Souboj titánů: Automobilky soupeří o nejvyšší produkci

0
1363

Není zlato, co se třpytí
General Motors, typický představitel amerického koncernu z Detroitu, tradiční automobilka mnoha problémů, ale s velmi těžko otřesitelnou pozicí nejen na tamním trhu, ale i celosvětovém. Oproti tomu Toyota, progresívní žralok cítící a využívající každou příležitost, a současně přepečlivý výrobce se zájmem o životní prostředí. A pak je tu ještě třetí vzadu, jeho sílu není vhodné podceňovat, automobilka Volkswagen, německý koncern konzervativní Evropy si nárokuje také čím dál větší podíly na trzích. A právě tento souboj titánů je živnou půdou mnoha spekulací, ekonomové, politici, lidé mnoha zemí, všichni tento souboj vnímají, ať už vědomě nebo podvědomě. Jak jsou tedy rozdané karty se značkami mezi koncerny a jaké jsou výsledky roku 2007?

1. General Motors (9,37 mil. ks): Cadillac, Saab, Hummer, Opel…
2. Toyota (9,37 mil. ks): Toyota, Lexus, Daihatsu…
3. Volkswagen (6,2 mil. ks): VW, Audi, Seat, Škoda, Bentley…

Pokud bychom se zabořili ještě více do čísel, statistik a procentních nárůstů, uvidíme, že pro GM byl rok 2007 čtvrtým v historii (předchozí byly 1978, 2005, 2006), kdy prodalo více než 9 milionů vozů a druhým nejúspěšnějším za celou stoletou historii značky. Toyota si ke svému sedmdesátému výročí udělala značnou radost, post světové jedničky téměř získala, ale nezveřejnění detailních údajů ji předurčuje zatím setrvat na druhém místě. Podle očekávání ji však prvenství, s předpokládaným prodejem přes deset milionů kusů, v prvním roce nové dekády značky nemine. (Pokud bychom do statistik zahrnuli nejen osobní a lehké užitné vozy, ale i další motorové prostředky, je Toyota již světovou jedničkou.) A pokud se ptáte, kam se poděl legendární Ford? Přestože není vhodné podceňovat kteroukoliv automobilku, Ford se utápí ve vlastních problémech, ztráty rostou, ceny akcií klesají, zaměstnanci trpí, a i přestože mu nejsou světové ani lokální pozice lhostejné, nejsou aktuálně na pořadu dne a na nejhlavnějších rozvíjejících se trzích značně zaostává, na ostatních trzích pro změnu vydobyté pozice ztrácí.
Avšak při pohledu na růst Toyoty se může daň za boj o post světové jedničky zdát velmi vysoká, automobilka pro posílení svých podílů zejména v Severní Americe musela upustit od svého dlouhodobě budovaného image vysoce kvalitního producenta a ohleduplnosti na životní prostředí. Přestože se její průkopnický hybridní model Prius stal hitem a velmi prodávaným vozem, aby Toyota uspokojila druhou část amerických zákazníků, postavila typický mamutí pick-up Tundra s ohromným čtyřlitrovým šestiválcem, nebo také dvěma různými osmiválci. Dala tak facku sama sobě a zejména svému hybridnímu Priusu, ze kterého chce brzy vytvořit samostatnou značku. A podobně negativní dopad měl růst produkce také na kvalitu výroby, kde Toyota výrazně vévodila žebříčkům spolehlivosti vozů a díky své unikátní filozofii výroby figurovala na špičce při pohledu na kvalitu zpracování. I zde si pošramotila svou pověst nuceným častým stahováním nových vozů do servisů na garanční výměny dílů a servis… Přitom se jednalo o jednu z významných konkurenčních výhod.
Kam kráčíte, automobilky?
Jedním ze směrů a nezbytných trendů jsou alternativní a hybridní pohony, objem celosvětových prodejů vozů s těmito motory bude důležitým rostoucím trhem a pravděpodobně bude jedním z významných faktorů a tahounů růstu prodeje vozů na konzervativních trzích, jakým je například Evropa. Je jen otázkou času, jak rychle se dostane počet prodaných vozů přes symbolickou hranici milionu kusů a s ohledem na boom těchto druhů pohonů na letošním detroitském autosalonu lze očekávat rychlou progresi.
Ale vliv tradičních evropských a amerických trhů nebude pravděpodobně natolik stěžejní z globálního pohledu, jako úspěch či neúspěch hlavního tria automobilek na rychle se rozvíjejícím čínském trhu. Zde se zatím hodně daří hlavně GM a Volkswagenu (kolem milionu kusů za rok 2007), zatímco Toyota dohání situaci se současným polovičním prodejem vůči lídrům, její potenciál by měl naplno odhalit a nastartovat teprve miniaturní automobil. Avšak General Motors s ohledem na čínskou poptávku chystá miniaturní automobil taktéž. Takže by mohla ještě rozhodovat i Jižní Amerika – zejména Brazílie, kde si výrazně upevňuje pozici Volkswagen. A nezapomínejme na Indii, třeba právě ta, může tento souboj rozhodnout.
Startovní pole je zaplněno, motory vytočeny do maximálních otáček, rok 2008 začal a závod byl odstartován, protáčející se kola, pálící se guma… Závod je to dlouhý, vítěz startující z druhého místa se shodným výkonem s vítězem kvalifikace je předurčen k úspěchu, ale nikdo netuší, co se v průběhu závodu může stát. Proto všichni cítí svoji šanci a každý se chce o ten nejlepší možný výsledek poprat. 366 dní roku 2008 bude opět překvapujících!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here