Ještě před Štědrým dnem si první zákazníci s rozzářenýma očima mohou odnést domů hodinky od jedné z nejprestižnějších a nejvýznamnějších značek haute horlogerie. Stačí zamířit na Staroměstské náměstí a vyhledat krásnou barokní budovu Ministerstva pro místní rozvoj, v jejímž přízemí na nás čeká ryzí švýcarská dokonalost.
Architektem vnitřního uspořádání butiku byl sám viceprezident značky pan Stefano Macaluso, který se nechal ovlivnit světoznámým architektem Miesem van der Rohe. Během prohlídky před oficiálním otevřením s nadšením poukazoval na pět metrů vysoký klenutý strop, jemuž byl věnován velkorysý prostor. Tato klenutá architektonická lahůdka, ze které dýchá noblesa a moudrost věků ostře kontrastuje s interiérem butiku, jenž je vyveden v tmavé dřevině wenge a až ikonicky působí křesla čalouněná tmavězelenou kůží. Je to právě toto propojení historie s inovací, což je typické pro značku Girard Perregaux a velmi elegantním a nevtíravým způsobem je promítáno i do tohoto vznešeného místa. Velký důraz byl také věnován osvětlení, které dělá z každého vystaveného modelu hodinek zářící hvězdu.
Naproti vstupním dveřím, jejichž madlo je příznačně ve tvaru legendární komplikace tourbillon, na nás ze zdi svítí poznávací symbol značky – tourbillon se třemi zlatými mosty. Tato komplikace byla uvedena na světové výstavě v Paříži v roce 1889, kde ihned získala uznání odborné veřejnosti. Technicky natolik dokonalé řešení bylo ovšem příliš velkým oříškem pro konkurenci, a tak bylo o dva roky později vyřazeno ze soutěže pro „přílišnou dokonalost“… Je to pravděpodobně jedna z velmi omezeného počtu komplikací, které se vyrábí dodnes a je samozřejmostí, že několik modelů, jež se jí honosí, lze shlédnout na vlastní oči i v pražském butiku. Jejich cena zaslouženě vysoce přesahuje magickou miliónovou hranici na cenovce.
Čím dalším můžete být ohromeni v butiku značky s historií datující se až od roku 1791? Je to mimo jiné způsob, jakým se promítají do designu modelů záliby a zkušenosti vlastníků, rodiny Macaluso. Můžete si například všimnout klasických hodinek s velmi jemně propracovanými detaily, které vám budou z neznámého důvodu připomínat automobilové závody. Při bližším pohledu na zadní stranu pouzdra objevíte vyryté jména jezdců, kteří vyhráli monackou rallye spolu s číslem a modelem jejich vozu. Postupně si začnete všímat těch malých, často v rychlosti opomíjených detailů, které přinášejí to tolik ceněné kouzlo.
Pro dámy je připravena řada Cat´s Eye, která vás uchvátí hravým perleťovým číselníkem s diamanty, pod nímž se ovšem skrývá velmi sofistikované mechanické srdce. Jste-li obchodníci na světových burzách, kolekce ww.tc vám umožní přehled nad všemi otevíracími i uzavíracími časy obchodování. Sedí vám spíše konzervativní vzhled, ale přesto byste rádi něco exkluzivního? Řada 1966 ztělesňuje přesně to, co hledáte – přesnost, sílu a umění správné volby.
K tomu, abyste vstřebali výjimečnost značky Girard Perregaux, nepotřebujete po boku samotného viceprezidenta s typicky italským nadšením vysvětlujícího každý detail jednotlivých modelů, které často sám pomáhal vytvořit. Stačí navštívit tento okouzlující butik na pár desítek minut a sami poznáte, jak si vás získá a podmaní. Brzy zjistíte, že jste našli opravdu bohatou oázu v rozlehlé poušti všednosti a touha vlastnit kousek z její hojnosti vás opět posune blíže ke splnění vašich cílů.
Protože jsme získali výjimečnou možnost strávit pár hodin ve společnosti právě pana Stefana Macaluso nad rozhovorem o samotné společnosti, tak i nad jednotlivými modely, přinášíme vám exkluzivní rozhovor, který poskytl pro magazín Dreamlife:
DL: Jaká je Vaše pozice ve firmě?
SM: Jsem viceprezident v naší rodinné firmě, která je ovšem relativně malé velikosti ve srovnání s přímou konkurencí. Zaměstnáváme na 300 lidí, kteří se starají o vše od výzkumu a vývoj přes výrobu, marketing, komunikace až po finální prodej. Pozice vlastníka je přímo spojená se všemi aktivitami. Moje specializace je technická stránka a design. Nejsem odborný hodinář, ale samozřejmě musím mít přehled. Jsem také architekt, takže jsem zodpovědný za design hodinek a stejně tak i butiků. Tento pražský butik je samozřejmě umístěn v krásné barokní budově, takže zvenku působí krásně, ale vnitřní design včetně nábytku je už mojí prací.
DL: Dozvěděli jsme se, že pražský butik je vašim sedmým na světě, proč jste se rozhodli pro Českou republiku ?
SM: Volba byla racionální, ČR byla poslední velkou zemí v Evropě bez jakéhokoliv zastoupení G-P. Naše hodinky se prodávají ve větší míře prostřednictvím distributorů nabízejících i jiné značky, ale pokud máme silného partnera, který je spolehlivý, tak volíme raději strategii vlastního butiku. Znamená to, že můžeme představit celou kolekci, která je velmi široká, a samozřejmě máme profesionální prodejce, kteří jsou oddaní značce a zákazník tak dostane přesné informace o jednotlivých modelech spolu s nejlepšími službami.
DL: Jak vnímáte český trh s luxusními hodinkami?
SM: Především si myslím, že zde existuje velmi zajímavé historické pozadí, protože Češi jsou na velmi dobré úrovni jak po technické stránce, tak i z uměleckého pohledu – je zde zajímavá kultura špičkového designu a architektury. Díky kombinaci těchto dvou vlivů lidé mají lepší předpoklad k tomu, že dokáží ocenit kvalitní hodinky. Za druhé je ČR také poměrně strategické místo, vidím ji jako most mezi východem a západem. Mezi všemi ostatními zeměmi z východu vnímám ČR jako nejrychleji rozvinutou zemi z pohledu životního stylu, ale také vkusu pro luxusní zboží, a proto si myslím, že je to skvělé místo, kde prodávat naše hodinky.
DL: Jaký je podle Vás hlavní rozdíl mezi G-P a jeho konkurenty?
SM: Nejdůležitější je fakt, že naprosto respektujeme švýcarskou tradici, ale zároveň moje rodina pochází z Itálie. Jsme rodina architektů a také jsme velcí nadšenci designu, což přináší do vzhledu hodinek italský vkus, jakousi DNA italského designu – vždy ovšem s respektem k principům švýcarského hodinářství. To je pro nás naprosto klíčové, nemůžeme slevit z tradičních hodnot při výrobě, ale můžeme představit náš italský pohled na design pouzder hodinek či vzájemných proporcí prvků a zároveň dosahovat rovnováhy mezi tím, co je uvnitř hodinek a co je patrné na první pohled. Důležité je, že G-P je výrobce, který si vše vytváří od základů sám. Většina švýcarských značek vytvoří jen design a pak do něj umístí dostupné kalibry od externího dodavatele.
DL: Máte na mysli například strojky ETA?
SM: Ano, přesně jako ETA, které bezpochyby mají velmi dobrou kvalitu, ale náš přístup je pochopitelně značně odlišný od firem, které je využívají. Jsme mnohem více zaměření na individuální požadavky vycházející z našich návrhů, a proto je G-P značka, která navrhuje, vyvíjí a poté vyrábí vlastní kalibry.
DL: Máte nějaké oblíbený model z kolekce G-P pro denní a večerní nošení?
SM: Výhoda naší značky je, že máme velmi širokou kolekci. Můj oblíbený model je Laureato, což pochází z italštiny a znamená vzdělaného člověka. Jsou to hodinky ze 70. let, které v sobě kombinují sportovní vzhled s klasickým. Především jsou to sportovní hodinky, ale design je velmi detailní, a proto jsou vhodné k nošení i do společnosti. Hodinky, které nosím teď nejsou .. (smích) .. Pouzdro těchto hodinek vychází z model Sea Hawk, který je na trhu, ale číselník jsem si navrhl sám, stejně jako řemínek, takže nejsou k dostání. Existuje pouze tento kousek a dalších pár má mých několik velmi blízkých přátel.
DL: To je velmi zajímavé. Jste jako výrobce schopní stvořit individuální model podle požadavků zákazníka?
SM: Ano, můžeme. Samozřejmě musíme posoudit designové návrhy, nemůžeme to udělat pro každého, ale… dám vám velmi dobrý příklad, který to vysvětlí. Britský majitel vozu Rolls Royce Phantom si najal studio Pinninfarina, aby mu provedli změnu designu tohoto vozu na roadster. Pinninfarina tuto změnu provedla, samozřejmě byl potřeba velmi vysoký rozpočet, a protože naše rodina je ze stejného města jako toto designové studio, oslovila nás, abychom vytvořili jedinečný model hodinek k tomuto vozu. Úkol jsme přijali, a tak majitel dostal hodinky s tourbillonem, které jsou usazené v palubní desce a patří k interiéru, ale pokud bude chtít, může je vyjmout a nosit je jako náramkové hodinky.
DL: O takovém konceptu jsem ještě nikdy neslyšel, realizoval ho někdo již před vámi?
SM: Ne, do té doby to nikdo neudělal, myslím, že jsme první. Pochopitelně potřebujete mnohem více prostředků aby jste si to mohli dovolit, děláme takové služby jen pro velmi dobré partnery a speciální zákazníky.
DL: Váš slogan zní Watches for the few (volný překlad: hodinky, které nosí jen pár lidí), co tím přesně chcete říci?
SM: Víte, kolik kusů hodinek vyrábí Rolex každý rok?
DL: Nevím, ale četl jsem o produkci G-P, která má být kolem 16 tisíc kusů hodinek za rok.
SM: Přesně tak. Rolex vyrábí kolem jednoho miliónu kusů a je považován 95% lidí za tu nejluxusnější značku, to nejlepší, co se dá koupit. Z toho dokážete pochopit, proč náš slogan zní „Watches for the few“. Ale i z pohledu našich přímých konkurentů, kteří vyrobí ročně mezi 30 a 40 tisíci kusy, nemáme vysokou produkci a tudíž si udržujeme stále velmi exkluzivní postavení i mezi těmito výrobci.
DL: Náš magazín nese jméno Dreamlife a je především pro lidi, kteří usilují o naplnění svých cílů, vizí a poslání v životě. Máte vy nějakou vášeň, které vás pohání dopředu?
SM: Oh, samozřejmě! Jak jsem říkal, naše firma je rodinná a myslím, že bez vášně… Víte, já jsem neustále zaneprázdněný. Posledních šest měsíců jsem strávil cestováním po světě na světovém tour pro propagaci značky. Od Zurichu přes Asii, Austrálii a USA zpět do Zurichu. Poté jsem strávil několik dnů v Paříži, před pár dny jsem byl na Maltě a pak v Budapešti. Dnes jsem zde v Praze a jsem přesvědčen, že bez vášně nemůžete nic velkého vybudovat. Další fakt je ten, že náš klan Macaluso, tím myslím mého otce, mě a bratra, je nadšen do designu. Máme v oblibě historická závodní auta (Stefano před kariérou v G-P byl profesionální jezdec, jeho otec vyhrál v roce 1972 s vozem Fiat124 Abarth evropské mistrovství v rallye), umění jako jsou obrazy a samozřejmě architekturu. Z těchto odlišných oborů čerpáme inspiraci a myslím, že bez takové inspirace je nemožné dosáhnout úspěchu v našem podnikání.
DL: Děkuji za rozhovor.
SM: Děkuji Vám.