Max Clifford: Média mu říkají pane

0
400

O tomto člověku se říká, že se bez něj neobejde žádný skandál. Dokáže si prý do novin prosadit vše, co si usmyslí. Mnozí jej obdivují, jiní ho k smrti nenávidí. Některými je dokonce označován za špínu, pokrytce a člověka, který degraduje úroveň médií i samotné novinařiny. Jeho úspěchy mu však upřít nelze. Umí ovlivňovat média, dokáže vzkřísit umírající hvězdy a hlavně s přehledem řeší vzniklé problémy.

Co udělá vysoce postavený britský politik nebo známá osobnost, když se na titulní stránky novin provalí něco, co by u veřejnosti zcela určitě neprošlo? Řekněme taková vášnivě strávená noc s prostitutkou? Okamžitě vyhledá Maxe Clifforda. Pokud ho získá na svou stranu, získá si zpět i veřejnost.

Max Clifford se narodil 6. dubna 1943 v anglickém Surrey jako čtvrté dítě do rodiny Franka a Lilian Cliffordových. Po dokončení školy si v patnácti letech, bez jakéhokoliv odborného vzdělání, našel své první zaměstnání v místním obchodním domě. Pro člověka s jeho povahou a neochotou podřizovat se ovšem nebyl tento typ práce šitý na míru, a tak po několika měsících dostal výpověď. Přes několik novinářských pozic, kdy působil jako sportovní či hudební zpravodaj, se později dostal až do tiskového oddělení hudební společnosti EMI. Psal se tok 1962 a Max dostal na starost propagaci v té době ještě neznámé skupiny Beatles. 

Do dějin médií a public relations (PR) se Max Clifford zapsal v roce 1986, kdy ho o pomoc požádal britský komik Freddie Starr. Měl totiž krátce před svým turné a jeho sláva poněkud upadala. Brzy vyšel v jednom z nejčtenějších bulvárních deníků The Sun článek s titulkem „Freddie Starr mi snědl křečka“, který popisoval, jak si Freddie z křečka své přítelkyně připravil sendvič a ten následně bez sebezapření spořádal.  Freddie sice později přiznal, že příběh byl vymyšlený, nicméně mu přinesl potřebnou publicitu, ze které těžil ještě několik následujících let.

Max Clifford dokonale pochopil a vystihl možnosti a sílu bulvárních novin. Dokáže odhadnout, kam až je možné v článcích zajít, aby to nikoho nepoškodilo, tedy aby se nemuselo čelit případné žalobě. Na tom pak vybudoval svou kariéru. Za poslední dvě desetiletí zastupoval velké množství klientů, mezi ty nejznámější patří například David Copperfield, Mohamed Al-Fayed či boxer Michal Watson. Jeho služeb využívají celebrity, politici i lidé, kteří se proslavili například díky televizním reality show.

Pro radu si k němu přišla i Rebecca Loosová, která je známá svou aférkou s fotbalistou Davidem Beckhamem. Na svých exkluzivních rozhovorech vydělala přes milion liber. Pod Cliffordovým vedením, kdy ji radil, co má v rozhovorech říkat, pak z celé události vyšla jako nevinná žena, kterou známý fotbalista prachsprostě využil. I další Cliffordova klientka na své kontrolované medializaci vydělala. Sekretářka Faria Alam, milenka dvou vrcholných fotbalových manažerů Svena Erikssona a Marka Paliose, svůj příběh médiím prodala za půl milionu liber.

Na svých webových stránkách popisuje i příběh Geralda Ratnera, který kdysi řídil firmu Ratners, největšího prodejce šperků na světě. Stal se takovou ikonou, že stačilo, aby prohodil nevhodný vtip na adresu své společnosti a tím jí způsobil ztrátu ve výši miliardy dolarů. Přišel o místo, ale díky PR společnosti MCA, kterou Max Cliford buduje od roku 1970, se dokázal vzpamatovat. Založil si vlastní internetovou prodejnu šperků a ta začala paradoxně díky zmíněnému vtipu a publicitě kolem něj výborně prosperovat.

Max Clifford moc často rozhovory neposkytuje, když už však na nějaký přistoupí, obvykle stojí za to. Je tomu zhruba rok a půl, co v jedné televizní talk show radil, jak se stát slavným. Podle něj se dnes může proslavit každý doslova „přes noc“. Nejúčinnější je prý objevit se v nějaké reality show nebo talentové soutěži a dostatečně na sebe upozornit. Tiché povahy nemají šanci, celebrita musí být výstřední a musí provokovat, v opačném případě se na ni brzy zapomene.

Mezi další možnosti patří randění se slavnou osobností nebo členem královské rodiny. Pokud takové ambice nemáte, stačí natočit provokativní erotické domácí video. Stále nic? Pak už jen musíte doufat, že budete ve správný čas na správném místě. A v tomto bohužel nepomůže ani samotný Max Clifford. Ani ten totiž není všemocný. Mezi ty, kteří žádali zastupování a byli odmítnuti, patřil i Michael Jackson. Jeho očištění v očích veřejnosti po obvinění ze zneužívání dětí doslova označil jako neřešitelný problém

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here