečnost na prvním místě
Kvalitní švédská ocel posouvá nové Volvo XC90 na úroveň nedobytného tanku. Důkazem toho je ocenění za nejlepší vůz ve své třídě za rok 2015 od Euro NCAP. To, že bezpečnost vozů bere automobilka opravdu vážně, dokazuje fakt, že veškeré dostupné bezpečnostní systémy zahrnuje již v základní výbavě paketu IntelliSafe do všech vozů. Od hlídání jízdních pruhů, technologie City Safety, adaptivního tempomatu, systému upozornění na bezpečný odstup až po kontrolu pozornosti řidiče. Automobilka však nespí na vavřínech a vyvíjí systémy dál.
Nově je dostupný i systém detekce s vysokou zvěří či systém ochrany proti neúmyslnému sjetí z vozovky, což patří mezi nejčastější dopravní nehody, ve kterých figuruje jedno vozidlo. Toto je myslím dost jasný důkaz toho, že se jedná o dokonalé auto pro vaše milované ženy, pánové. Vize automobilky sahá ještě dál! Od roku 2020 by neměl být v nových vozech Volvo nikdo usmrcen ani vážně zraněn. Cíl je to sebevědomý a čtyři roky není tak dlouhá doba, na to abychom to zjistili. Osobně automobilce věřím, že své vize dosáhne.
Jak zní tedy verdikt pro nové Volvo XC90?
Bezpečnost snoubící se luxusem, praktičností a futuristickým vzhledem dělá z tohoto auta něco naprosto výjimečného ve své třídě. Zážitek z jízdy a obzvláště z delších jízd, kdy opouštíte vůz s pocitem svěžesti, je jedinečný. V žádném jiném voze se s ním nesetkáte. Parametry rodinného vozu sedmimístné verze splňují na maximum. Na velké změny a novinky, které s novou generací přišli, si budete muset chvilku zvykat, nebudeme zastírat, že je to opravdu velký skok z „normálních“ SUV do takto technicky pokročilého mazlíka. Toto Volvo mělo jednu obrovskou chybu a to tu, že není moje. Za mě osobně je to velký favorit.
Děkujeme Volvo Cars Czech Republic a M&M Production
Foto: Michal Flaxa