Jak podpořit podnikatele a umělce? Jde to i zdarma!

0
4550

Jak podpořit nebo dokonce zachránit náš oblíbený obchůdek, restauraci, umělce apod. v těžkých časech? Nákupem produktů a služeb. Co když ale aktuálně nechceme nebo nemůžeme jejich produkty/služby koupit? Můžeme je podpořit i zdarma?

Finanční pomoc není jedinou možností

Chceme-li podpořit podnikatele nebo umělce, ihned nám naskočí nejjednodušší (a z krátkodobého hlediska nejefektivnější) způsob – nákup nabízených služeb, produktů. Jde to ale i jinak! Můžeme pomoci i zcela zdarma! 

„V podnikání nemůžete čekat, až bouřka přejde,
je nutné naučit se tančit v dešti.“
Steve Jobs

Motorem podnikání je, stejně jako u každé jiné lidské činnosti, člověk. Jeho mysl, nápady, entuziasmus, duše. Každý, kdo něco prodává, závisí na zájmu. Jde-li to, koupě je nejednoduší a nejefektivnější způsob, jak zájem o daný produkt/službu může klient/zákazník projevit. Pokud to (aktuálně) nejde, lze podpořit (a přinést zisky) i (tak trochu) oklikou, bez vlastních (finančních) výdajů.

„Nerozmýšlej se dlouho, máš-li bližnímu pomoci,
s radou však nespěchej; snadnější obšírná rada než malá pomoc.“

Jan Tykač

Kolaborace

Vyměňme konkurenci za kolaboraci. Spojením v těžkých časech (finanční krize, časové resty, pandemie apod.) vzniká silnější jednotka.

Není nutné, aby se např. dvě malé pekárny trápily těžkým obdobím, když se mohou stát jednou a o náklady i práci se podělit (a zisky rozdělit). Sloučit se mohou ale i firmy rozdílné, například spojit pekárnu s kavárnou. Shodnou-li se lidé v podnikání a sednou-li si v lidskosti, mohou se vzájemně zachránit (Win-win = všichni profitují).

Spolupráce se nemusí orientovat pouze na podniky nebo umělce vzájemně, může být i mezi podnikatelem a klientem/zákazníkem/fanouškem.

Propagace a recenze

Propagujme své oblíbence! Jako podnikatelé i jako nepodnikatelé můžeme přinést  podporu emoční (dáme našemu oblíbenému obchůdku/firmě nebo umělci echo, že chceme, aby prosperoval) i následně finanční, neboť propagací můžeme přivést nové klienty.

Recenze můžeme sdílet s blízkým okruhem známých, nebo veřejně. U veřejných recenzí (např. přímo na stránkách firmy, sociální síti, Heurece apod.) tkví výhoda ve velkém dosahu a v jednoduchosti recenzování.

Ve formách propagací a recenzí máme na výběr z mnoha možností. Můžeme se např. usadit k počítači a napsat pár řádků nebo při povídání s přáteli sdílet zkušenost, osobní doporučení, seznámit je s daným produktem/službou… Osobní doporučení (WOMM) zejména z rodiny nebo z okruhu přátel, má na nás větší vliv než klasická reklama – a jak je to snadné!

Word of Mount Marketing:
„Jedná se o pohnutky spotřebitelů poskytnout informace dalším spotřebitelům.
Dává lidem důvody mluvit o produktech a službách.“
Michal Finta

Přiložme ruku k dílu

Ačkoli na to často, za clonou ekonomické prosperity a ega, zapomínáme, můžeme mnoho věcí udělat bez nároku na odměnu. Aspoň bez nároku na odměnu prvoplánovou… Vesmír totiž rád vrací, co do něj vložíme (a lidé často také).

Pomocí druhým pomáháme i sami sobě.

Když např. náš zelinář prožívá krizi (časovou, energickou nebo finanční) jako neplacená stáž nebo dobrovolník mu můžeme velmi pomoci. Prostě mu ta rajčata pomozme naložit/vyložit, nebo pomozme nějakým naším umem (grafikou, upgradem webovek, účetnictvím, natřením stěny…) Nás to bude stát pár minut – hodin a trochu energie, ale jemu dáme nejen ony minuty – hodiny a energii, ale i podporu a naději.

 

Jak podpořit DreamLife? Budeme rádi za sdílení, doporučení, zpětnou vazbu… Děkujeme, že s námi jste – že jsme spolu! ♥

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here