Mentalita úspěšných: 5 kroků, jak zvládat své emoce

0
1293

Emoce jsou každodenní částí našeho života. To, jaké emoce prožíváme,  ovlivňuje veškeré myšlenkové procesy, naše úspěchy i neúspěchy. To, že máte důvod se smát (třeba díky ranní smsce od vašeho přítele), nebo se cítíte frustrovaní (protože trčíte v ranní dopravní špičce), ovlivní vaše aktuální chování a reakce na vedlejší podněty. Naučte se emoce kontrolovat a staňte se úspěšnější nejen v pracovním, ale i v osobním životě.

jak zvládat emoce

Existuje mnoho způsobů, jak adekvátně reagovat v emočně vypjatých situacích. Připravte se dopředu a poznejte své emoce dříve, než se dostanete do jejich spárů.

  1. Předvídejte a předcházejte situacím, které nedokážete zvládat. Pokud víte, že máte problém udržet své nervy na uzdě a rozčílí váš každá maličkost (zejména, když jste ve spěchu a tlačí vás čas), zkuste těmto situacím předcházet. Pokud jste ve stresu a nedokážete se ovládat hlavně tehdy, když je toho na vás moc, nenechávejte věci na poslední chvíli. Vyjeďte do práce o 15 minut dříve a nemusíte se zlobit, že se tvoří kolona, není kde zaparkovat a výtah jede pomalu.
  1. Neusilujte o dokonalost. Uvědomte si, že ne vždy všechno může být do puntíku perfektní. Možná, že jste v obklíčení úzkosti a vzteku pokaždé, když něco nevyjde dle vašich představ. To ale neznamená, že musíte být zklamaní. Plánovali jste připravit dokonalou večeři o čtyřech chodech pro své přátele a stihli jste jen hlavní jídlo? Přestaňte se zlobit sami na sebe a vzpomeňte si, proč to vše děláte. Chtěli jste příjemně pohostit rodinu a to se povedlo, nemám pravdu?
  1. Pamatujte, že většina lidí vnímá hlavně sebe samotné. Také máte pocit, že všichni okolo vypadají skvěle a v pohodě, zatímco vy jste se zase nestihli ani učesat? Ve většině případů však lidé vnímají hlavně sami sebe. To, že máte starý kabát nebo že váš počítač už má lepší časy za sebou, vůbec nevnímají. Nebo je jim to přinejhorším jedno. Nemusíte pociťovat závist, smutek a touhu vypadat nebo mít to, co ostatní. Není potřeba se cítit méněcenný. Pokud byste viděli do hlavy druhého člověka, zjistili byste, že se situace obrátila a on se kouká obdivně na vás.
  1. Změňte své myšlenky. Jádrem našich nejhlubších emocí jsou myšlenky, které je pohánějí. Jsme smutní, když si myslíme, že jsme něco ztratili, vztek, když si myslíme, že výsledek naší práce je špatně, a šťastné očekávání, když si myslíme, že přichází něco dobrého.
  • V případě negativních emocí zkuste situaci znova přehodnotit. Přestaňte myslet na věci, které vás činí smutnými  a vyměňte je s myšlenkami, které vedou k radosti nebo alespoň spokojenosti. Pokud se vám to nedaří, zkuste ten den škrtnout povinnosti z diáře a zajděte si na relaxační masáž, zasportovat či s přáteli na nějakou komedii. Zkrátka přijděte na jiné myšlenky.
  1. Pracujte na svých pozitivních emocích. Pokud se cítíme spokojeni a šťastní, dokážeme lépe zvládat stresové situace. Posilněte své emoční zdraví třeba těmito životními změnami:
  • Budujte svůj pocit bezpečí. Vytvořte si místo, kde se cítíte být doma a kam se můžete uchýlit kdykoli, když vám není dobře.
  • Pravidelně se scházejte s lidmi, které máte rádi. Nesnažte se jen přijímat, ale také rozdávat radost. Obdarujte své blízké nebo jim jen tak zavolejte, jak se jim daří.
  • Zkuste získat pocit klidu a kontroly nad svým životem. Sedněte si a napište si své sny, čeho byste rádi v životě dosáhli. Třeba zjistíte, že jste si už několik snů splnili a že se máte vlastně dobře. Nebo si dodáte motivaci začít svých vytoužených cílů dosahovat.
  • Nechte se nakazit smíchem. Kolikrát denně se zasmějete? Ani jednou? Smích patří mezi nejsilnější zbraň a lék v našem životě. Pokud se z vašich dnů úplně vytratil, bude to nejspíš mít na triku stres. Zkuste častěji relaxovat a udělejte si více volna pro sebe.

© Gabriela Otteová

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here