Kultovní značka Cartier v Praze

0
680

Už je to tak. Milovníci šperků francouzské značky se konečně dočkali. 23. března byla v Praze slavnostně otevřena nová prodejna Cartier nabízející luxusní hodinky, šperky a ostatní doplňky té nejvyšší kvality. Obchod stojí na rohu pražské Pařížské ulice a Staroměstského náměstí v jedné z historických budov a zařadil se tak mezi několik dalších luxusních značek, jež v této ulici sídlí, jako jsou například Dior, Luis Vouttion, Hugo Boss, Francesco Biasia, Escada nebo Hermés.

Cartier není jen další značka vyrábějící nákladné doplňky, jež většinu svého „života“ stráví pečlivě uložené ve šperkovnici a světlo světa spatří jen při výjimečných příležitostech. Naopak. V průběhu několika desetiletí klenotníci z firmy Cartier vyvinuli nejen kultovní, módě nepodléhající a naprosto klasické předměty, ale také praktické doplňky na každodenní používání. Důkazem budiž náramkové hodinky, bez nichž si v dnešní době jen málo lidí umí představit svou existenci.

Kdy a kde vlastně vznikly první kolekce? Samozřejmě v kolébce stylu a elegance, v Paříži, a to roku 1847, kdy Louis-François Cartier převzal dílnu po svém mistru, Adolphu Picardovi. Nemohl si stěžovat na neúspěch, a tak už po dvanácti letech mohli Pařížané zavítat do devíti butiků. Filozofie značky byla jasná – nenásledovat slepě módní trendy, ale vytvářet je. Vyrábět šperky, které z módy nikdy nevyjdou a zároveň se stanou malými avantgardními uměleckými díly.

Vnuk zakladatele, Louis, se stal (stejně jako jeho otec a dědeček) nevyhlášenějším šperkařem na světě. Průkopnická byla jeho myšlenka zkombinovat diamanty s platinou a povýšit tak tento kov na stejnou úroveň jako zlato a stříbro. Co ale stojí za úspěchem značky? Především fakt, že téměř každý rok přišla s něčím novým, osobitým, typickým pro určitou dobu. Například na začátku 20. století se dobrý přítel Louise Cartiera, Alberto Santos-Dumont, svěřil, že při létání nemůže sledovat čas na svých řetízkových hodinkách. Louis brzy pro letce vymyslel prototyp náramkových hodinek, na něž se mohl letec podívat, aniž by na dlouho sundal ruku z řízení. Tento vynález by se mohl směle počítat k nejjednodušším a přitom nejgeniálnějším věcičkám, které kdy byly vymyšleny.

Klenotníci u „Cartierů“  bez mrknutí oka porušovali zavedená pravidla výroby šperků a neustále se nechávali inspirovat nejrůznějšími styly, a to jak v architektuře a v malířství, tak v životě. Fauvismus, kubismus, návrat ke gotice, na jejímž základě pak vzniká jedinečný art deco, tak typický pro první léta 20. století, britský konservatismus – tím vším byly klenoty ovlivněny.

S trochou nadsázky lze říci, že kdo neměří čas pomocí hodin a hodinek Cartier, jako by nebyl. Francouzská značka se proslavila především jejich výrobou, nikdy tedy nezůstalo jen u jednoho „leteckého“ modelu, ba právě naopak. Po téměř sedmdesáti letech ho tvůrci oprášili a vyvinuli „Santos de Cartier watch“, na kterých se snoubilo zlato s chladnou ocelí. Šroubky, které se do té doby snažili výrobci co nejvíce „zneviditelnit“, dal Cartier sebevědomě na odiv; tedy přímo na obrubu ciferníku a celý náramek. Kultovní předmět byl na světě.

Dalšími slavnými modely se staly hodinky „Pasha“, určené pro dobrodruhy a světoběžníky, „Tank Américaine“, které symbolizovaly začátek 90. let, nejklasičtější „Tank Française“ nebo „Santos-Demoiselle“ – dámská varianta prvních náramkových hodinek…

Ovšem nejslavnějším klenotem značky, který dodnes fascinuje znalce i laiky jsou legendární „tajemné hodiny“. Ručičky jako by se samy vznášely v ciferníku, přesto jsou „neviditelně“ uchyceny v křišťálovém kotouči, bezkonkurenčně nejslavnějším kouskem se staly sloupkové hodiny, především model s křišťálovým Buddhou pokojně sedícím na vrchní části.

Jedním z dalších inspirativních prvků se pro tvůrce klenotů Cartier stalo divoké zvíře. Vzor levhartích skvrn složený z diamantů a onyxu se poprvé objevil na dámských náramkových hodinkách v roce 1914, později byl použit i na kyvadlové hodiny. V roce 2003 byla vytvořena početná kolekce v několika barevných provedeních, která zahrnovala brože, náramky, náhrdelníky a prsteny osázené diamanty, smaragdy a onyxy.

Dá se pomocí šperku vyjádřit nesouhlas ? Značka Cartier se rozhodla v období 2. světové války zareagovat po svém – vytvořením brože ve tvaru uvězněného ptáčka v národních barvách Francie jako kontrast k nacistické orlici.

 Luxusní životní styl, ke kterému mnohdy patřilo i elegantní vyfukování cigaretového kouře – i to byla 60. léta. A co se na stole vedle krabičky cigaret vyjímá lépe než elegantní zapalovač se slavným jménem francouzské značky? Strohý design a unikátní mechanismus udělaly z obyčejné věci nezbytný módní doplněk, který symbolizoval později především 70. a 80. léta. Stal se perfektním dárkem i jedním z „must haves“, stejně jako první parfém, který před šestadvaceti lety Cartier pro své zákazníky vytvořil. A opět způsobil rozruch; perfektní design flakonu, vyměnitelný zásobník, neodolatelná vůně  – tak si představoval butik ideální parfém, na nějž jen tak někdo nezapomene.

O dva roky později se tehdejší prezident Cartier International, Alain Dominique Perrin, rozhodl k značně rozsáhlejšímu projektu, a to založení nadace pro současné umění (Fondation Cartier pour l´art contemporain), která podporuje umělce a veřejnost seznamuje s novými formami umění, ať už jde o módu, fotografii, design, videotvorbu nebo malbu. Od roku 2001 také vychází magazín s příznačným názvem Cartier Art.

Od počátku založení jsou se značkou spojena slavná jména, jejichž nositelé si šperky a doplňky Cartier velmi oblíbili, ať už jde o slavnou dědičku The Washington Post, Evalyn Walsh McLean, herečku Elizabeth Taylor nebo módního návrháře Yves Saint Laurenta. Kdo má také chuť připojit se k početné skupině obdivovatelů kolekcí francouzského módního domu, může konečně navštívit i již zmiňovanou pražskou pobočku.

Ceny šperků se pohybují od deseti tisíc korun výš, hodinky lze pořídit za třicet až sto padesát tisíc korun. Parfémy stojí okolo dvou tisíc korun a nabízí je každá kvalitní parfumerie.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here