Článek o bratrech McDonald‘s jsme ponechali otevřený. Jaký problém tedy měli tito úspěšní muži? Jejich jediný problém spočíval v tom, že neviděli za hranice San Bernardina a byli spokojeni se současným stavem. Nechtěli a nepotřebovali růst. Měli víc peněz, než mohli utratit. Ale byl tu jeden muž, který viděl dál než oni, tím mužem byl Ray Kroc.
Raymond „Ray“ Albert Kroc byl čechoamerický podnikatel syn českého emigranta Aloise Kroce, který pocházel kousek od Plzně. V mládí vystřídal řadu zaměstnání, byl řidičem sanitky, pianistou v rozhlase, prodejce papírových kelímků a v neposlední řadě prodejcem mléčných strojů. Právě tato profese ho dovedla k příležitosti, na kterou celý život čekal.
Zajímalo ho, proč si jen jeden odběratel, McDonald ‘s, objednával mnohem víc mixérů než ostatní. Zvědavost mu nedala pokoj a rozhodl se osobně navštívit San Bernardino. A byl z něj nadšen.
„Úspěšný člověk vytvoří víc příležitostí, než nalézá.“ Ray Kroc
Ihned rozpoznal potenciál k celostátní expanzi. Domluvil si tedy schůzku s bratry, za účelem obchodního zastoupení. Ti ovšem o ničem takovém nechtěli ani slyšet. Ale nevzdal to. Pochopil, že jediný důvod, proč nechtějí bratři dál rozvíjet podnik, byla domněnka bratrů, že budou muset více pracovat a cestovat po státech. Domluvil se s nimi na plném zastoupení a všechno cestování vzal na sebe. Jeho nadšení, znalost trhu a podmínky, které určil je nakonec tak nadchla, že s ním podepsali exklusivní smlouvu.
A tak v 52 letech, v letech, kdy ostatní už začínají myslet na odpočinek nebo se vymlouvají, že teď už je přece příliš pozdě. Tak v tomto věku, začal budovat svůj sen. Přesto, že to znamenalo, že bude muset pracovat i 70 hodin týdně.
„Tajemství úspěšného života je být připraven na svou příležitost, když přijde.“ B. Disraeli
Kroc byl zodpovědný za expanzi řetězce, bratři převzali kontrolu nad produkcí a domluvili se na společném podílu ze zisku. Počátkem 60 let bratři prodali Krocovi práva na značku McDonald´s za 2,7 milionu dolarů. Kroc tyto peníze samozřejmě získal od investorů.
Za jeho úspěchem stálo úplně jiný přístup k poskytování franšízy. Dělal vše pro to, aby zájemcům o franšízu zajistil úspěch a zisk. Díval se na ně jako na své zákazníky a věděl, že když jim pomůže k úspěchu, bude mít úspěch i McDonald´s celkově.
Dnes má McDonald´s přes 32 000 restaurací ve více než 117 zemích. Obraty se pohybují kolem 24 miliard dolarů, s ročním ziskem 4,9 miliard dolarů. A právě díky své vizi, díky tomu, že viděl za hranice než oba bratři, se Ray Kroc právem považuje za zakladatele McDonald´s.