Fascinace týdne: Porsche Panamera zveřejněno

0
1361
Ale je to tak, u Porsche podlehli marketingu stejně jako nedávno u Lamborghini nebo již dříve u Aston Martin. A pustili se do odvážné mise. Na jaře příštího roku bude Porsche Panamera představeno, v letě by pak mělo vyjet na nové silnice a se zacílením na manažerskou klientelu se pravděpodobně začlení do nejvyšších příček firemních flotil. Porsche poslední dobou vůbec nespalo, přišlo s prvním dieselovým motorem, který se objeví v Cayenne a představilo již zmiňované nové Caymany a Boxtery.
Kam to ale automobilka směřuje? Je toto cesta, kterou by se výrobce sportovních vozů měl ubírat? A není geneze tradičního designu jejích vozů devalvací dlouho budované image, hlavní hodnoty značky?
Odpovědi na všechny otázky ukáže čas, šepot kolem Panamery byl odjakživa rozpačitý, stejně jako oficiální oznámení o novince, které se konalo o týden dříve a pouze prostřednictvím tisku. Slavnostní famfáry zazní až později? Nyní je již jisté, že se Porsche podařilo otevřít si dveře do atraktivního segmentu luxusních sedanů, díky svým unikátním rozměrům: délka 4,97 m, šířka 1,93 m a rozvor 2,92 m se však od ostatních lehce diferencuje a vytváří si vlastní segment. Šroubovici DNA tak pro vůz designéři firmy ušili opravdu prvotřídně, zda jsou však nestandardní proporce důsledkem nebo původní myšlenkou, se již pravděpodobně nedozvíme a můžeme tak jen spekulovat, zda je podoba nového vozu chladným kalkulem nebo srdeční záležitostí těch nejnadanějších a nejpovolanějších návrhářů. Ale i Porsche Cayenne bylo přijato svého času rozpačitě a nyní tvoří hlavní produkci značky.
Vůz by měl v základní verzi disponovat šestiválcovým motorem o výkonu 300 koní umístěným pod přední kapotou, mezi dalšími motory bude ve verzi S k dispozici osmiválec s výkonem přes 400 koní a vrcholem bude specifikace Turbo se stádem 500 koní. Do budoucna se uvažuje i o hybridní motorizaci. Některé verze posílí své jízdní vlastnosti o náhon na všechna kola, zvolit si bude možné jak automatickou, tak i manuální převodovku a cenové rozpětí nového sedanu s výklopným víkem 450litrového kufru by se mělo pohybovat v rozmezí 2 až 3 milionů korun. Najde si i toto Porsche nastolující novou éru značky komplexní automobilky své místo na zhoršujícím se trhu?
Na rozdíl od jiných automobilek je však u Porsche veselo a vládne zde optimismus. I přes globální ekonomické potíže a pokles poptávky si Porsche vede skvěle a meziročně opět stanovilo nové firemní rekordy hned v několika ukazatelích – obratu, produkci, prodeji i zisku. Nejúspěšnější rok v 60leté historii oslavili ziskem 8,569 miliardy euro. Významný skok v zisku se projevil zejména díky dobrým výsledkům největší evropské automobilky Volkswagenu, který je ze 42,6% vlastněn společností Porsche a ta hodlá svůj podíl i nadále navyšovat. I díky těmto výsledkům u Porsche mohli vytvořit další pracovní místa a připravit se na produkci nového vozu Panamera, který se bude vyrábět v Lipsku. Nyní ve společnosti pracuje již přes 12 tisíc zaměstnanců a produkce dosáhla čísla 105 162 vozů (struktura výroby: 46,12% – Cayenne, 32,62% – 911, 21,26% – Boxter a Cayman).
U Porsche mají za cíl výrobu 20 tisíc kusů vozů Panamera, na vývoj globálního hospodářství zatím výrazně neragují. Přestože počítají s poklesem prodeje pro další období, u Panamery se o zisk obávat nemusí – výroba bude zisková i při prodeji pouchých 12 tisíc kusů.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here