Fascinace týdne: Rozdrcený Veyron, a dvakrát!

0
816
Po veřejné dálnici Route 93 v americkém státě Washington proletí stříbrný projektil, ohlušující zvuk doznívá, zatímco projektil mizí v dáli. Jindy respektovaná a precizní americká policie nereaguje, dálnice je totiž uzavřena pouze pro jeden jediný vůz – strhující Shelby Supercars Ultimate Aero Twin Turbo. Jako legendární střetnutí dobra a zla působí srovnání Bugatti Veyron a SSC Ultimate Aero, robustní držitel rychlostního rekordu mezi produkčními vozy může jen nepřítomně přihlížet, jak ladný adept na titul atakuje hranici 400 km/h.
409,71 km/h! Realizační tým ale není spokojen, SSC Ultimate Aero se otáčí a vyráží na zpáteční cestu… 412!! Nový rekord je zde, zápis do Guinessovy knihy rekordů stejně tak, Bugatti Veyron je od 9. října 2007 minulostí (certifikát rychlosti). Smazal ho vůz o váze necelých 1250 kg (o 30% lehčí) s osmiválcovým motorem o objemu 6,35 litru, výkon? 1183 koní… Rekord zní téměř jako samozřejmost, ale není tomu tak. Za tímto číslem, před kterým se sklonil celý automobilový svět a fanoušci si s respektem a uznáním o něm šeptají, stojí ohromné úsilí sedmiletého vývoje a odhodlání. Vůz ale není jen kompozitovou skořepinou pro nejortodoxnější vyznavače rychlosti, nabízí i vnitřní pohodlí s přesvědčivým designem a dokonce audiosystém s deseti reproduktory, klobouk dolů. Tvůrci vozu se však poučili z mrtvé slávy Bugatti Veyron a nehodlají usnout na vavřínech, pro rok 2008 si stanovili neuvěřitelnou metu 458 km/h. O rok později by rádi představili dokonce model s elektromotorem.
Ale stejně jako by nejsilnější muž planety Mariusz Pudzianowski nesrovnával svých 401 kg mrtvým tahem s výkonem 9,74 sekundy na 100 metrů v podání Asafy Powella, nelze ani srovnávat nejrychlejší vůz planety s nejvýkonnějším. SSC Ultimate Aero proto není záhodno srovnávat s taktéž americkým vozem Mosler MT900S, přestože se porovnání přímo nabízí. Běžně se Mosler MT900S dodává se sedmilitrovým osmiválcovým motorem LS7 od General Motors, dosažený tovární výkon se zastavil na hodnotě 550 koní, atraktivní číslo, ale v konkurenci nejlepších supersportů planety lehce nedostačující. Proto si technici vzali motor na několik měsíců do zkušebny a doslova jej vypiplali do dokonalosti. Co znamená slovo dokonalost? Výkon zvýšený o polovinu? Na dvojnásobek? Omyl! Z 550 koní vytvořili neuvěřitelných 1800! Fascinující, strhující, zničující, omračující… Za zmínku stojí i kroutící moment, který dosahuje nezanedbatelných 2005 Nm. S těmito technickými specifikacemi lze i očekávat útok na nejvyšší rychlost, případně i nejlepší zrychlení mezi produkčními vozy. Ať se však stane tak či onak, rekordy zůstanou v Americe. Co ty na to Evropo?

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here