Zázrak jménem YouTube

0
225

Jak se někdy stává, začala cesta k pozdější megaúspěšné stránce u jiné legendy. Byla to služba ošetřující internetové platby PayPal. I ona měla nějaké začátky. Během nich se vytvořila skupina lidí, kterou dodnes pojí pevné přátelství a která pomohla projektu tam, kde je. Mezi tyhle nadšence patřil i výtvarník Chad a programátoři Steve a Jawed. Tihle tři jednou narazili na problém. Chtěli poslat video z jednoho večírku kamarádům z jiného města. Záznam se ale ne a ne dostat na druhou stranu. Pošta neustále hlásila chybu. Vězela za tím přílišná velikost souboru, se kterou si schránka adresáta nedokázala poradit. Byla tu sice ještě možnost uploadovat to jen tak na internet, ale to bylo poněkud o nervy.

Normální člověk by asi pokus vzdal a použil nějaké fyzické cesty. Ne tak Chad, Steve a Jawed. Vyvinuli koncept stránky, na kterou by si člověk mohl nahrát, co by chtěl, a pak se o to snadno podělit s celým světem. První z nich si vzal na starost uživatelské rozhraní, které bylo blízké jeho designérskému povolání, a koncept sdílení souborů, zbylí dva si vzali na starost technickou stránku projektu.

Jako spousta ze současných technologických zázraků vznikala i YouTube téměř doslova na koleně v garáži. Oficiální datum startu je 15. února 2005. Popularita však rostla tak rychle, že se brzy podařilo sehnat 3,5 milionů dolarů a ozývali se stále další investoři. Vyplatilo se to. Jakýkoli vklad se mnohonásobně vrátil. Návštěvnost prudce rostla každý den.

Projekt si vydobyl úspěch jednak svou uživatelskou příjemností, jednak také možnostmi, které nebyli schopni plně předpovědět ani jeho zakladatelé samotní. Sdílení amatérských záběrů z oslav a dovolených tvoří jen část celého kolosu. Svoje uplatnění zde našly mimo jiné i zcela profesionální projekty, z nichž některé jsou dokonce šité YouTube přímo na míru a využívají například dramaturgické možnosti, které jsou dané téměř okamžitým kontaktem s divákem. Výjimkou nejsou ani politici, kteří zde vedou zcela regulérní kampaň! Potenciál tohoto způsobu komunikace je obrovský a je pravděpodobné, že přijdou projekty, které budou využívat jeho další, dosud netušené aspekty.

Dle statistik je na stránce přehráno denně 100 miliónů klipů a nahráno 65 tisíc nových. Jestli mezi nimi je nebo byl i soubor s oslavou, díky němuž to všechno vlastně vzniklo, už není známo. Výtvor tří mladých expertů, který měl být „jen“ malou pomůckou, má nyní obrovskou moc a některé své populární uživatele dokonce katapultoval mezi skutečné mediální hvězdy.

Touha poskytnout lidem ještě více komfortu vedla tvůrce k rozhodnutí prodat své „dítko“ Googlu. Za transakci obdrželi 1,65 miliardy dolarů. Taková sumička by komukoli zajistila bezstarostný zbytek života. Naštěstí Chad, Steve a Jawed nejsou žádní lenoši, a tak dál zastávají funkce ve vedení a snaží se přinášet další a další novinky komunitě YouTube.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here