Jak se stát a být respektovaným lídrem týmu?

0
607

Založili jste firmu, ale odchází vám lidi, nebo chcete rozjet podnik, ale bojíte se vést tým? Naučíme vás být správným lídrem a neztratit přitom lidskost.

Pro vaši firmu jsou klíčové vztahy

Firma není o separovaných lidech, kteří se nerespektují a hází si klacky pod nohy. Představte si, že jste zaměstnancem takové firmy a snažíte se vyjít vstříc… Jiní si však vyšlapávají cestičku u šéfa a podrývají snahy ostatních. V horším případě to dělají proto, že si jen nepadli do oka.

Vy, jako šéf, byste měli takové chování zarazit už v počátku. Naopak byste měli budovat dobré vztahy a vždy odhadnout tu správnou hranici.

Buďte přátelé, ale ke kolegům se chovejte rovně. Věřte, že to ocení.

Chybí vám motivace k založení firmy? Inspirujte se silným příběhem o rodinném podniku.

Neberte komunikaci na lehkou váhu

Správný lídr není zalezlý ve své jeskyni. Naopak. Pracuje na neustálém zlepšování komunikace, která tvoří a formuje firemní vztahy. Nevyhýbejte se proto lidem a neignorujte e-maily. Pokud se budete stranit svých zaměstnanců, nebudete brát jejich připomínky a zprávy na vědomí, můžete být šeredně překvapeni.

Nemyslete si, že nějaký ten e-mail počká a problémy se vyřeší nějak samy. Naopak se o své lidi zajímejte.

  1. Dejte svým lidem prostor na jejich názory.
  2. Dejte svým lidem prostor vyjádřit se.
  3. Dejte svým lidem právo říct: „Já vlastně nevím.“

Jako vůdce musíte pracovat na otevřených vztazích

Buďte osobnost, ale podporujte i osobnosti své firmy a svých lidí. Jak na to?

Výsledky zdolávejte společně, společně je slavte a společně se poučujte z chyb. Jedině tak dostanou lidé ve firmě pocit, že v tom nejsou sami a že mají oporu.

Nehrajte si na empatické kamarády

Odbydete podřízeného nebo kolegu nějakou pochvalou jen proto, abyste měli pokoj a věnovali se něčemu jinému? Pak ho tím nadobro vyřídíte. Nejenom, že si nebude vědom svých chyb, ale ještě je bude opakovat, protože jste mu je právě pochválili.

Ralph Smart, muž, který rozuměl lidské duši a dokázal o ní psát, vyjádřil lidské vztahy naprosto přesně. „Nezáleží na tom, jestli je to vztah, životní styl nebo práce. Pokud vám to nedělá radost, vzdejte se toho.“

Pokud nejste spokojeni s prací svých lidí, mluvte k nim narovinu, nebo vztah ukončete. Uděláte tak nejlépe pro svoji firmu, ale i pro něho. Ničivá empatie totiž škodí.

Nenasazujte nikomu psí hlavu

Co to vůbec znamená? Když někomu nasadíte psí hlavu, očerníte ho z něčeho, co neprovedl. Budete zveličovat jeho chyby, podsouvat mu nesmysly a nalhávat mu chyby, kterých se údajně dopustil. Je vám přece jasné, že tohle není cesta.

Pokud vedete tým lidí a nechcete ztratit lidskost, tak se vyvarujte těchto chyb, které by i schopného kolegu postupem času zahnaly do boudy.

Poslední věc, bez které se neobejdete

Jednou jste šéf, tak to dělejte pořádně a budujte vedení svých lidí od základů správně. Jak? Pracujte hromadně na zpětné vazbě. Dávejte ji, přijímejte ji a rozvíjejte ji otevřeně se všemi členy týmu.

Skvěle o pracovní komunikaci a otevřených vztazích píše Kim Scottová v knize Radikální otevřenost. Nákup knihy je investicí, která se vám mnohanásobně vrátí.

© Mikysková Barbora

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here