Ferrari F430: Ohnivá krev Itálie

0
259

O tom, že Ferrari F430 je nablízku, víte ještě dřív, než Vás upozorní zrak. Vřískot motoru totiž nelze přeslechnout. Je to výsledek jednoduché rovnice, kde se před rovnítkem nachází nový motor V8 o objemu 4.3 litru s výkon 490 koňských sil. V překladu to znamená, že F430 vystřelí z klidu na 100 km/h za rovné 4 sekundy. Budete-li pravý pedál tisknou k zemi dostatečně dlouho, prorazí Ital z Maranella vzduch rychlostí až 313km/h. Zdědil hned několik funkcí z formule 1: E-diff (elektronický diferenciál), novou převodovku, systém aerodynamiky pod vozem a přepínač na volantu – tzv. manettino, typický pro F1.

Právem je označován za nejpřitažlivější Ferrari všech dob. Závodníci formule 1 potřebují zahřívací kolo. S Ferrari F430 se obejdete i bez něj. Stačí letmý pohled a jste rozžhavení jako jeho výfuky při sportovní jízdě. Masku charakterizují dva výrazné přivadeče vzduchu chladících jednotek motoru. Podvozek je zespodu naprosto uzavřený, tzn. že vzduch pod autem hladce prosviští, zbytečně se nevíří a tlak na pedál plynu má razantnější odezvu.  Úzké a protáhlé bixenony vyhlížejí poměrně nevinně a připomínají známé: „anděl s ďáblem v těle“. Konstruktéři Ferrari chtějí po motoru vysoký výkon, proto mu dopřáli i dostatečné chlazení. A to v přední masce, po bocích před zadními koly a v horní části vozu za okny. Bočnímu profilu vévodí stříbrná 19-ti palcová kola s pěti dvojpaprsky připravená zakousnout se do asfaltu. Ne nadarmo jsou brzdné kotouče jen nepatrně menší než disky. Nekompromisní brzdná síla je zde na místě. Záď našla inspiraci v modelu Ferrari Enzo. Na každé straně vyčnívají dvě válcová světla. Motor viditelný skrze zadní okno kolemjdoucí ujišťuje, že dva výfuky na každé straně dokáží za vozem rozdmýchat oblaka prachu.

Ovládatelnost vozu je díky přepínači na volantu zcela ve Vašich rukou. Má 5 módů. První uvítáte na vozovce pokryté sněhem a ledem. Druhý na mokru. Ve „Sport“ módu přituhne odpružení, zmohutní zvuk motoru a zrychlí se řazení. Režim „Race“ dělá auto ještě tužší a dravější, ale nejzajímavější je pozice poslední. Jmenuje se CST, vypíná všechny pomocné systémy a podepisuje řidiči plnou moc. I lehký dotek pedálu v tomto případě znamená ustřelení zadku a Vaše paže jsou v tu ránu zapojeny do soupeření s volanten. Přemýšleli jste někdy o kurzu smyků? Už nemusíte. Pořiďte si F430, pronajměte závodní okruh a pilně trénujte. Ovladatelnost je stejně jako motor brilantní.

Stiskněte rudé tlačítko ENGINE START a přesvědčte se sami. Raději se nejdřív pohodolně usaďte do skořepinové sedačky, styl projevu osmiválce s Vámi trochu hne. Jednoduchost interiéru rozbíjí jen výdechy klimatizace. Ty vapadají jako z kosmické lodi. Pokud se rozhodnete pro automat, pak prázdný prostor, kde jsme zvyklí na řadící páku, působí pustě a nevyužitě. Vše potřebné je po ruce až na tlačítko pro stahování oken. K němu je třeba se mírně natáhnout. Proto se o zážitek z nového Ferrari podělte a stahování okének svěřte spolujezdci. Výrazný otáčkoměr červené nebo žluté barvy dává tušit, že se jedná o důležitý ukazatel. Červené pole začíná na 8 500 otáčkách za minutu. Přirážíte plyn k podlaze, v mžiku se výstražně rozsvítí červená kontrolka a v maximálních otáčkách a řevu motoru přitahujete pravé pádlo pod volantem k sobě a řadíte další převodový stupeň. Pádla dělají z řazení radost a hlavně bleskovou akci. Sázíte šestku a bodový systém už neví kam Vás zařadit.

Pořizovací cena je 4,7 milionů korun v základní verzi. Obzvláště zajímavé jsou cenovky jednotlivých úprav. Sportovní sedačky 130 000 Kč nahoru. 250 000 Kč budou stát pádla pod volant. Pokud se to zdá být moc, máme návrh. Pedál spojky už není potřeba, takže si na pádla můžete přivydělat kupříkladu prodejem levé nohy. Dalších 410 000 Kč za keramicko-uhlíkové kotouče. Jen změna barvy brzdných čelistí přijde na 25 000 Kč. Je tu ještě jedna položka, která poutá pozornost. Za 330 000 Kč Vám vůz umožní do 20 vteřin cítit čerstvý okolní vzduch. Správně, takový je příplatek za Ferrari F430 kabriolet. Dobrá zpráva je, že je prakticky stejně rychlý a dravý jako Coupé a navíc mnohým vhání do žil ještě více adrenalinu. Vítr ve vlasech a hřmění motoru slyšíte intenzivněji a dokonce i čistěji. Připlaťte si ještě za lepší stereo a Váš kabriolet bude slyšet nejen zásluhou osmiválce.

Názory na poslední výtvor vzpínajícího se koně se částečně různí. Drtivě však převládají ty pozitivní. Z komplexního hlediska se jedná o nejlepší Ferrari v historii. Také je momentálně nejlevnějším Ferrari. Proto doporučujeme vyřídit rezervace co nejdříve, o F430 je veliký zájem. A vězte, že po zaplacení necelých 5 milionů by zdlouhavé čekání nepříjemně brnkalo na Vaši nedočkavé nervy.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here