Rovos Rail: Dobrodružné safari na kolejích

0
606

Existuje celá řada luxusních vlaků, u nichž není hlavní prioritou dostat se co nejdříve do cílového místa, ale požitek z jízdy samotné. Nejvěhlasnější pro ucho českých cestovatelů je bezpochyby Orient Express – a to nejen kvůli tomu, že jeho jméno ve své knize proslavila Agatha Christie, ale i proto, že pravidelně projíždí Českou republikou. Naproti tomu vlaky společnosti Rovos Rail křižují daleké exotické země afrického kontinentu. V široké nabídce Rovos Rail si na své přijdou nejen milovníci železnice, ale i příznivci safari, golfu a především luxusu.

U zrodu společnosti Rovos Rail stál železniční nadšenec a úspěšný výrobce automobilových součástek Rohan Vos podporován svou ženou Antheou. Koncem osmdesátých let dvacátého století začali společně nakupovat staré vagóny a lokomotivy, dávno vyřazené z provozu, které kompletně zrekonstruovali a pojmenovali po členech své rodiny. První čtyři rekonstuované lokomotivy tedy dostaly jména Vosových dětí – Brenda, Bianca, Tiffany a Shaun. Jejich rodinné dovolené náhle získaly jasný cíl: pátrání po dalších vagónech a lokomotivách, které by se daly zařadit do Vosovy sbírky.

Nejluxusnějším vlakem vůbec se stala Pride of Africa, tedy Chlouba Afriky, která byla poprvé představena v dubnu 1990 při čtyřdenní cestě z Pretorie do Kapského města. O rok později už vlak na této trase jezdil pravidelně každý měsíc a do jízdních řádů přibývaly další destinace, z nichž si největší oblibu a mezinárodní prestiž získaly především Viktoriiny vodopády. V následujících letech Rovos Rail představil celou řadu dalších projektů. Jedním z prvních byla cesta do Namibie přes městečko Kimberley, u kterého leží starý diamantový lom. V roce 1999 společnost slavila desetileté výročí a nadělila si zbrusu nové sídlo v Pretorii, kam byla centralizována veškerá činnost Rovos Rail včetně vlastního nádraží. Postupem času přišly i tematické jízdy zaměřené na safari nebo golf. Loňskou novinkou je potom transkontinentální cesta z Kapského města do Káhiry.

Povzbuzen úspěchem své železniční společnosti, Rohan Vos se rozhodl založit i společnost leteckou a zakoupil čtyři osobní letadla, která taktéž zrekonstruoval ve stylu svých luxusních vlaků. Tento čin přinesl možnost nabídnou safari i ze vzduchu. Ale vraťme se zpět na koleje.

V současné době Rovos Rail vlastní dva vlaky, každý s dvaceti vagony s dvaasedmdesáti lůžky, a jeden třináctivagónový vlak pro dvaačtyřicet pasažérů. Lůžkové vozy jsou údajně vůbec nejprostornější na světě a v jednotlivých kupé se mísí starobylé a nejmodernější vybavení. Cestující mají v každém kupé k dispozici klimatizaci, vlastní sociální zařízení, trezor a minibar. Další vybavení se u třech základních druhů kupé liší. Nejkomfortnější jízdu zaručuje tzv. royal suite, tedy královské kupé s cenovkou přes čtvrt milionu korun za 14denní cestu, které celkově zabírá poloviční plochu jednoho vagónu a disponuje vlastním obývacím pokojem a koupelnou s vanou i sprchou. Ve své rozloze za královským kupé zaostává kupé deluxe a nejskromnější (což je relativní pojem) je tzv. Pullman suite. Stejně jako v nejluxusnějších hotelech je pro Vosovy vlaky samozřejmostí šampaňské na přivítanou a čtyřiadvacetihodinová pokojová služba.

Kromě obytných vagónů vlastní každý vlak kuchyňský a jídelní vůz. Cestující mají na výběr několik chodů, mezi nimiž nechybí ani africké speciality, které připravují přední afričtí kuchaři. Jídelní vozy jsou vybaveny luxusním nádobím od stříbrných příborů až po čínský porcelán. Od uspokojení chuti se dostáváme k uspokojení zraku. Každý vlak veze na svém konci tzv. observation car, neboli pozorovatelnu, která nabízí rozšířená okna i otevřené balkony pro pozorování divokých zvířat a přírodních krás.

Rohan Vos, který je v zakladatelem, vlastníkem a prezidentem společnosti Rovos Rail & Air, může být na sebe právem hrdý. Jeho cílem je poskytnout každému zákazníkovi nezapomenutelný luxusní zážitek. Často dokonce osobně vítá cestující na počátku jejich cesty a sám kontroluje lůžkové i ostatní vozy. Na počátku měl jenom vizi, která byla tak odvážná, že ho kvůli ní mnoho lidí pokládalo za blázna. Vos ji ale díky svému odhodlání dokázal uskutečnit a teď se může pyšnit jednou z nejluxusnějších vlakových společností na světě.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here