Magnát Murdoch: Ten, který vládne mediálnímu světu

0
231
Je to snad i pravidlem, že velká řada v budoucnu úspěšných lidí prošla během svého raného vývoje tvrdou zkouškou. Keith Rupert Murdoch narozený v Austrálii 11. března roku 1931 studoval na slavné oxfordské univerzitě, když mu v jeho 21 letech zemřel otec. Mladík dokončil ekonomická studia, vrátil se do rodné země a dva roky po smrti otce v roce 1953 převzal vedení adelaidského nakladatelství News Limited, kde jeho rodina vlastnila majoritní podíl. Najednou je jako ryba ve vodě, málokdo v jeho věku je tak hladový a cílevědomý jako právě Rupert. Ještě během studia se očekává, že by se Rupert mohl stát úspěšným redaktorem, když jeho články publikují mládežnické noviny a časopisy i studentské oxfordské noviny. Jenže na druhé straně stojí hlad po penězích, touha zisků, touha vydělávání peněz a tak mnozí Ruperta Murdocha odsuzují k neúspěchu vzhledem k jeho entuziastické zálibě v hazardní hry.
Jenže vše bylo jinak, nový a mladý ředitel svým vedením, touhou po rozvoji a nezměrnou energičností nakazil celou redakci ohromným pracovním zápalem, výkonnost v podniku rostla, objemy prodaného nákladu stejně tak, a s tím ruku v ruce i příjmy z reklamy. Tímto trendem se velmi brzy vymanilo nakladatelství z hrozby krachu a záhy se přehouplo účetnictví do černých čísel. S expanzí v redakci přišla i chuť na expanzi teritoriální, tehdy jej zachvátil pud expanze a investic vedený neomylným instinktem, tehdy Rupert Murdoch nastartoval svou mediální lásku a megalomanii, a pokračuje v ní dodnes – první akvizice Sunday Times, převedení na bulvár, úspěch, další akvizice a úspěšný televizní magazín, znovuzrozený dámský časopis, zocelující soudní spor se státem, další deníky, rozjezd prvního celonárodního deníku The Australian, mediální nadvláda v zemi a podpora před volbami labouristické strany, vítězství jeho favoritů ve volbách – a Austrálie mu byla najednou malá.
Pozornost přesunul do Británie a započal svou novou ságu budování celosvětového impéria. Úspěchem na ostrovech byla zejména proměna deníku The Sun v bulvár, která katapultovala čtenost i vliv třicátníka Murdocha, jeho cit pro odhad očekávání a poptávky čtenářů byl neuvěřitelný. Lidem namísto fádních informačních článků nabídnul uvolnění a zábavu, v 60. letech se tak Britové hodně divili, že nové mediální trendy připlouvají z druhého konce světa. V další dekádě zachránil od krachu slavný New York Post a opět jej přetvořil k obrazu svému, z původně liberálních novin udělal ty nejkonzervativnější. To už byla i Británie malá, The Sun vynáší Murdochovi na milion liber týdně a díky takovým úspěchům se mohl zaměřit na obrovský americký kontinent, konkrétně na USA.
Vedle akvizice v New York Post se Rupert Murdoch snaží prorazit na americkém trhu opět s bulvárním deníkem nazvaným The Star. Přitom do svého impéria začleňuje novinové nakladatelství v San Antoniu, Bostonu, Chicagu a dalších a dalších amerických městech, třešničkou na dortu v oblasti tištěných médií jsou mu pak tradiční The Times a Sunday Times, které pohlcuje v roce 1981 a částečně tak ukájí svůj hlad na trhu periodik. Novou výzvou je totiž televizní vysílání. Dravý žralok pronásleduje své oběti, když je získá do svých spárů, přetváří je k obrazu svému a poté je začleňuje do své informační armády, která bojuje za jeho ekonomické zájmy, růst a osobní vliv. Stále platí za cílevědomého, tvrdého a účelového podnikatele, nebojí se obejít pravidla nebo ignorovat morálku, pro konkurenty je zlým snem a údajně i záludným protihráčem, nepovažuje nic za nemožné a každou výhru považuje pouze za další stupínek na nikdy nekončící cestě k vrcholu.
A přesně po vzoru tohoto schématu i osvědčených způsobů se vrhá do televizního byznysu. Frontální útok zahajuje v USA televizí Sky TV, aby mohl vlastnit vysílací práva, musel se stát americkým občanem, v roce 1985 se jím stal a postupně Murdochova News Corporation kupuje hollywoodské studio 20th Century Fox, síť televizních kanálů Fox a rozpíná se do ohromných rozměrů v televizním, kabelovém i satelitním vysílání. Stejně se tak děje i v Británii, ale s drobným klopýtnutím – poprvé a naposled se pohybuje nad propastí krachu, před kterou jej zachrání banky – a tak velmi záhy Murdoch ovládá i většinu Asie díky akvizici satelitní televize Star TV s neuvěřitelným diváckým potenciálem. Před přelomem tisíciletí úspěšně se svým Fox News Channel sesazuje z královského zpravodajského trůnu stanici CNN.
Je až neuvěřitelné, že s takovými úspěchy Rupert Murdoch neusnul na vavřínech ani v novém tisíciletí, úspěšně se přizpůsobil novým technologiím, své impérium šíří i po internetu (vlastní např. projekt MySpace) a buduje si stále lepší pozice nejen na rostoucích asijských trzích… Mezitím se stačil mediální magnát třikrát oženit a zplodit šest dětí. Starší syn se věnuje vlastnímu podnikání, avšak mladší čtyřiatřicetiletý James nyní přechází z funkce ředitele zpravodajské skupiny BSkyB  do vedení asijské a evropské divize společnosti News Corporation, která patří právě otci. Tomu je již 76 let a podle těchto změn lze usuzovat, že právě nejmladší syn se stane dědicem celého mediálního impéria. Avšak zatracovaný i obdivovaný, v USA republikánský a v Británii labouristický, Rupert Murdoch pravděpodobně nehodlá odejít definitivně na odpočinek, v roce 2000 přežil rakovinu prostaty a svět mu zjevně stále skýtá nové a nové výzvy, které přijímá a věnuje se s neoblomným energickým úsilím svému podnikání. Mimo jiné se také rád věnuje sportu, vlastní americký baseballový klubu Los Angeles Dodgers i basketbalový klubu New York Knicks, usiloval také o slavnou legendu britské kopané Manchester United…
Na žebříčku miliardářů magazínu Forbes jej naleznete na 73. místě s majetkem 9 miliard dolarů (160 mld. Kč), jeho News Corp. je na druhém místě mezi médii v žebříčku celosvětově nejvýkonnějších firem (134. místo celkově) hned za Walt Disney, svou hodnotou 71,5 miliard dolarů (1,3 bilionu Kč) však Walt Disney překračuje.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here