Fascinace týdne: Pebble Beach Concours d’Elegance

0
1014
Myslíte si, že Bugatti Veyron, Rolls Royce, Ferrari FXX nebo snad Enzo jsou těmi nejcennějšími a nejatraktivnějšími automobily planety? Anebo byste mezi ně zařadili spíše méně známé vozy jako Koenigsegg CCR, případně nějaký Wiesmann? To jste ale na omylu, každý automobilový nadšenec mezi nejlepšími auty světa okamžitě vyjmenuje historické kousky značek Alfa Romeo, Daimler, Bugatti, Jaguar… A právě pro automobilové labužníky se každoročně koná slavná přehlídka Pebble Beach Concours d’Elegance, při které jsou na pořadu dne aukce, show, soutěže a mnoho dalšího.
Pozornost však poutala neuvěřitelným způsobem aukce společnosti Gooding & Co., která nabízela nejlegendárnější vozy celé automobilové historie a celkově se stala rekordní aukcí s prodejem za více než miliardu korun. Sběratelům byly nabídnuty vozy Bugatti Type 57SC Atalante Coupe (1937), Ferrari 250 GT California Spider (1959), Ferrari 500 TRC (1957) nebo také vůz Steve McQueena Porsche 930 Turbo Carrera (1976). „Naše aukce v Pebble Beach tento rok zastupuje nejúžasnější skupinu automobilů, kterou jsme kdy měli tu čest nabízet,“ prohlásil k prodeji prezident společnosti Gooding & Co. a s patřičnou hrdostí dodal: „Jsme hrdi, že právě naše aukce stanovila nový severoamerický rekord díky prodeji vozu Bugatti Type 57SC Atalante Coupe za 7,92 milionu dolarů a současně, že naše ostatní aukce stanovily taktéž nové rekordy v ostatních kategoriích.“ Celkem za vydražené vozy bylo utraceno 64,2 milionu dolarů, miliarda korun.
 Mezi sbírkami historických vozů však zazářil i nový Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport. Jednalo se o šasi s atraktivním číslem 001 pro rok 2009. A velmi vysoká suma 3,19 milionu dolarů putovala na účet charitativní nadaci Pebble Beach. Zda jej Veyron s číslem 007 překoná si však budeme muset zatím počkat.
Zpět ale k nejdražšímu vozu aukce, shodou okolností taktéž Bugatti, tentokrát však Type 57SC Atlantic. Tento vůz je světovým unikátem, který se zapsal mezi průkopníky automobilové historie a je neuvěřitelné, že již v třicátých letech minulého století byl schopen díky výkonu 210 koní prohánět se rychlostí překračující 200 km/h. Zejména přejímání letecké aerodynamiky nebylo běžným úkazem, mezi nejzajímavější prvky patřilo velmi skloněné přední okno, nýtované hřebínky na blatnících a středem celé karosérie, či oválné dveře s okny ve tvaru ledvin. Karosérie byla vyrobena ze slitiny hliníku a hořčíku, a to pro dosažení maximální pevnosti v kombinaci s co nejnižší váhou. Ale nejen průkopnická historie modelu, ale také pouhý počet dvou vyrobených kusů s jedním sestaveným dodatečně určují takto vysokou sběratelskou hodnotu.
Příští Pebble Beach Concours d’Elegance začíná 16. srpna 2009 a je velmi pravděpodobné, že bude opět rekordní.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here