Etiketa: Správné chování v restauraci

5
20082

Spousta pracovních schůzek, přátelských srazů i romantických chvilek se odehrává v restauracích. U dobrého jídla a pití se tvoří ty nejlepší vztahy… Tato základní kostka etických pravidel, kterou přinášíme, vám pomůže v tomto prostředí dobře zapůsobit.

restaurant-hd-wallpaper-for-desktop-background-download-restaurant-images

Začneme pěkně od začátku, tedy od vstupu. Dveře, pokud zde není portýr, otevírá společensky níže postavená osoba (muž, podřízený, výrazně mladší) a také jako první vchází. Pozor, často se zapomíná, že dveře i zavírá!

Dnes se většina podniků pokládá za bezpečné, tak není až tak velkým přestupkem, vstoupí-li první žena. Dává tím ale najevo, že ona je tam jako doma a že muž jaksi tápe. Doporučujeme proto zůstat u zažitého, že první by měl vstoupit „štít“, tedy ten silnější.

Z kabátu nejdříve pomůže pán dámě, pak si odloží sám. Pokud je zde číšník, postará se dámě o odsunutí židle. Pokud zde není, je to úloha muže. Samozřejmě, pokud jdou do restaurace pouze ženy, nebo muži, postará se v tomto ohledu každý sám o sebe. Nadřízenému běžně z kabátu nepomáháme, ani neodsouváme židli – moderní doba přináší familiárnější vztahy na pracovišti, proto se v tomto případě na velké společenské rozdíly nehraje. Komfortnější místo (s lepším výhledem, zády ke stěně) ale vždy patří ženě, nadřízenému, nebo staršímu – zde se hodí prokázat úctu, popř. nechat si společensky výše postavenou osobu vybrat, kde chce sedět. Ke stolu usedá nejdříve společensky výše postavená osoba.

Látkový ubrousek si položíme na klín, nedáváme ho ale na klín nikomu jinému než sobě! Pokud nám látkový ubrousek pokládá na klín číšník, nelekáme se. V luxusnějších restauracích je to běžné. Na stůl si dáma může položit pouze psaníčko, kabelku větších rozměrů nikoliv. Pán také svá zavazadla a tašky na stůl nepokládá.

„Nemluv o tom, jak se má jíst, ale jez, jak se sluší.“
Epiktétos

První si objednává společensky výše postavená osoba (žena, nadřízený, starší).  Při domluvě nebo totožném pokrmu může objednat např. muž za oba, ale dnes se upřednostňuje spíše to, že si každý sám poručí. Jíst začíná první žena nebo nejváženější osoba u stolu (pokud není ve hře ochutnávač). Před každým napitím ze sklenice si otřeme do ubrousku ústa. Při jídle konverzujeme! Dáváme tím najevo, že společnost je pro nás důležitější než pokrm. Příbory odebíráme z vnější strany. Používáme-li nůž a vidličku, hroty vidličky směřují dolů. V případě, že používáme pouze vidličku, hroty směřují nahoru. Překřížený příbor na talíři znamená, že jsme s jídlem ještě neskončili. Po dojedení dáme příbor rovnoběžně vedle sebe, přibližně do části talíře, kde by, být to hodiny, byla číslice 4. Látkový ubrousek položíme vedle talíře, nikoli dovnitř. Párátka u stolu zásadně nepoužíváme (v dobrých restauracích je u stolu ani nenajdeme)! Doporučujeme si po dojedení odskočit na toaletu a tam zuby zkontrolovat.

„Chlap nesmí být blbej ve třech případech: za volantem, u stolu a v posteli.
Všude jinde se to snese.“
Jan Werich

Placení se ujímá muž. Výjimku tvoří pouze manažerské schůzky, kdy žena může pozvat svého obchodního partnera. Chce-li žena udělat muži radost a dát mu např. večeři jako dárek, doporučujeme placení předem, nebo stranou, aby pravý gentleman účet vůbec neviděl a nebyl tak v pokušení sumu uhradit. Spropitné by mělo běžně činit zhruba 10% z ceny. Ze dveří vychází první dáma nebo významnější osoba.

Tipy závěrem:
Nezapomínáme na rezervaci a vhodné oblečení!
I šéf je gentleman! Žena má tedy i před svým nadřízeným přednost = je společensky výše.
Nezanedbáváme čistotu! Pokud nám ke stolu přinesou vlhký ubrousek, využijeme ho, popř. si dojdeme umýt ruce na toaletu.

5 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den, Chtěl bych se zeptat na to spropitne, jelikož jsem byl poučen od jednoho ředitele pojišťovny, že spropitne by mělo být rovno zhruba ceně polévky za každou osobu, tak zda-li je to také možné se řídit dle toho, nebo jestli 10% je správnější dle etiky

  2. Dobrý den, při průměrných cenách polévek a při typickém menu se podle toho také dá orientovat. Ovšem musíme vždy hledět na celkovou útratu: když si např. k masu objednáme drahé víno, tak se celková cena a s tím související spropitné zvyšuje. Procenta jsou tedy vždy jistější: 10% z celkové ceny, v případě velké spokojenosti 15%.

  3. No dát spropitné za každý oběd a večeři na hotelu.Tak to abych dělal přesčasy od rána do noci. Pracháč tedy nejsem

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here