Fascinace týdne: Sto let automobilky Morgan

0
1393
Před sto lety se díky zručnosti, schopnostem a odhodlání H.F.S. Morgana zrodila opravdu specificky zaměřená automobilka, která je schopná od roku 1909 stále nabízet netradiční a osobité automobily. Stejně jako v počátcích, i nynější vozy jsou na hony vzdáleny masové produkci ostatních automobilek a přesto poutají v provozu náležitou pozornost.
První vozy Morgan byly totiž tříkolové automobily menších rozměrů, které směle konkurovaly malým vozům, jako byl Austin 7 nebo Morris Minor. Výhodou ale byla patentově chráněná tříkolová konstrukce, která vozům zajišťovala nižší daňovou zátěž při koncovém prodeji a tím mnohem lepší poměr cena/pohodlí/výkon. Po druhé světové válce se automobilka přeorientovala na tradiční čtyřkolovou konstrukci, stále si však vozy zachovaly svou jedinečnou tvář s výraznou maskou a kulatými světlomety. Nynější modely se mohou chlubit ruční výrobou v domácí továrně v anglickém městě Malvern, kde nyní pracuje přes 160 lidí, a samozřejmě také skvělou lehkou hliníkovou konstrukcí a luxusním interiérem. Právě díky konstrukci a výkonným motorům od BMW se může model Aero 8 pyšnit oceněním časopisu Autoweek, co by také ne, s výkonem 367 koní je schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 270 km/h…
Není tak překvapením, že na vozy z produkce Morgan existují dlouhé čekací seznamy a průměrná doba doručení od objednávky a složení zálohy se pohybuje kolem dvou let. Minulý rok se také automobilka blýskla novým modelem AeroMax v limitované edici, moderní design skloubený s retrostylem uchvátil mnoho zákazníků, kteří byli ochotni složit vysokou zálohu a za vůz zaplatit přes tři miliony korun. Mezi zákazníky se mimo jiné zařadil i komentátor slavné show Top Gear Richard Hammond nebo představitel legendárního Mr. Beana Rowan Atkinson. Představení se také dočkala vize modelu LIFEcar, tedy ekologického vozu poháněného elektrickou energií.
Nyní s ohledem na speciální výročí značky a na ohromnou popularitu limitované série modelu AeroMax se automobilka rozhodla připravit další speciální edici vycházející z modelu AeroMax a z modelu Aero Eight, který úspěšně závodí v seriálu GranTurismo. Tentokrát verzi se snímatelnou hliníkovou střechou, pro maximalizaci pocitu ze sportovní jízdy, kterou je bez potíží schopen zajistí osmiválcový motor od BMW o objemu 4,8 litru v kombinaci s automatickou nebo manuální převodovkou. Do výroby by se měl Morgan aero SuperSports dostat v roce 2010, ale již nyní firma přijímá objednávky a zálohy na výrobu vozu ve výši 750 tisíc korun, celková cena vozu je včetně daně 3,8 milionu korun.
Automobilka zjevně vyhlíží další skvělou budoucnost, a to stále ve vlastnictví a pod vedením rodiny Morganových. Ročně vyrábí přes 600 vozů, v současné době do vozů instaluje motory BMW a s automobilkou by měl Morgan spolupracovat i na vývoji svého ekologického supersportu LIFEcar.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here